IKT: normer og sjangrer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Å skrive for Internett Språktips.
Øystein Pedersen Dahlen
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webkommunikasjon og evaluering
Dagsaktuell undervisning
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging
God kommunikasjon på nettet
Avdeling for sosionomutdanning
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
12 Reflekterende lesing.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å disponere masteroppgaver
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Utarbeidet av Sissel Vestre
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

IKT: normer og sjangrer Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda 03. og 06.02.06

To forelesninger 3. og 6. februar 2006 Sjangrer på web Skrive på web Webkommunikasjon Evaluering av nettsteder/websider

Hypertekster: en egen sjanger? Normaltekst Fortløpende organisering Bestemt rekkefølge Ordnet lineært, sekvensielt

Avissjangre Nyhet Reportasje Feature Kommentar

Nettsjangre Forsider Undersider Søkesider Samlesider Spill Chat E-post

Hovedsjangrer sakprosa fiksjon

Tekststrukturer Fallende viktighet Drama (enhetlig, klimaks, avslutning) Sakprosa Hypertekst hierarkisk struktur flat struktur

Hypertekststruktur flat struktur: WWW, oppslagsverk grad av hypertekstualitet flat struktur: WWW, oppslagsverk hierarkisk struktur: startside

Vær bevisst! Hva ønsker jeg å formidle? Målgruppe Hva ønsker jeg å oppnå? holdningsskapende opplyse påvire beslutninger selge produkter Velg (ulike) virkemidler, strukturer og sjangrer

Språkfunksjoner Ekspressive: uttrykksfulle, subjektive Appellative: overbevisende Informative: upersonlige, objektive Må godtas av mottaker Kan deles inn i ulike noder

Ulike teksttyper Narrasjon: om personer, preteritum Deskripsjon: faktiske fenomener, om tid og rom Instruksjon: oppfordringer til handlinger, i presens eller imperativ Argumentasjon: påstander om relasjoner mellom fenomener Kan deles inn i ulike noder

Skrift på internett Dialogisk kommunikasjon Umiddelbar og muntlig Flyktig (kortvarig, overflatisk) Foranderlig Kopieres, flyttes, søkes og endres

Dialog med mottaker sender gjør seg tydelig umiddelbar muntlig personlig stil klare meninger umiddelbar muntlig lav terskel for tilbakemeldinger

Konsekvenser Bør datere sidene, for siste oppdatering Kunnskap blir ferskvare Flyktig lesemåte kan hindre refleksjon og varighet Mye feil og dårlig språk

Sammenhengen i teksten Meningsfull og vesentlige forbindelser mellom de linkede nodene (avreise og ankomst) Linker skaper forventinger (om sammenheng) Logiske: globale menyer og lokale lenker Eks: http://odin.dep.no Formuler utsagn eller spørsmål som oppfordrer til å følge (hyper)teksten

Hypertekster brukes til gjøre det eksplisitte implisitt forklare betydninger av ord og begreper utfyllende stoff alternative fremstillinger innhente kommentarer Eks: e-post med linker (pressemeldinger med link til hjemmesiden) http://www.antirasistisk-senter.no/infobank/fn_konferanse/nyheter/Europa_sviktet_Afrika.html

Gode hypertekster Sterk duft (gode nøkkelord): Svak duft: fører til overbevisning og selvtillit mer tålmodighet, flere klikk Svak duft: usikkerhet og mindre overbevisst utålmodighet mister sporet og går tilbake

Hva internett brukes til informasjonssøking kommunikasjon markedsføring underholdning og tidsfordriv

Nettside i infovirksomhet Ulike målgrupper Ulike målsetninger: holdningsskapende påvirke beslutninger selge produkter

Nettportaler Horisontale: Vertikale: allment brukerbehov veivisere www.startsiden.no Vertikale:  veivisere emneportaler kvalitetsfilter www.norge.no http://odin.dep.no/odin/norsk/

Sjangerblanding på førstesiden presentere bedriften portal: startside nettavis: aktualitet differensiering: henvender seg til ulike grupper ikke blikkfang: er på jakt etter informasjon! Eksempler: http://www.hivolda.no/ http://www.hib.no/ og http://student.hib.no/ http://www.nrk.no/ http://www.global.no http://www.forskning.no/

Nå frem med budskapet Språk: ord og setninger Forventet kunnskap hos målgruppen Hva er målgruppen opptatt av?

Hensikt Få oppmerksomhet Nå frem med budskapet Viktig at leseren føler seg klokere etter å ha lest det du har skrevet - ikke dummere! Skape interesse og forståelse!

Få oppmerksomhet Overskrift Ingress Kort Fengende Forteller hva saken handler om Ingress To-tre setninger Utdype overskriften Eksemple: www.vg.no

Skape interesse Start med det nye oppsiktvekkende konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette gjør leseren nysgjerrig!

Formidlingstrekanten Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Konkret konklusjon Utdypning Mellomtitler Begrunnelse www.vg.no Linker til mer info

Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper) Språk: ord og setninger Forventet kunnskap Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”

Gi leseren informasjon! Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva slags konsekvenser?

Språk og stil Direkte og indirekte tale Poenget først i setningen Unngå ”man”, ”vi” og ”dette” Kutt ut unødige ord og fremmedord Beskriv mennesker som handler (aktivt språk) Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)

Nå frem med budskapet Hvem snakker du til? (målgrupper) Språk: ord og setninger Forventet kunnskap Hva er målgruppen opptatt av? ”Dette er nyttig for deg i din situasjon”

Hensikt Få oppmerksomhet Nå frem med budskapet Viktig at leseren føler seg klokere etter å ha lest det du har skrevet - ikke dummere! Skape interesse og forståelse!

