Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bedre gjennomføring i matematikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bedre gjennomføring i matematikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bedre gjennomføring i matematikk
Samarbeid grunnskole-videregående skole Fredag 10. november 2017

2 Matematikk i alt! Antall år i arbeid: På tur med ellfrid

3 Hvem er vi? 7-8 videregående skoler 29 ungdomsskoler Ungdomsskoler
Vennesla ungdomsskole Møvik skole Finsland skole Torridal skole Haumyrheia skole Songdalen ungdomsskole Skarpengland skole Holte skole Samfundets skole Tangvall skole Oddemarka skole Tinntjønn skole Havlimyra skole Fiskå skole Ve skole Lillesand ungdomsskole Karuss skole Vigvoll skole Iveland skole Lindebøskauen skole Grim skole Birkeland skole Blomdalen skole Vassmyra skole Valstrand skole Engesland skole Videregående skoler Vennesla vgs Søgne vgs Vågsbygd vgs KKG Tangen vgs Kvadraturen Skolesenter Mandal vgs Møglestu vgs ?

4 Arbeidsgruppe Nina Skjeseth, leder Kristiansand Pedagogiske senter
Svein Anders Heggem, leder Lærende nettverk Åshild skofteland, avdelingsleder KKG og leder Fagforum matematikk, øst. Lene Ragnhild Kyllesdal, rådgiver utdanningsavdelingen i Vest-Agder fylkeskommune

5 Målsetting 2020 Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med dokumentasjon som anerkjennes for videre studier og arbeidsliv.

6 Gjennomføring 5 år Vest-Agder 2010-15 2011-16 Bestått vgo 74,5 pst
Fullført, ikke bestått 6,1 pst 5,8 pst Fortsatt i opplæring 6. året 4,9 pst 5,1 pst Planlagt grunnkompetanse - 2,3 pst Sluttet 14,5 pst 11,4 pst For ble elever på grunnkompetanse plassert i kategorien sluttet.

7 Hvorfor matematikk?

8 Karakterfordeling i fellesfag, matematikk, eksamen Våren 2017
1 2 3 4 5 6 Matematikk 1P (MAT1011) 15 23 10 Matematikk 1P-Y (MAT1001) 16 20 11 Matematikk 1T (MAT1013) 7 19 21 Matematikk 1T-Y (MAT1006) Matematikk 2P (MAT1015) 55 32 33 Matematikk 2P-Y (MAT1005) 71 95 43 28 22 Antall elever: SUM: 125 Kilde: Hjertet og Hjernen

9 Karakterfordeling i fellesfag, matematikk, standpunkt Skoleåret 2016/2017
1 2 3 4 5 6 F IV Matematikk 1P (MAT1011) 20 131 214 225 156 25 13 Matematikk 1P-Y (MAT1001) 51 190 226 253 135 41 7 26 Matematikk 1T (MAT1013) 53 134 148 136 42 Matematikk 1T-Y (MAT1006) 8 12 22 24 Matematikk 2P (MAT1015) 76 153 170 109 Matematikk 2P-Y (MAT1005) 29 111 79 61 19 Antall elever: SUM: 115 74 Kilde: Hjertet og Hjernen

10 Oppstart på klyngesamarbeid vgs - ungdomsskole 10. november
Denne dagen: Bli kjent! Få lyst til å jobbe sammen og få til noe for elevene i matematikkfaget! Ha en plan for hva som skal skje når de treffes i april. Utveksle kontaktinformasjon og planlegge videre samarbeid.

11 Mål Bedre overgang fra ungdomsskole til videregående skole i matematikk Redusere antall elever som får ikke bestått i matematikk Sammenhengende opplæringsløp Utvikle arenaer for fagsamarbeid på tvers av skoleslagene

12 Klyngesamarbeid 10-11 bord i salen så får vi plasseringen til! Det bør gå hvis vi plasserer bordene stående i fiskebein bakover i aulaen. Videregående skoler Ungdomsskoler KKG Holte skole Oddemarka skole Haumyrheia skole Steinerskolen Kristiansand international school? Kvadraturen Skolesenter Grim skole Finsland skole Songdalen ungdomsskole Samfundets skole Søgne vgs Tangvall skole Tinntjønn skole Oasen skole Tangen vgs Ve skole Vigvoll skole Havlimyra skole Vennesla vgs Vennesla ungdomsskole Torridal skole Skarpengland skole Iveland skole Vågsbygd vgs Fiskå skole Møvik skole Lindebøskauen skole Karuss skole Mandal vgs Vassmyra skole Blomdalen skole Møglestu vgs Lillesand Ungdomsskole Valstrand skole Engesland skole

13 Faste årlige samarbeidsarenaer for matematikk i regionen Knp
Tre årlige møtearenaer: November (ansvar VAF/KRS) Felles fagdag for regionen(KnpS) i September (ansvar KRS) Felles samling med Fagnettverket i matematikk for regionen(KnpS) April (ansvar VAF) Klyngesamlinger lokalt på vgsk November Felles fagdag April Klyngesamlinger September Felles samling med fagnettverket for matematikk

14 Skoler i regionen KnpS organisert i klynger
Vågsbygd vgs Fiskå skole Karuss skole Møvik skole Lindebø-skauen skole KKG Haumyrheia skole Holte skole Oddemarka skole Steiner skolen Kvadraturen Skolesenter Grim skole Finsland skole Songdalen ungdoms-skole Samfundets skole

15 Vennesla ungdomsskole
Skoler i regionen KnpS organisert i klynger Søgne vgs Tangvall skole Oasen skole Tinntjønn skole Vennesla vgs Torridal skole Vennesla ungdomsskole Skarpengland skole Iveland skole Tangen vgs Ve skole Havlimyra skole Vigvoll skole

16 Lillesand ungdomsskole
Skoler i regionen KnpS organisert i klynger Mandal vgs Vassmyra skole Blomdalen skole XXX Møglestu vgs Lillesand ungdomsskole Engesland skole Valstrand skole

17 Overgang ungdomsskole-videregående skole
Møvig Vågsbygd vgs Vågsbygd vgs Fiskå skole Karuss skole Møvik skole Lindebø-skauen skole

18 Skoler i klynger Videregående skoler Ungdomsskoler KKG Holte skole
Oddemarka skole Haumyrheia skole Steinerskolen Kristiansand International school? Kvadraturen Skolesenter Grim skole Finsland skole Songdalen ungdomsskole Samfundets skole Søgne vgs Tangvall skole Tinntjønn skole Oasen skole Tangen vgs Ve skole Vigvoll skole Havlimyra skole Vennesla vgs Vennesla ungdomsskole Torridal skole Skarpengland skole Iveland skole Vågsbygd vgs Fiskå skole Møvik skole Lindebøskauen skole Karuss skole Mandal vgs Vassmyra skole Blomdalen skole Møglestu vgs Lillesand Ungdomsskole Valstrand skole Engesland skole Videregående skoler som står merket med kursiv inviterer til møter. Møtene i april holdes på disse skolene.

19 Anne-Mari Jensen Anne-Mari Jensen har arbeidet som lærer i matematikk både i grunnskole og videregående skole. Hun er kjent som en faglig dyktig og motiverende lærer som setter eleven i sentrum. Forståelse av faget er viktig for at elevene skal ha noe å bygge videre på, og bruk av ulike innfallsvinkler og metoder for å etablere forståelse har vært sentralt i hennes undervisning. Hun har vært opptatt av overgang ungdomsskole-videregående skole og har ledet prosjekt for samarbeid mellom skoleslagene. Hun arbeider nå ved nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, for det meste med å lage nettressurser til god matematikkundervisning. Matematikksenteret

20 Dialog i grupper Ungdomstrinnet: Hva legger du vekt på i matematikkundervisningen med tanke på at de skal videre på vgs? Videregående: Hva er du mest fornøyd med at elevene behersker når de begynner på vgs? Ungdomstrinnet: Hva synes du er vanskelig å få formidlet godt nok i matematikkundervisningen med tanke på at elevene skal videre i vgs? Videregående: Hva skulle du ønske at elevene hadde bedre kunnskaper om og ferdigheter i når de begynner på vgs?

21 Dialog i grupper Alle: Hva kan vi arbeide sammen om for å gjøre overgangen i matematikk fra ungdomsskole til videregående skole enklere for elvene? Hva kan vi gjøre i våre egne klasser? Bli enige om hva man skal jobbe med på skolen fram til neste samling. Hvilke forventninger har du til dette samarbeidet? o   Forventninger til deg selv o   Forventninger til de andre lærerne i din klynge o   Forventninger til dine elevers læring


Laste ned ppt "Bedre gjennomføring i matematikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google