IKT: normer og sjangrer Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda 03. og 06.02.06
To forelesninger 3. og 6. februar 2006 Sjangrer på web Skrive på web Webkommunikasjon Evaluering av nettsteder/websider
Hypertekster: en egen sjanger? Normaltekst Fortløpende organisering Bestemt rekkefølge Ordnet lineært, sekvensielt
Avissjangre Nyhet Reportasje Feature Kommentar
Nettsjangre Forsider Undersider Søkesider Samlesider Spill Chat E-post
Hovedsjangrer sakprosa fiksjon
Tekststrukturer Fallende viktighet Drama (enhetlig, klimaks, avslutning) Sakprosa Hypertekst hierarkisk struktur flat struktur
Hypertekststruktur flat struktur: WWW, oppslagsverk grad av hypertekstualitet flat struktur: WWW, oppslagsverk hierarkisk struktur: startside
Vær bevisst! Hva ønsker jeg å formidle? Målgruppe Hva ønsker jeg å oppnå? holdningsskapende opplyse påvire beslutninger selge produkter Velg (ulike) virkemidler, strukturer og sjangrer
Språkfunksjoner Ekspressive: uttrykksfulle, subjektive Appellative: overbevisende Informative: upersonlige, objektive Må godtas av mottaker Kan deles inn i ulike noder
Ulike teksttyper Narrasjon: om personer, preteritum Deskripsjon: faktiske fenomener, om tid og rom Instruksjon: oppfordringer til handlinger, i presens eller imperativ Argumentasjon: påstander om relasjoner mellom fenomener Kan deles inn i ulike noder
Skrift på internett Dialogisk kommunikasjon Umiddelbar og muntlig Flyktig (kortvarig, overflatisk) Foranderlig Kopieres, flyttes, søkes og endres
Dialog med mottaker sender gjør seg tydelig umiddelbar muntlig personlig stil klare meninger umiddelbar muntlig lav terskel for tilbakemeldinger
Konsekvenser Bør datere sidene, for siste oppdatering Kunnskap blir ferskvare Flyktig lesemåte kan hindre refleksjon og varighet Mye feil og dårlig språk
Sammenhengen i teksten Meningsfull og vesentlige forbindelser mellom de linkede nodene (avreise og ankomst) Linker skaper forventinger (om sammenheng) Logiske: globale menyer og lokale lenker Eks: http://odin.dep.no Formuler utsagn eller spørsmål som oppfordrer til å følge (hyper)teksten
Hypertekster brukes til gjøre det eksplisitte implisitt forklare betydninger av ord og begreper utfyllende stoff alternative fremstillinger innhente kommentarer Eks: e-post med linker (pressemeldinger med link til hjemmesiden) http://www.antirasistisk-senter.no/infobank/fn_konferanse/nyheter/Europa_sviktet_Afrika.html
Gode hypertekster Sterk duft (gode nøkkelord): Svak duft: fører til overbevisning og selvtillit mer tålmodighet, flere klikk Svak duft: usikkerhet og mindre overbevisst utålmodighet mister sporet og går tilbake
Hva internett brukes til informasjonssøking kommunikasjon markedsføring underholdning og tidsfordriv
Nettside i infovirksomhet Ulike målgrupper Ulike målsetninger: holdningsskapende påvirke beslutninger selge produkter
Nettportaler Horisontale: Vertikale: allment brukerbehov veivisere www.startsiden.no Vertikale: veivisere emneportaler kvalitetsfilter www.norge.no http://odin.dep.no/odin/norsk/
Sjangerblanding på førstesiden presentere bedriften portal: startside nettavis: aktualitet differensiering: henvender seg til ulike grupper ikke blikkfang: er på jakt etter informasjon! Eksempler: http://www.hivolda.no/ http://www.hib.no/ og http://student.hib.no/ http://www.nrk.no/ http://www.global.no http://www.forskning.no/
Nå frem med budskapet Språk: ord og setninger Forventet kunnskap hos målgruppen Hva er målgruppen opptatt av?
Hensikt Få oppmerksomhet Nå frem med budskapet Viktig at leseren føler seg klokere etter å ha lest det du har skrevet - ikke dummere! Skape interesse og forståelse!
Få oppmerksomhet Overskrift Ingress Kort Fengende Forteller hva saken handler om Ingress To-tre setninger Utdype overskriften Eksemple: www.vg.no
Skape interesse Start med det nye oppsiktvekkende konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette gjør leseren nysgjerrig!
Formidlingstrekanten Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Konkret konklusjon Utdypning Mellomtitler Begrunnelse www.vg.no Linker til mer info
Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper) Språk: ord og setninger Forventet kunnskap Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”
Gi leseren informasjon! Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva slags konsekvenser?
Språk og stil Direkte og indirekte tale Poenget først i setningen Unngå ”man”, ”vi” og ”dette” Kutt ut unødige ord og fremmedord Beskriv mennesker som handler (aktivt språk) Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)
Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper) Språk: ord og setninger Forventet kunnskap Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”
Hensikt Få oppmerksomhet Nå frem med budskapet Viktig at leseren føler seg klokere etter å ha lest det du har skrevet - ikke dummere! Skape interesse og forståelse!
