Konferansebidrag v. Verena Bentzen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Hvordan intervjue en forsker?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
CV Curriculum Vitae.
8 Skumlesing.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
En måte å lese Bibelen på
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Strategier og kompetanse
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Essay er en skriftlig sjanger.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
10 regler for å skrive for web
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Sammensatte tekster ?.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Lesing og lesestrategier
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Keller/Gjørven Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Konferansebidrag v. Verena Bentzen BARN OG UNGDOM PÅ TVERS "Språk åpner dører" (K06 Læreplan i fremmedspråk-) - Tyske (sveitsiske) skjønnlitterære tekster med hovedvekt på det interkulturelle Konferansebidrag v. Verena Bentzen

Fra sokkel til klasserom (brukstekster) Produksjon Handling Samhandling

Læreplan i fremmedspråk 3 hovedområder i faget - Språklæring (”lære å lære”) - Kommunikasjon Språk, kultur og samfunn Grunnleggende ferdigheter (resultat fra PISA) Å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

Tre sveitsiske forfattere Karakteristikk (gi elevene noen ord og noen setninger som de skal plassere ved hver forfatter, for eksempel ekstravertert, morsom, ettertenksom, introvertert, har skrevet… er journalist osv.)

EISMEER Lange Winternacht am Nordkap Peter Stamm EISMEER Lange Winternacht am Nordkap UNGEFÄHRE LANDSCHAFT

Peter Stamm, * 1963 – en verdenskjent forfatter (oversatt til mange språk) Homepage: http://www.peterstamm.ch/ Mulighet til å skrive derfra en mail til forfatteren: p ost@peterstamm.ch Am Eisweiher: http://www.goethe.de/ins/es/bar/pro/autoren/leseproben3/texte_1.htm PS leser fra Ungefähre Landschaft: : http://www.literaturportal.de/audiolesungen.php?show=51&PHPSESSID=d538cefe4098cb89f1554e4a287ba07d Videoclip med PS: http://art-tv.ch/ap_stamm.html via: http://art-tv.ch/literatur.html

Elevene gjetter hvilket er ”originalbildet” og de forteller hvilket de liker best og hvorfor

Christoph Engel (Fotos) und Ulrike Westphal (Text) Ungefähre Landschaft / Was ist eine Landschaft oder Die Frage nach dem fotografischen Bild (Materiell fra Google Earth)

Arbeide ved hjelp av tabeller med noen sider, (for eksempel begynnelsen) Personer (Familie, yrke, arbeids- sted, fritid) Forhold til Kathrine Natur/ Geografi Værforhold/ Tider på dagen/ Årstid(er) Bygg/Stedene i landsbyen og i naturen (”Rimi”, havna fiskefabrikk, radio-antenna, fiskerhjemmet..)

Teksten egner seg til arbeid med forskjellige lesestrategier - Hvorfor leser vi på morsmålet? (informasjon, nysjerrighet, interesse, tidsfordriv, glede…) Overføre noe av dette til et fremmedspråk Skape interesse Overblikk (”global” lesing) Øve opp lesehastighet (ikke bare ord for ord) Elever som detektiver (”selektiv” lesing), for eksempel: læreren spør elevene hvor de kan finne de forskjellige steder i boka (egner seg spesielt godt, da ”heltinnen” foretar en reise: først Hurtigruta, så fra Bergen tog til Oslo, Malmø osv. ) eller: Hvor opptrer hennes venner for forste gang og hvor siden (danne seg et stadig mer kompleks bilde av dem), hvor forekommer tittelen i boka, hvor setningen: ”Du sei wie du. Immer.” ”Leselogg” (man kan også ”lage” en større marg: for eksempel klebe et ark ved siden av boksiden) - ”Total” lesing

Forskjellige arbeidsmåter Hva betyr tittelen, hva betyr ”Du sei wie du. Immer”> elevene kan lage et dikt hvor denne setningen forekommer. Tre forskjellige bokomslag: hvorfor og hvilke liker du minst/best? Hypotesedanning: Hvorfor skriver en sveitsisk forfatter om dette emnet? Elevene prøver å finne ut i hvilken grad det i boka kunne være en ”ekte” landsby eller om den er fiktiv. Finnes det noen indikasjoner for hvilken landsby det kunne være (læreren kan evtl. hjelpe: Radioantenne, avgang med hurtigruta, et fyr som er betjent, en flyplass…)? ”12 rette” eller Hvem kjenner ”heltinnen” best: elevene lager 12 spørsmål eller setninger (noen kan være usanne) om henne. Sammenlikning reportasje og boka. Beskrive Kathrines hjemsted (forekommer flere steder i boka, og flere ting kommer med) hennes leilighet eller ”Das gehört mir.” (gjengi i egne ord eller lage en annen sjanger) > ”Mein Dorf”, ”Mein Zimmer”, ”Das gehört mir.” Bruk av fotografier fra stedet (Båtsfjord)

Hvilket bilde passer til teksten?

Elevene utarbeider spørreskjema, for eksempel kan de spørre innbyggerne eller turister (på stedet eller på Hurtigruta) ang. vaner, preferanser og lignende Alltid/Daglig Veldig bra/gjerne Spørsmål: Hvor ofte besøker du Fischerheim? Hva synes du om atmosfæren? Liker du vinteren? Synes du du har gode nok supermarkeder? Kunne du tenke deg å arbeide på fiskefabrikk Service på Hurtigruta Naturen Veldig ofte bra/gjerne Sjeldent Mindre bra/ikke så gjerne Aldri Dårlig Egne kommentarer

Forskjellige arbeidsmåter Noen avsnitt egner seg til ”lesediktat” (skituren til fyren, selve landsbyen – hva slags bygg finnes det der – dette utfra egen lesing, f. eks. i grupper, eller lyttetekst fra forfatteren selv. NB: muligens må læreren angi sidene, og flere ganger forekommer for eksempel beskrivelsen av landsbyen, og da kommer det mer til) deretter sammenlikne produktene. Kathrines indre (tanker, følelser…) – Kathrines ytre (hvordan hun ser ut, hva hun gjør..) Elevene finner ord som kommer fra norske (f. eks. der Elvekroa, das Fischerheim, das Fjell, die Hurtigroute) Elevene skriver en fortsettelse av romanen eller ”fyller” ut noe i et kapittel, i et avsnitt. Friere øvelser: elevene lager en brosjyre som deles ut til tysktalende turister på Hurtigruta, eller de kan lage en power-point-presentasjon til bruk for reklame i et tysktalende land. Elevene finner/arbeider med tyske nettsteder som omhandler Nord-Norge: hvordan ser tysktalende på dette området? Warum die Nordlandfahrten, besonders mit dem Postschiff, so beliebt sind!!!:http://www.mare.de/index.php?article_id=2225

Nordlandreise. Die Geschichte einer touristischen Entdeckung – (Kaiser Wilhelm II) – Bok og utstilling i Kieler Stadt- und Schifffahrtsmuseums (13. Juni - 31.Oktober 2010). Samarbeidsprosjekt mellom Norge og Tyskland