Laste ned presentasjonen
1
Media håndtering og kommunikasjon
Tarjei Skirbekk Informasjonsrådgiver, Arbeiderpartiets stortingsgruppe
2
Hvordan lykkes med kommunikasjon?
Fokusert og konkret budskap Tydelig, klar og troverdig Forankret i egne rekker Ambassadør for budskap Medieomtale Flere kommunikasjonskanaler Troverdighet over tid
3
Form & innhold Form og innhold henger sammen
Alt som uttales til media – en info.strategi Hva er saken Hvem skal vite om det Hvem skal formidle det Hvordan formidle det, og Hvor skal vi formidle det
4
Mediekontakt Alltid serviceinnstilt og rask reaksjon
Alltid tilgjengelig og åpne Alltid grip mulighetene til å presentere eget budskap i intervjuer, debatter, leserinnlegg etc Alltid besvare alle henvendelser Alltid forberede seg godt.
5
Journalisten ringer! Svar aldri uforberedt på spørsmål
Kjøp tid – be om noen minutter Klargjør premissene for intervjuet Hvorfor er journalist interessert? Hvilken sak er det? (type) Skal andre intervjues? (hva har de sagt) Når skal intervju evt trykkes/sendes Noter fakta: navn, medie, problemstilling etc Avklar om du/dere skal intervjues Avklar om du er den rette Avklar budskap/vinkling
6
Rettigheter! Du har rett til: Du har ikke rett til:
Å få vite premissene for intervjuet Samtidig imøtegåelse Tilsvar Du har ikke rett til: Å trekke tilbake intervju/utsagn i et intervju Å bestemme vinkling eller hvem journalist skal snakke med Du bør sikre deg retten til: Å godkjenne egne sitater
7
Intervju: Forberedelse
Finn ut hva du ønsker å si og oppnå Bestem hvem du vil snakke til (via mediet) Utvikle en kort historie To linjer Tre hovedpunkter
8
Intervjusituasjon – ta kontroll
Sikre dine rettigheter – før intervjuet Avklar premissene for intervjuet Gå rett p åhovedbudskap Bygg bro – og gjenta hovedbudskap Ikke snakk det ut på viddene – fokuser NB: Vær bevisst hvordan fotograf fremstiller deg
9
Intervjusituasjon – vær på vakt
Ikke spekulere Ikke la deg lede av ledende spørsmål Bruk enkelt språk Ikke gjenta negative eller provoserende ord Unngå ”på-vei-ut” uttalelser NB: Stor forskjell på VG og lokalavisen
10
Vær ”appellerende” Korte formuleringer Enkelt budskap
Krever noe av mottak – publikum smigret (tatt på alvor) Hvorfor? Enkelt å huske Gjengis i media
11
Vær konkret! Hvordan du sier det er ofte like viktig som hva du faktisk sier!
12
Case 1: Media håndtering
Du er leder for lokalpartiet og blir ringt opp av NRKs fylkeskontor. Planer fra helseregionens langtidsplan er lekket ut. Helsedirektøren vil legge ned lokalsykehuset ditt. 10 min individuelt: Hva gjør du? Punkter 10 min grupper: lag fellesstrategi. Punkter. Skrives på flippover 25 min: Presentasjon i plenum - diskusjon
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.