Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? 07.02.2008 Sverresborg, Norges Museumsforbund og ABM-utvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
-ikke bare for zippylæreren…
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
-ikke bare for zippylæreren…
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Pedagogisk utviklingsarbeid
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
-ikke bare for zippylæreren…
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Valgfag på Kastellet skole
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kulturstrategi for Oppland
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Kompetanse for mangfold
Videreutvikling og systematisering av aktiv omsorg for eldre i sykehjem/omsorgsbolig Saken ble første gang beh i kom. 26/10 da Ut ble valgt som saksordfører.
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Den kulturelle skolesekken
Utskrift av presentasjonen:

Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Sverresborg, Norges Museumsforbund og ABM-utvikling

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen  Befinner seg i skjæringsfeltet mellom kultur og opplæringsfeltet (barnehage til EVU og høyere utdanning).  Skal samarbeide med opplæringssektoren og med kultursektoren, samt samarbeide med frivillige og andre organisasjoner i skjæringsfeltet.  Et frodige og innovativ område!  Formidling, kunnskap og opplevelse i samspill og som en helhet.

Anne Bamford The Wow Factor 2006

Aktørene – The Coalface (Bamford)  Opplæringssektoren  ”Legge til rette for kunst opplevelser i skole, sette av tid til før og etterarbeid, og tilpassetema og fag.”  Allmennlærere  52% har ikke fordypning i kunst og kulturfagene, men underviser likevel i faget (Utdanningsspeilet 2006)  Faglærere  Har fordypning i faget – for eksempel ved NMH, musikk og PPU, kan gå videre til MA i musikk  Formidlingsavdelingene ved museene  Flere formidlere med bakgrunn i skole og med pedagogisk kompetanse?  Mange oppgaver – å kjøpe fri tiden til formidlere? Høyere status!!  Institusjonsbasert kulturliv  Strukturert samarbeid med opplæringssektoren, etablert samarbeid med fylkeskommunene og kommunene. ”Kulturkvartalet skaffer kompetanse, vi skaffer elevene”  Frie kulturlivet  Kompetansebehov innen pedagogikk og kjennskap til skole ofte nødvendig.  Kultursektoren  Kultursektoren: skal legge til rette for et godt og profesjonelt innhold i DKS.

Forventninger og tilbakemeldinger  Museene har forventninger til DKS og DKS til museene.  Museenes tilbakemeldinger som DKS vise blant annet til problemer praktiske ting: •Transport: fylke og kommuner får vurdere det selv og bruke dette av egne midler. •Skolens praktiske utfordringer: Er museene her imøtekommende? Museer har også utfordringer (samlinger ut)!  Det frie kulturlivet og opplæringsfeltet – motsetninger og museenes plass i dette: •Færre ’uenigheter’ mellom museer og opplæringssektor? •”Kultursektoren må være mer ydmyk og høre på hva skolene ønsker. ” •”Opplæringssektoren kan ikke kritisere fagkompetansen til kulturen.” -”Opplæringssektoren er allerede våre kollegaer.”

Samarbeid:  Mellom institusjoner:  Fylkesløsninger og Møteplasser: Kulturforum med museer, kirken, kino, opplæringssektoren, med flere. •Minst 1/3 av midlene skal overføres til kommunene, men fylkeskommunen holder tilbake pengene om ikke et kulturforum blir etablert.  Om kulturarv: Dette er et felles ansvar!  Åpne opp kulturminnebegrepet: ikke bare de fysiske tingene, men også de sporene som menneskene setter, den materielle og immaterielle kulturarven (UNESCO) (tradisjoner, handlingsbåren kunnskap). •Ikke et jippoår: langsiktig tekning! Faglig samarbeid, publikumstilbud sentrale punkter. •2009: Dagliglivets kulturminner er overordnet tema.

