BODØSKOLEN Organisering Ledelse Skolevurdering Skolebasert vurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Årshjul Abildsø skole FAU
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Norges Beste Barnehage
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
ELEVMEDVIRKNING.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE.
Hjalmar Johansen videregående skole
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Horten vidergående skole
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Dag Olav Espeland1 UTVIKLINGSVERKSTED BTV 7. APRIL HØYSKOLEN BI NYDALEN Det kommunale kunnskapsgrunnlaget for styring av skolen. –Skien kommune som.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Norges Beste Barnehage
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Profesjonelle læringsfellesskap
REalfagskommune!.
Overgang for elever med spesielle behov
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

BODØSKOLEN Organisering Ledelse Skolevurdering Skolebasert vurdering Og sikkert noe annet som har med skole å gjøre…… Her han man jo si noe om byen, været, at en er glad for å få være til stede etc.

BODØSKOLEN Om byen, skolene og Per Organisering for utvikling – ansvar, myndighet, vurdering og støtte Strategi for utvikling Skolevurdering og skolebasert vurdering Og så ser vi hvordan det går….

Landego skole har 6 elever Saltvern skole har 700 elever 1 25 skoler 6300 elever 700 ansatte (530 pedagoger) 4 ungdomsskoler 12 barneskoler 9 kombinerte skoler Landego skole har 6 elever Saltvern skole har 700 elever Bankgata skole fra 1949 Bodøsjøen skole fra 2004 Bodø voksenopplæring Kulturskolen Fakta om skolekommunen Bodø

1 Skolene illustreres ved at det dukker opp stjerner alle steder der det finnes en skole

Fellesadministrasjon 2 OK-avdelingen Kommunaldirektøren Fellesadministrasjon Skole Barne-hage Kultur Helsesøster Flyktningekont. Bibliotek Barnevern Utekontakt PPT

Ansvar og ansvarsfordeling 2 BODØ: å gi styrere og rektorer størst mulig handlingsrom for å utøve ledelse Bygge opp systemer for å støtte, kvalitetssikre, veilede og styrke Myndiggjøre støttesystemet Støtte-systemer Styrer Rektor Interne støttesystemer: IKT SPES.PED STRAKS/ LESELYST MATTIS KULTURKONTAKT RÅDGIVERNE Barnehage Skole

Ansvar, oppfølging og støtte 2 Ansvar, oppfølging og støtte Rådmannen Kommunaldirektøren Barnehagesjefen Undervisningssjefen

Grunnskolekontoret og skolene - Ansvar 2 Grunnskolekontoret og skolene - Ansvar Kommunale og statlige myndigheter Kommunaldirektør Undervisningssjef Grunnskolekontor Støttefunksjoner Kommunalt tilsyn Lytte, diskutere, gi råd, videreføre signaler, peke på muligheter. Ankeinstans (??) Arbeidsgiver REKTOR Pådriveri Rådgiveri Kvalitetsarbeid Orientere Stab Brukerne (av skole)

Organisering 2 Undervisningssjefen Barnehagesjefen Fagteamet PP-leder Veiledning, kompetanseutvikling, vurdering Systemretta arbeid mot alle sider av organisasjonen Barnehagesjefen Fagteamet Systemretta arbeid mot alle sider av organisasjonen; Veiledning, kompetanseutvikling, vurdering PP-leder Kvalitetssikring av sakkyndighetsarbeid Skolering og oppfølging IND BVO BARNEHAGE SKOLE

Kvalitet: Helhetlig læringsutbytte 3 Kvalitet: Helhetlig læringsutbytte Resultatet av godt kvalitets-arbeid i alle ledd: Elevenes læringsutbytte Elevenes læringsmiljø Resultatkvalitet Prosesskvalitet Strukturkvalitet Alt vi gjør som skoleeier skal ha ett siktemål: Elevens utvikling og læring - dannelse Grunnlaget for dette er Gode analyser av tilstanden i skolene våre Gode strategier for kvalitets- og utviklingsarbeid Handlekraft Fokus på kvalitet og læringsutbytte

Lærerens kompetansebehov Organisasjon og arbeidsformer 3 Samlet strategi Tilstand Lærings-resultat Læringsmiljø Samspill ANALYSER VOKSEN BARN Lærings-resultat Læring-miljø Kompetanseutvikling Lærerens kompetansebehov Organisasjon og arbeidsformer Lederskap IKT Anleggs-utvikling Skal vi få til en god og måltettet skole i utvikling må vi ha en strategi å arbeide etter Vi må ha gode tilstandsanalyser på mange felter - fra anleggenes tilstand til elevenes læringsutbytte Dernest må vi ha utviklingsstrategier på de forskjellige områdene. Utvikling

