GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
KLASSELEDELSE.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Matematikk på ungdomstrinnet
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE

HVA GJØR VI ? •Har det travelt, har ikke tid til alt. •Prøver å få overblikk gjennom tekster/ bilder. •Snakker om kjente relasjoner. •Snakker om ordene. Er de nye/ ukjente? •Gir mye ros HVORDAN FUNGERER UNDERVISNINGEN? •Mye enveiskommunikasjon •Vanskelig å holde fokus (avsporing) •Nysgjerrige elever. Spør mye om temaet.

HVA SKAL VI ENDRE PÅ? •Vise strategier •Bruke god tid i førfasen •Fokusere på ord •Skjema for ordforklaringer •Ha oppskrifter synlige i klasserommet. •Dele på erfaringer