Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

For elever til videregående skole
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Elektrofagene-info fra EOSØR
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Fagopplæring -yrkesfag
Individuell vurdering
Lærekandidatordningen
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Nye prøvenemnder Astri Pestalozzi og Ole Kristiansen, Utdanningsetaten.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Status for Kunnskapsløftet
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 9.november 2016
Yrkesfaglig fordypning
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings avd. Gardermoen 21.4.2009

Hva er EBA og Byggopp? EBA er en bransjeforening for entreprenører. EBA er tilsluttet BNL og derigjennom NHO. Byggopp, opplæringskontoret for Bygg- og Anleggsteknikk er 10 opplæringskontorer med tilknytning til EBA EBA er koordinator for Byggopp Byggopp representerer alle fag innen Byggteknikk og Anleggsteknikk, m.fl. Byggopp bruker felles utviklet system for oppfølging av lærlinger i bedrift – loggbøker og vurderingsskjemaer

Bedriftenes rolle Bedriften skal gi en opplæring og en trening som videreutvikler lærlingens kunnskaper og ferdigheter frem til fag- eller svenneprøven Bedriftene forventer at skolen har fylt sin del av samfunnsansvaret ved at elevene ved overgang til bedrift har de kvalifikasjoner som er beskrevet i læreplanene

Utfordringer: Bredere utdanningsløp med økt vekt på de grunnleggende ferdigheter Fleksibilitet i organisering og gjennomføring av undervisningen Lokal frihet til valg av metoder i undervisningen Nye læreplaner – alle på 3 sider Systemet må være enkelt og lettfattelig for lærlingene Hva måtte vi ta hensyn til når vi skulle lage nye opplæringsbøker i KL? Vi må få ut en lik betongfagarbeider i Tromsø som i Fredrikstad

Hvorfor dokumentasjon? Lærlingene, men også instruktørene, blir mer aktive i læreprosessen Lærlingen skal egenvurdere seg selv – refleksjon over egen læring Halvårsvurdering med skriftlig tilbakemelding

Gjennomgående dokumentasjon Med lokal frihet i opplæringen og ”rundere” læreplaner er det viktig å få synliggjort hva eleven kan og har opplæring i fra skolen Flott dokumentasjon for eleven å ha med når han/hun skal utplasseres i bedrift Synliggjort valg av PTF og få dokumentasjon på hva eleven har gjort i PTF Elevens ”CV” når han/hun skal søke læreplass Synliggjort hvilke kurs eleven har fått i skole, for eksempel: Varme arbeider 555 – forskriften

Tilbakemeldinger Blandede tilbakemeldinger fra lærlinger og instruktører Veldig positive tilbakemeldinger fra skoler Flere skoler som ønsker å bruke loggsystemet Lett å gjøre om til bruk på VG1 og VG2

Hva nå? 2009: Endringer i forskrift til opplæringsloven, kap. 3 og 4 - vurdering 3 typer vurdering: Egenvurdering Underveisvurdering Halvårsvurdering

Takk for oppmerksomheten!