Vurderings-kompetanse Skolebasert vurdering Kompetansehevingskart Utviklings- programmer 3 FIRST SCANDINAVIA: Kultur-landskap LearnIT FLL Newton Felles-programmer Fremmed-språk Gi rom for Lesing STRAKS Realfag – Naturligvis MATIS Naturfag Basis- ferdigheter Programfag til valg Leder- utvikling Vurderings-kompetanse OPPFØLGING AV FUNKSJONER: Rektorene Lederavtaler Teamlederne Entreprenør- skap Inspektørene Modul 5 og 6 Skole-programmer Råd- giverne Grunnskole- kontoret Skolebasert vurdering (Læringslaben) PPT IKT-veil. Lærings- stiler PPT PALS SKOLEPROGRAMMER Kompetansehevingskart Individvurdering Elevsamtalen Kartlegging Egendefinerte kurs DKS

Opplegg §13-10 - Årshjul 4 Lederavtale Budsjett Undertegning Analyse UNDERSØKELSER Gjennomføring Oppfølging Lederavtale Budsjett Undertegning ÅRSRAPPORT JULI JANUAR Analyse Evaluering Justering Elev- og ressursanalyse Gjennomføring Oppfølging Lederavtale - prosess

4 Opplegg § 13-10

Kartlegging av opplæringen i Bodø kommune 4 Kartlegging av opplæringen i Bodø kommune Resultater fra LæringsLABENs vurderingsopplegg bygd på personal- og elevundersøkelse våren 2006

Gi innhold til prosesser Oppfølging Evaluering 4 Begreper leder oss til undersøkelser/tenkning. De er uttrykk for vår interesse og styrer vår interesse. Wittgenstein Oppdage Møte oppdagelsen Gi innhold til prosesser Oppfølging Evaluering

KONSTATERING AV NÅVÆRENDE PRAKSIS 4 KONSTATERING AV NÅVÆRENDE PRAKSIS LEGITIMITET FOR ENDRINGSBEHOV BESKRIVELSE AV FRAMTIDIG, ØNSKET PRAKSIS

+ - - - + + - + 4 Kart 1 elever. Motivasjon og miljø Akse 2 = Dårlig miljø + - - - Mye mobbing Dårlig sosial trivsel Fravær av tilhørighet Ikke motiverende lærere Lav egeninteresse Akse 1 = Høy motivasjon Akse 1 = Lav motivasjon Høy egen interesse Motiverende lærere God sosial trivsel God tilhørighet + + Lite mobbing - + Akse 2 = Godt miljø

4

4

4

4 Kriterier: Meget bra Grønn Bra Gul + Må vurderast nøye om det trengs tiltak Gul - Tiltak er nødvendig Rød

4

4

Skolens kollegiale felleskap Omsorg Integrasjon Utviklingsorientering 4 Oversikt over 6 hovedbegreper, ulike bakgrunnsfaktorer og 5 grupper av hovedfaktorer i personalundersøkelsen K1 - gjennomføring K2 – planlegging og vurdering K3 – refleksjon og fornyelse Hovedbegreper Bærekraft Organisatoriske forutsetninger Læringstrykk Individuelle forutsetninger Ledelse og eksternt samarbeid 7 funksjonsområder for differensiering Ikke isolerte medarbeidere Ikke frustrerte medarbeidere Nyskapende medarbeidere Jobbinnflytelse Fravær av stress Ledelse Eksternt samarbeid Bakgrunnsfaktorer Skole Fag Kjønn Alder Stilling Kapitalbakgrunn Funksjonsområde 1 –Elevens forutsetninger og evner Funksjonsområde 2 – Læreplanmål og arbeidsplaner Funksjonsområde 3 – Nivå og tempo Funksjonsområde 4 – Organisering av skoledagen Funksjonsområde 5 – Læringsarena og læremidler Funksjonsområde 6 – Arbeidsmåter og arbeidsmetoder Funksjonsområde 7 - Vurdering

4

4

4

4

4

4

4

Kart 1 personale: Organisatoriske forutsetninger og læringstrykk 4 Akse 2 = Høyt læringstrykk + + - + Trykk på refleksjon og fornyelse (K3) Trykk på planlegging og vurdering (K2) Trykk på gjennomføring (K1) Ikke utviklingsorientering Ikke kollegialt felleskap Desintegrasjon Akse 1 = Gode organisatoriske forutsetninger Akse 1 = Dårlige organisatoriske forutsetninger Integrasjon Fravær av omsorg Utviklingsorientering Omsorg Godt kollegialt felleskap Ikke trykk på gjennomføring (K1) Ikke trykk på planlegging og vurdering (K2) + - Ikke trykk på refleksjon og fornyelse (K3) - - Akse 2 = Lavt læringstrykk

4

Kart 5 personale: Organisatoriske forutsetninger og læringstrykk sett opp mot vurdering av ledelsen Akse 2 = Høyt læringstrykk + + - + Positiv vurdering av ledelsen Akse 1 = Gode organisatoriske forutsetninger Akse 1 = Dårlige organisatoriske forutsetninger Negativ vurdering av ledelsen + - - - Akse 2 = Lavt læringstrykk

Øyeblikk Prosess Struktur 4 K1 - gjennomføring K2 – planlegging og vurdering K3 – refleksjon og fornyelse