Få oppmerksomhet Overskrift Ingress Kort Fengende Forteller hva saken handler om Ingress To-tre setninger Utdype overskriften Eksempl: www.vg.no

Skape interesse Start med det nye oppsiktvekkende konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette gjør leseren nysgjerrig!

Formidlingstrekanten Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Konkret konklusjon Utdypning Mellomtitler Begrunnelse www.vg.no Linker til mer info

Gi leseren informasjon! Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva slags konsekvenser?

Språk og stil Direkte og indirekte tale Poenget først i setningen Unngå ”man”, ”vi” og ”dette” Kutt ut unødige ord og fremmedord Beskriv mennesker som handler (aktivt språk) Les høyt det du har skrevet (for noen i den valgte målgruppen)

Aktivt språk Flere brudd på FNs våpenresolusjon ble funnet av våpeninspektørene Våpeninspektørene fant brudd på FNs våpenresolusjon (Calvert 2004:45) Kari foretar innhøsting av epler Kari høster (inn) epler (Vinje 1990:98)

Bruk presens Akademius forteller at det brukes mye nynorsk på Sunnmøre - Det brukes mye nynorsk på Sunnmøre, forteller Akademius Akademius hevder at nynorsk er populært blant østlendinger sier/hevder/mener/forteller/utbryter/påstår/oppgir/uttaler/uttrykker/røper (bruk synonymordboka!)

Språk og stil på nett Dialogisk kommunikasjon Umiddelbar og muntlig språk Marker nøkkelord En idé/tanke pr. avsnitt Konkret og informativt språk Vis troverdighet Mindre plass for følelser og personlige vinklinger på nettet

Forkortelser på nett Høgskulen i Volda (HVO) Omskriv: ”høgskulen” / ”høyskolen” Miljøverndepartementet (MD) Omskriv: ”departementet” Dagens Næringsliv (DN) Omskriv: ”avisen”

”Christines ti bud for innhold på nettet” Sett deg i brukerens sted Fremhev nøkkelord Punktlister Forstålige lenker til nyttig informasjon Skriv kort Skriv korrekt Skriv personlig Bruk enkle ord Kvalitetssikre innholdet Oppdatere innholdet (Calvert 2003:16)

Nodeoppdelt tekst Presentasjon av saken Bakgrunn Reaksjon 1 Konklusjon 1 Ekstern side 1 Konklusjon 2 Reaksjon 2 Ekstern side 2 Konklusjon 3 Ekstern side 2 Reaksjon 3

God webkommunikasjon: … er webkommunikasjon som oppfyller målsetningen Web er ikke et mål. Det er et middel! Sett opp en klar målsetning Fem sekunder for å overbevise leseren/målgruppen Tilpass målgruppens behov og ønsker Bruk velkjente triggerord

Evaluering Førstesiden Design Struktur og navigasjon Innholdet

Førstesiden Oversiktlig? Hva tar oppmerksomheten? Tydelig målsetning med siden? Tydelig målgruppe? Tydelig avsender? Ta skjermdumper [shift – PrintScreen] http://www.kommunikasjonsforeningen.no/ http://www.sp.no/ http://www.iogm.no/

Sidedesign Hvor starter blikket? Hva skal jeg gjøre her? Navnet på siten og på siden Seksjoner og underseksjoner Global navigering Lokal navigering i (under-)seksjoner ”Du er her”-indikator Søkefunksjon http://www.iogm.no/ http://www.iogm.no/ www.afrika.no/ www.jklgroup.com/ www.amnesty.no

Design Tiltalende? Gjennomført? Identitetsskapende? Tilpasset målgruppen? Tilpasset målsetningen? http://www.dep.no/ www.vg.no http://www.kommunikasjonsforeningen.no/ http://www.sp.no/ http://www.iogm.no/ www.afrika.no/ www.jklgroup.com/ www.amnesty.no

Struktur og navigasjon Logisk organisering av informasjonen? Lett å finne frem til informasjon? Oversiktlig? http://www.dep.no/ www.vg.no http://www.kommunikasjonsforeningen.no/ http://www.sp.no/ http://www.iogm.no/ www.afrika.no/ www.jklgroup.com/ www.amnesty.no

Innhold Oppdatert? Kvalitetsikret? Tilrettelagt web? Kort nedlastningstid? God utskriftskvalitet?

Webtekster Tilpasset målgruppe (spåk og begreper)? Forteller overskriften hovedpoenget? Er overskriften selvforklarende? Er overskriften fristende for målgruppen å klikke på? Utdyper ingressen overskriften? Plasserer ingressen overskriften i tid og rom (hvis nødvendig)?

Dekker overskriften og ingressen alt en tilfeldig leser trenger å vite for å være overflatisk orientert om saken? Benyttes det mellomtitler (hvis brødteksten er på over tre avsnitt)? Er det avsnitt på over 100 ord? Linker til utdypende info?

Empatisk evaluering Kan vi stole på dem som står bak siden? Er den konkurransedyktig i forhold til andre lignende sider? Hvor mange når siden frem til? Hvem velger å bruke siden? Hensynet til brukernes interesser, ønsker og motiver www.hivolda.no, www.vg.no, www.wideroe.no, www.kommunikasjonsforeningen.no

Evaluering Målgruppe Målsetning Virkemidler Førstesiden Design Struktur og navigasjon Innhold

Metode Analyser: se etter utvalgte deler Helheten: gjennomfør tenkte operasjoner Definer hva dere er ute etter!