Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Systemdynamisk tilnærming for risikoanalyse av Nettverksbasert Forsvar
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Motivasjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Revisjon av Norsk olje og gass retningslinje Stillasbygging
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
En lærende organisasjon?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Kompetente barn og unge
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
STASJONSUNDERVISNING
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Den autentiske læringsdialogen
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
”Med hodet over vannet…”
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Spillteknologi som læringsarena
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Sikkerhet ved datasystemer hos Skjåk Energi
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Velkommen til et nytt skoleår!
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Skranker i arbeidslivet
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
RIS-metoden for prosessforbedring
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.

Juristsamling - Ålesund
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc) Rapportering av sikkerhetstruende hendelser og sikkerhetsbrudd i praksis Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)

Innhold Hva er hendelsesrapportering? Hva er målet med hendelsesrapportering? Hva er en hendelsesrapporteringsmodell? Bakgrunn for studien Presentasjon av studien: - Hendelsesrapportering i praksis

Hva er hendelsesrapportering? Rapportering av sikkerhetstruende hendelser sikkerhetsbrudd

Mål med hendelsesrapportering LÆRE AV TIDLIGERE ERFARINGER begrense antall gjentagelser redusere gjenopprettingstiden etter et sikkerhetsbrudd

Hendelsesrapporteringsmodellen Sveen et al. (2006) Tilbakemelding Motivasjon Opplæring og bevisstgjøring Læringseffekt Kvalitet på etterforskning Sanksjoner og insentiver (straff og belønning) Ressurser

Bakgrunn for studien Sveen et al (2006) har utviklet og publisert en hendelsesrapporteringsmodell som er blitt testet i tre ulike sektorer. Undersøkelsen i Forsvaret er den siste studien.

Formål Undersøke om modellen kan brukes normativt Undersøke forbedringspotensialet i forsvarets rapporteringssystem

Metode Hypoteser og intervjuguide Kvalitative strukturerte intervjuer Utvalget

Resultater RETNINGSLINJER Informanter kjente i liten grad til retningslinjer for hvilken informasjon som er viktigst å beskytte Tvetydige retningslinjer rom for ulike tolkninger forvirrende for brukere ORGANISERING Manglende samsvar mellom ansvar og myndighet Manglende formelle retningslinjer om roller mellom sikkerhetsorganisasjonene Brukende organisasjoner og tjenestetilbyder er ikke tilfreds med tilbakemeldinger fra hverandre

Diskusjon RETNINGSLINJER Hva er viktigst å beskytte? Entydige og gjennomførbare retningslinjer ORGANISERING Ansvar uten myndighet svekker sikkerhetsarbeidet Samhandling mellom sikkerhetsorganisasjonene viktig for helheltlig sikkerhetsarbeid Tilbakemeldinger i alle ledd gir økt forståelse for sikkerhetsarbeidet og motiverer til høyere rapporteringsfrekvens .

Konklusjon ORGANISERING Et godt hendelsesrapporteringssystem forutsetter at man har definert Policyutsteder, Tjenestetilbyder og Brukende organisasjoner slik at roller, ansvar og myndighet står i forhold til dette. RETNINGSLINJER Retningslinjene må sees i lys av disse avklaringene. MODELLEN Modellen tar ikke høyde for hvordan hendelser prioriteres. Modellen kan brukes som grunnlag for økt organisatorisk læring i forbindelse med rapportering og evaluering av sikkerhetstruende hendelser.