Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
læringsstrategier, modul 1
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Forskjeller på tale og skrift
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tankekart og læringstrategi
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Photodisc/Rayman/Getty Images
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet Kirsten Skorge

Å lære et fremmedspråk – læringsstrategier i Weitblick Vise til innholdsfortegnelsen og hvordan de ulike delene i boken er markert med farger 2

Weitblick 1 og Weitblick 2

Læringsstrategier "Læringsstrategier er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Dette er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner." (Oppl.l. § 1-2 og LK06 generell del)

Å lære et språk ”Læring av et nytt fremmedspråk bygger på erfaringer fra tidligere språklæring både i og utenfor skolen. Når vi er bevisst hvilke strategier som brukes for å lære fremmedspråk, og hvilke strategier som hjelper oss til å forstå og å bli forstått, blir tilegnelsen av kunnskaper og ferdigheter enklere og mer meningsfylt.” (Læreplanen – Formål side 2)

Metakognisjon i fremmedspråksopplærlingen Eleven må ha et språk for å kunne beskrive egen læring Implisitt eller eksplisitt opplæring i læringsstrategier? Eleven må få oppskrifter på hvordan hun/han kan arbeide for å nå målene. Læreren må modellere hvordan ulike strategier kan brukes. ”the good language learner” – eleven som har ”knekt koden” – som er aktiv deltaker i læreprosessen

De fem ulike språkferdighetene Verstehen Hören – Lesen Sprechen An Gesprächen teilnehmen – Zusammenhängendes Sprechen Schreiben Vise til innholdsfortegnelsen og hvordan de ulike delene i boken er markert med farger

Hören - Verstehen Møte med muntlig tysk: Læreren, cd-innspillinger og lydfiler. Filmer, tv-programmer og musikk

Lyttestrategier Lære å mestre ulike lyttesituasjoner Ulike formål med lyttingen aktivisere forkunnskapene tema, sjanger fokusere på kjente ord og uttrykk transparente ord – gjette betydningen internasjonale ord, geografiske ord, tall unngå å fokusere på ukjente ord og uttrykk, henge med selv om det er mye som blir sagt som man ikke forstår

Eksempler på lytteoppgaver WB1: 2.10 side 35 5.1 side 86, 5.6 side 87 6.1 og 6.4 side 104 WB2: Lokus nettsted Kap 3 Steile Hänge, Schnee und blauer Himmel Richtig oder falsch? I lærerressursen (under kapittelressurser) finner du lytteprøver, oppgaver og løsninger.

Lesen - Verstehen

Lesestrategier Lytte- og lesestrategier mye til felles (Verstehen) Å forberede seg på lesingen. Aktivisere forkunnskapene. Skaffe seg overblikk. Se på bilder, overskrifter og struktur. Sjanger? Målet med lesingen avgjør hvilken strategi en benytter. Finne spesiell informasjon – lese selektivt (skanne) Få tak i de store linjene – skumlese Lese for å få med seg hovedinnholdet Lese for å forstå alt (hensikten er å lære tysk)

Eksempler på leseoppgaver WB1: 2.6, 2.9 og 2.10 side 35, 2.13 side 36 2.17 side 37 WB2: 2.1, 2.4 side 34 2.7, 2.8 og 2.9 side 35

Sprechen – An Gesprächen teilnehmen

Talestrategier - samtale Enkle dialogstrukturer – mønsterdialoger. Bruke fuskelapper. Handler mye å tørre - prøve og feile. Små grupper hvor alle hjelper hverandre til å komme videre når man står fast. ”Wie heißt es auf Deutsch?” Bruke omskrivinger og synonymer Understreke med mimikk og kroppsspråk Lære å ta tenkepauser og fylle inn med muntlige uttrykk som ”Na ja./ Meinst du das?/Genau! /Ach so!/ Doch osv.

Sprechen - Oppgaver for å utvikle gode samtalestrategier WB1: 2.3 side 34 2.8 side 35 5.12 og 5.17 side 88 WB2: 1.6 side 19 3.4 side 48 7.8 side 117

Zusammenhängendes Sprechen

Å kunne snakke sammenhengende tysk – alene. Oppgavetyper WB1: 2.21 side 37 5.9 side 87 6.3 side 104 8.15 side 144 10.5 side 175 WB2: 3.7 side 49 8.6 side 133 12.7 side 211

Schreiben Tekstene som mønstre for egen skriving

Skrivestrategier Mål å fri seg litt etter litt fra mønstrene Skrive direkte på målspråket – ikke oversette Ta i bruk det en lærer underveis og utrykke seg enkelt Lov å prøve og feile og være kreativ Finne fram til aktuelle ord og uttrykk Idémyldring i grupper Lage tankekart Bruke hjelpemidler hensiktsmessig Tilbakemelding og veiledning Skrive flere utkast

Eksempler på skriveoppgaver WB1: Skriveoppgavene i kapittel 3 WB2: 3.12 side 49 6.7 og 6.9 side 99 8.5 side 132 10.6 side 173 12.10 side 211

Takk for meg.