Inn i naturen Kandidat nummer 110.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
«Strykebrettcover og stativ»
Inspirasjon til eget arbeid.
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Evaluering av oktober på blå
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Bildekomposisjon.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Virkemidler og komposisjon
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Historiefaget i skolen
Godt verktøy er halve jobben
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon av en prosess
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Sammensatte tekster: Photo Story
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Rolighetsmoen barnehage
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Oslo.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Arbeidskrav 3 - Del 2: Litt barn – litt voksen? Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk.
"God bagasje på livets reise."
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Dikt.
Kunst og håndverk Maleri.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Lesing og lesestrategier
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Reklameanalyse av Baneservice
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Estetiske virkemidler
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Inn i naturen Kandidat nummer 110

En oppgave ut i fra mitt ståsted Selvvalgt tema – detaljer i naturen Naturen en viktig del av livet mitt Diskusjon om pc bruk – hvor mye tid er sunt eller ikke? Som foreldre mener vi å vite hvordan et sunt og godt liv skal være, hva som er viktig for kropp og sjel og vi vil gjerne påvirke barna våre til å like det samme som oss. Vår måte er den riktige måten Lange turer i skog og mark oppfattes som god oppdragelse Men, ungdom har ofte et annet forhold til natur enn voksne og jeg har moret meg over hvor forskjellige vi er i vår tilnærming til den. Jeg har tatt utgangspunkt i mitt eget liv og ”min ungdoms”, som er en gutt i 2 videregående.

Hvordan kan jeg uttrykke to forskjellige forhold til naturen med eksempler fra en voksen og en ung person i to grafiske arbeider i teknikkene linosnitt og digital collage

For meg er natur viktig som avkobling og hvile For meg er natur viktig som avkobling og hvile. Noe å forsvinne inn i, et sted jeg kan stenge verden ute. By og kulturliv er spenning for meg. For sønnen min er pc og dens verden avkobling og hvile, noe å forsvinn inn i, stenge verden ut med. Mens natur er lek og spenning. Det er disse to forskjellige verdener jeg vil forsøke å beskrive. Målgruppen min er foreldre. De grafiske arbeidene er ment som en refleksjon eller kommentar til temaet.

Mitt forhold til naturen Jeg har valgt digital collage og linosnitt som teknikker. Jeg tror de er godt anvendbare i ungdomsskolen Jeg kan dem ikke selv og vil gjerne lære og erfare. Idéutvikling Natur er for meg noe mykt og varmt, med mye farger, teksturer, kontraster, dybder og detaljer. Dette håper jeg å kunne uttrykke i en digital collage

Digital collage Silkefløyel som ramme Justerer farge med Levels Markerer ytterkant med Lasso Tool Curves for mørkere ytterkant Cloneverktøy for overgangen

Sti med et trevelt som gjerde eller hinder mot verden Diagonal linje som skaper spenning Lite dybdeskarphet Varmere og dypere, mer innbydende med Levels Klipper ut rundt veien med Quick Selection Tool Viskelær med nedsatt opasitet Vi inviteres inn

Blonde Knopper Sopp Mennesker Tekst Bruker ”øynene” for å se hvordan de forskjellige elementene virker. Klippe ut Forstørre Quick Selection Tool Finjustere med viskelær Flytte med move tool Nedsatt Opacity og Fill

Justerer contrast i betongen for å harmonere med rammen Beskjærer Tegner veien helt ut med cloneverktøy Watercolor - filter Tekst

Sti i et annet perspektiv Snur betongen Fjerner blonder Demper knopper Fjerner graffiti fra betongen med å male med Cloneverktøy Mennesker i forgrunn En rød skikkelse kommuniserer med rammen og med skogen Den røde skaper mer dybde i bildet

Er skogen innbydende? Har damen lyst til å gå inn? Kald rød farge påvirker skogen Auto Tone på rammen gir en gyllen tone og skogen blir mer innbydende Justerer fargen i betongen slik at den harmonerer med rammen Fjerner detaljer på rammen Mer ro og helhet i bildet Unsharpen Mask Blekkskriver Papir – FineArt Perl 285gr

Linosnitt I Linosnitt har jeg tatt utgangspunkt i det andre temaet, konkurranse. Fokuset mitt har vært fart, bevegelse og triks på ski, twintip. Viktig for sønnen min er venner, pc og lek. Pc som kommunikasjonsmiddel Youtube Stillesittende Natur som funksjon Stilisert uttrykk

Gjenkjennelige former Estetisk gode former Flater, bordplaten, vegg Uendelighet Palle Nielsen

Naturtro eller stiliserte Naturtro og stiliserte Forskjellige eller like Like i forskjellige størrelser

Både Photoshop og Linosnitt er nytt for meg og dette er den 2 oppgaven jeg lager i disse teknikkene. Jeg har fått mye øvelse og føler at jeg mesterer deler av det. I Photoshop kan elevene få brukt fantasien sin uten for mange hindre på veien til et godt resultat. De som vegrer seg for å tegne kan også føle mestring. Jeg opplever elever i ungdomsskolen som veldig konkrete og opptatt av at bilder skal ligne på virkeligheten. Dette stopper dem i å prøve ut idéene sine. Å jobbe i lag i photoshop kan også være en god måte å formidle visuelle virkemidler. Det er lett å se hva som skjer når en flytter og forandrer på bilder. Lukke og åpne lag er effektivt for å se hvordan detaljer virker.

Med linosnitt vil det være viktig med en innføring i stilisering og forenkling. Streetart og sjablongtrykk kunne være en mulig innledning til teknikken. Mye streetart viser tydelig hvordan skygger og ikke bare silhuetter danner former, figurer. Her kan photoshop være et hjelpemiddel. Flere funksjoner, blant annet Threshold, vil være egnet til å forenkle bilder, og elevene kan se hvordan skyggene forskyver seg og danner forskjellige uttrykk. Oppgaver kan være å lage filmplakat i en valgt sjanger. Sy bukser med stoffstykk inspirert av graffiti. Kombinere lino og photoshop Tverrfaglig – 6 ord som forteller en historie Samisk kultur – helleristninger – figurer i en bevegelse. Jeg har prøvet bøttepapir og tynt og tykt Japanpapir. For elever vil jeg velge grå linoleum og tykt Japanpapir.

Kompetansemål bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid