NES VIDEREGÅENDE SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
NyGiv prosjektsamling Homenkollen Park Hotell 5. Mars 2013
Skrivestien.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Veiledet lesing Mørkved skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Tiller videregående skole
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Språk og språklig fordypning
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Tankekart og læringstrategi
Praksiseksempel fra Lørenskog
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Internasjopnalisering
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Bedre gjennomføring i matematikk
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
REalfagskommune!.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Bedre gjennomføring i matematikk
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

NES VIDEREGÅENDE SKOLE 55O ELEVER 120 ANSATTE

Fra spebarn til student Nes videregående skole Fra spebarn til student Tidlig innsats Gjennomgående læreplaner Progresjon i læring Kritiske overganger Lesing for mestring

Nes videregående skole Ungdomsskolene våre

Samarbeid vg – ungd.skole Nes videregående skole Samarbeid vg – ungd.skole Vurdering Fagdag Ny Giv elever Forskuttering Fagsamarbeid Lesing (SLL)

Nes videregående skole Lyst til å lære

Leseferdighet som mestringsstrategi i samarbeid med Nes kommune Nes videregående skole Leseferdighet som mestringsstrategi i samarbeid med Nes kommune SLL- Språk, lesing og læring Johnny Holm, Nes vgs, Avdelingsleder Idrettsfag

Nes vgs skoleåret 11-12 SLL – deltagelse på samlingene med kommunen Nes videregående skole Nes vgs skoleåret 11-12 SLL – deltagelse på samlingene med kommunen «Når lesing og læring er vanskelig» en dag med fokus på leseforståelse og læringsstrategier SLL-arbeidsgruppen presenterer sitt arbeid, deler sine erfaringer, den gode historien

Lesemestring i alle fag? Nes videregående skole Lesemestring i alle fag? Utvikle felles verktøykasse i tråd med SLL Begrepskartet, VØL-skjema, venn-diagram Kompetansespredning internt Lesemestring og læringsstrategi Veiledning -Tilpasse lesetrening til vgs Økt bevissthet blant lærere for betydningen av gode leseferdigheter for mestring i fag 8

Leseferdighet som mestringsstrategi  bedre resultater i fag Nes videregående skole Leseferdighet som mestringsstrategi  bedre resultater i fag Kompetansedeling- bygge en kultur Utprøving - intensivkurs og «ordinær undervisning» Styrke samarbeidet med ungdomsskolene «Kursing» og veiledning av lærerne i praksis Gjennomføre to intensivkurs skoleåret 12-13 i lesing Etablere fagnettverk på tvers av skolelagene på strategisk og operativt nivå (lærerne) 9

NETTVERK SLL Formålet med nettverket: Nes videregående skole NETTVERK SLL Ledes av Kommunens ressursperson for lesing, leseveileder Formålet med nettverket: Sikre en rød tråd i leseopplæringen mellom skoleslagene Lette overgangen mellom skoleslagene Vedlikeholde kompetanse og dele (Erfaringsdeling /Praktiske eksempler / Læringsstrategier og organisering) Opprettholde fokus på lesing Dele gode metoder (historier) og dele ideer om hvordan spre SLL i eget hus 10

NETTVERK SLL Organisering og rammer  Faste deltakere Nes videregående skole NETTVERK SLL Deltagere 4 lærere og 1 leder fra hver av skolene Organisering og rammer  Faste deltakere Etablere kollegatrioer som deler erfaringer og som hospiterer hos hverandre Neste møte i mai: Alle forteller om egne erfaringer med SLL i praksis. 11