Få oppmerksomhet Overskrift Ingress Kort Fengende Forteller hva saken handler om Ingress To-tre setninger Utdype overskriften Eksempl: www.vg.no
Skape interesse Start med det nye oppsiktvekkende konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette gjør leseren nysgjerrig!
Formidlingstrekanten Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Konkret konklusjon Utdypning Mellomtitler Begrunnelse www.vg.no Linker til mer info
Gi leseren informasjon! Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva slags konsekvenser?
Språk og stil Direkte og indirekte tale Poenget først i setningen Unngå ”man”, ”vi” og ”dette” Kutt ut unødige ord og fremmedord Beskriv mennesker som handler (aktivt språk) Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)
Aktivt språk Flere brudd på FNs våpenresolusjon ble funnet av våpeninspektørene Våpeninspektørene fant brudd på FNs våpenresolusjon (Calvert 2004:45) Kari foretar innhøsting av epler Kari høster (inn) epler (Vinje 1990:98)
Bruk presens Akademius forteller at det brukes mye nynorsk på Sunnmøre - Det brukes mye nynorsk på Sunnmøre, forteller Akademius Akademius hevder at nynorsk er populært blant østlendinger sier/hevder/mener/forteller/utbryter/påstår/oppgir/uttaler/uttrykker/røper (bruk synonymordboka!)
Språk og stil på nett Dialogisk kommunikasjon Umiddelbar og muntlig språk Marker nøkkelord En idé/tanke pr. avsnitt Konkret og informativt språk Vis troverdighet Mindre plass for følelser og personlige vinklinger på nettet
Forkortelser på nett Høgskulen i Volda (HVO) Omskriv: ”høgskulen” / ”høyskolen” Miljøverndepartementet (MD) Omskriv: ”departementet” Dagens Næringsliv (DN) Omskriv: ”avisen”
”Christines ti bud for innhold på nettet” Sett deg i brukerens sted Fremhev nøkkelord Punktlister Forstålige lenker til nyttig informasjon Skriv kort Skriv korrekt Skriv personlig Bruk enkle ord Kvalitetssikre innholdet Oppdatere innholdet (Calvert 2003:16)
Nodeoppdelt tekst Presentasjon av saken Bakgrunn Reaksjon 1 Konklusjon 1 Ekstern side 1 Konklusjon 2 Reaksjon 2 Ekstern side 2 Konklusjon 3 Ekstern side 2 Reaksjon 3
God webkommunikasjon: … er webkommunikasjon som oppfyller målsetningen Web er ikke et mål. Det er et middel! Sett opp en klar målsetning Fem sekunder for å overbevise leseren/målgruppen Tilpass målgruppens behov og ønsker Bruk velkjente triggerord
Evaluering Førstesiden Design Struktur og navigasjon Innholdet
Førstesiden Oversiktlig? Hva tar oppmerksomheten? Tydelig målsetning med siden? Tydelig målgruppe? Tydelig avsender? Ta skjermdumper [shift – PrintScreen] http://www.kommunikasjonsforeningen.no/ http://www.sp.no/ http://www.iogm.no/
Sidedesign Hvor starter blikket? Hva skal jeg gjøre her? Navnet på siten og på siden Seksjoner og underseksjoner Global navigering Lokal navigering i (under-)seksjoner ”Du er her”-indikator Søkefunksjon http://www.iogm.no/ http://www.iogm.no/ www.afrika.no/ www.jklgroup.com/ www.amnesty.no
Design Tiltalende? Gjennomført? Identitetsskapende? Tilpasset målgruppen? Tilpasset målsetningen? http://www.dep.no/ www.vg.no http://www.kommunikasjonsforeningen.no/ http://www.sp.no/ http://www.iogm.no/ www.afrika.no/ www.jklgroup.com/ www.amnesty.no
Struktur og navigasjon Logisk organisering av informasjonen? Lett å finne frem til informasjon? Oversiktlig? http://www.dep.no/ www.vg.no http://www.kommunikasjonsforeningen.no/ http://www.sp.no/ http://www.iogm.no/ www.afrika.no/ www.jklgroup.com/ www.amnesty.no
Innhold Oppdatert? Kvalitetsikret? Tilrettelagt web? Kort nedlastningstid? God utskriftskvalitet?
Webtekster Tilpasset målgruppe (spåk og begreper)? Forteller overskriften hovedpoenget? Er overskriften selvforklarende? Er overskriften fristende for målgruppen å klikke på? Utdyper ingressen overskriften? Plasserer ingressen overskriften i tid og rom (hvis nødvendig)?
Dekker overskriften og ingressen alt en tilfeldig leser trenger å vite for å være overflatisk orientert om saken? Benyttes det mellomtitler (hvis brødteksten er på over tre avsnitt)? Er det avsnitt på over 100 ord? Linker til utdypende info?
Empatisk evaluering Kan vi stole på dem som står bak siden? Er den konkurransedyktig i forhold til andre lignende sider? Hvor mange når siden frem til? Hvem velger å bruke siden? Hensynet til brukernes interesser, ønsker og motiver www.hivolda.no, www.vg.no, www.wideroe.no, www.kommunikasjonsforeningen.no
Evaluering Målgruppe Målsetning Virkemidler Førstesiden Design Struktur og navigasjon Innhold
Metode Analyser: se etter utvalgte deler Helheten: gjennomfør tenkte operasjoner Definer hva dere er ute etter!