Samarbeid:  For å lykkes (Drammen):  Styringsgruppe: kultursjef, rektor, kulturskolen og kommunens kulturkonsulent (en som skjønner organiseringen som er del av skolehverdagen),  Arbeidsgruppe: kulturkonsulenten, aktører, lærer og rektore  Kommunens kulturkonsulent  Skolene ved kulturkontakter (informasjonsflyt og kompetanseheving) (fritimer for lærerne),  Lærere (orientering og dialog om behov og skriftlige evalueringer på etterkant),  Elever/kulturverter

Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen  Forankring i stortingsmeldinger, læreplanene og informasjon til rektorer med mer.  Prøvde ut ulike tradisjonelle metoder og der elever selv fikk være aktiv, var de mest interessert i læringen og budskapet: Altasaken, Drageutstillingen, Steinalderdagene  Momenter for praksis:  Felles mål for felles forståelse  Lærer og museumspedagoger er kollegaer  Kritisk fokus på utvalg av aktiviteter  Støtte på ulike kompetanser  Overlapper hverandre og fordeler roller i prosesser  Fokus på elevens opplevelse og læring

Bruk av nærmiljøet –å vandre eller ikke vandre?  ArkitekTUR  En reell vandring: barna er eldre! Ser færre hus/ting og ender opp på museet for en workshop.  Drammens Museum bruker lærerkompetansen slik at DKS aspektene formidling og læring er samkjørt med praktiske hensyn som transport- og timebehov, læringsplanene og andre opplæringssektoraspekter.  SkulpTUR: Hva, hva, hvor?  3. trinn, barna er 8-9 år. Trafikksikkerhet og forbehold. Tid/konsentrasjon: lange avstander, korte bein!  Buss: Klokkeslett, logistikk. Timeplan og lunsjtider!  Hvilken skulpturer? Sentrale skulpturer, sikkerhet og lyd/støy. Kunstnere valgt i første omgang og mistet den pedagogiske dimensjonen og skulpturene var ikke sentrale nok. Andre året pedagoger riktig, men skulpturene var i farlige omgivelser. Med mer.

Utfordrende teater og utfordrende historier  Utfordrende historier!  Museene kritisert for å romantisere fortiden  Endring i fokus de siste årene  BRUDD-prosjektene – ta tak i de vanskelige temaene  Fokus på utfordrende tema og bortgjemte historier.  Utfordrende museumsteater i formidlingen!  Nærforbindelse med publikum  Dagens mennesker og sin kulturhistoriske fortid  Levendegjøre museet og historien  Aktiviserer føleøser  Gir publikum valget mellom involvering og distansering Museum theatre: Communicating with visitors through drama. (Cathrine Hughes, 1998)

Oppsummeringsdebatt  Kvalitetsbegrepet:  Enig om profesjonell kunst som prinsipp, men hvor plasserer vi da kulturminne og kulturarv?  Museenes plass i denne debatten og deres formidlingskompetanse. Pedagogisk bakgrunn, læring gjennom kunstfagene, samarbeid med opplæringsfeltet. Status for arbeidet?  Kulturarv og presentasjon:  Mer om innhold enn kunstart og bruker de andre kunstartene mer enn de andre for å formidle seg selv. Samproduksjon om andre kulturfag: •Sverreborg – et scenekunstprodukt? •Alta – et scenekunstprodukt?

 Kvalitetssikring:  Mer fra staten – penger, prosjekter og føringer! •Fylkene styrer, koordinerer ca. 80% av DKS-midlene: hva ønsker de? Kulturarvkrav: Et godt møte mellom aktør og elev, den historiske dimensjonen skal være høyt hevet, kulturARV – det vi har tatt med oss i vår arv (gjøre fortiden relevant), utøvende – et menneske de møter som har dette som liv eller valgt dette som levevei (med et bankende hjerte! for et sært yrkesvalg…), gode kunnskaper om målgruppene!, er det bra (tar folk det alvorlig?), mulig å flytte på prosjektet og få folk med (effektiviteten), og lokal- og kommunalforankring. •Kritikk?: Museene har dette som oppgave likevel! Ta DKS visjonene litt mer innover seg…  Kvalitetssikring:  Forventninger til DKS-midlene: •Tildelingsbrevene: disse tolkes forskjellig av museumsdirektørene. •Flerfinansieringer av tilbudene i DKS?

 Å endre etablert museumspraksis?  Læring i og læring gjennom – å bruke musikk som virkemiddel til å lære om andre områder, for eksempel kulturarv. •Minda er ikke en teaterproduksjon, da mister vi det museale!  Museene ikke på banen? •En vanskelig konsolideringsprosess – kanskje kommer musene på banen nå?