Lærlinger i Helsearbeiderfaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
«TRYGG PÅ JOBB « Startbilde. Et hyggelig «hvilebilde» når du har gjort klart til visning. Det er relativt mange bilder/powerpointer i denne visningen.
Grete Haaland Sund HiAk,
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Samkommunestyret – Organisasjonsenheten v/Inger Johanne Uthus Presentasjon av organisasjonsenheten i Samkommunestyret 26 juni 2008 LØNNPersonalHMSAdvokattjenester.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Veiledning av elever / lærlinger
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
TILDELES : NN FOR FLOTT INNSATS PÅ ART-TRENINGENE I PERIODEN MND-MND 200? Du har vært…… og vist at…… Lykke til!! _______________ Johannes Finne ART-trener.
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Bli helsefagarbeider.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
STASJONSUNDERVISNING
VURDERING.
Behandlingslinje for nyoppdaget diabetes type 1 ved Drammen Sykehus
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Lærlingordningen i Stavanger
Hverdagen for Ruth og Sissel.
WORK SHOP Hiak april 2007 YFL-D&H. Implementering av nye læreplaner på VG2- Design og håndverk Arbeid i verkstedsgrupper knyttet til eget fagfelt.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Opplæringskontorets hjørne
Og.
Kari Jølle TIDLIG INN I PROSJEKTET VÆRT MED I PROSJEKTGRUPPEN VÆRT MED I ARBEIDSGRUPPEN I NAMDAL «FAGBREV PÅ JOBB»
Velkommen til Hydro Sunndal !. Dato: Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Sammensatte tekster ?.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Drop-In metoden i skolen
5.og 6.studieår i ny studieplan
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
Opplæringskontorenes rolle
Yrkesfaglig fordypning
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Lærlinger i Helsearbeiderfaget Sykehuset Buskerud HF Grethe Moe Olaug Finsrud

Hva skjer med lærlingene Muligheter og utfordringer Historien Hjelpepleiere i sykehus Fra Hjelpepleier til Helsefagarbeider Lærlinger nytt for oss Det første kullet – det første halve året! Tilbakemeldinger Tanker for veien videre

Hjelpepleiere i sykehus En truet art Er det behov for dem i fremtiden Stadig omstillinger og redusert antall hjelpepleiere Hvorfor er vi fortsatt her? Omsorgen En del av en helhet Utdannelsen i sykehuset Forankring i ledelsen Avhengig av en viss mengde – kontinuitet og læring

Fra Hjelpepleier til Helsefagarbeider Vår 2006 Presentasjon av ny utdannelse Aksjon Helsefagarbeider – Buskerudpatruljen Høst 2007 Arbeidsgruppe: Kompetanseutvikling i perspektiv Rekrutteringsbehovet Opplæringsansvaret Godkjent dokument jan. – 08

Mottak av lærlinger Ansettelsesprosessen Felles samling Presentasjon Rammer for opplæring Ansettelse av fagansvarlig

Erfaringer fra praksis – utfordringer og muligheter! 2008 -2010 Erfaringer fra praksis – utfordringer og muligheter!

Obligatorisk opplæring Fra elev til lærling Praktiske oppgaver Nyansattkurs HLR Brannvern Hygiene Lovverk Faste dagssamlinger første halvår

Blanke ark og læreplan! Gyldendals opplæringsbok Læreplanmål med oppgaver Modul 1 Grunnleggende sykepleie Og sykdomslære Modul 2 Helhetlig pasientforløp Modul 3 Primærhelsetjenesten Lovverket Samhandling 1. og 2. linjetj. Modul 4 Faglig fordypning Fagprøve

Læreplan Modul Modul prøver Halvårssamtalen Tilbakemelding på opplæringsbok Sjekklister: Lite kunnskap Noe kunnskap Høy kunnskap Trener på Opplever mestring

Hva sier lærlingen? Trivsel på moderpost Varierende tilbakemeldinger etter bytte av post Mange spennende oppgaver Lærerikt Heldige Ønsket arbeidsplass Vanskelig med dokumentasjon og målrettet arbeid med læreplanen

Tilbakemelding fra poster - ”kan hun jobbe ekstravakter”? - ”hadde det ikke vært for lærlingen..” - ”hun har blitt så flink”! - ”vi lærer så mye selv..” - ”vi har fått oppdaterte funksjonsbeskrivelser..” - ”de er pliktoppfyllende..”

Tanker for veien videre Dokumentasjon Fellesopplæring Fagprøven Helsefagarbeiderens rolle i sykehuset