Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Deltaking, inkludering og velferd
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Læring på arbeidsplassen
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Velkommen til et nytt skoleår!
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Kompetanse for mangfold
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Senter for læring og utdanning
Det integrerte universitetssykehuset
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Utdanning som sprenger grenser
Overordnet strategi SV-fakultetet
Paneldebatt.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Miljø for Masteroppgaven?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsgruppen Velferdsstatens yrker – kvalifisering, profesjonsutøvelse og frafall Styreseminar 8.5.2014 Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL Dosent Hilde Larsen Damsgaard, HS

Bakgrunn Senter for profesjonalisering – bakgrunn og tilnærminger http://www.hit.no/nor/HiT/Forskning/Forskningssamarbeid/Senter-for-profesjonalisering Elin Ødegårds doktorgradsarbeid - Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. Avhandling PhD. Universitetet i Oslo. Eva Bjerkholts doktorgradsarbeid - Åpning av lukkede rom. En kvalitativ studie av innholdet og dialogene i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere. Avhandling phD. Universitetet i Oslo.

Bakgrunn Hilde Larsen Damsgaards studier Profesjonalitetens mange ansikter – profesjonalitet, muligheter og utfordringer (nyutdannede profesjonsutøvere) og Velferdsstatens yrker i et flerkulturelt samfunn – profesjonalitet, muligheter og utfordringer (erfarne profesjonsutøvere) Felles trekk ved velferdsstatens yrker - bakkebyråkratdilemmaer Behov for ny kunnskap som er relevant for praksisfeltet og profesjonsutdanningene Forskning med samfunnsnytte

Velferdsstatens utfordringer Økende behov for kvalifiserte profesjonsutøvere Mer sammensatte tjenester Frafall i utdanningene; 2 av 10 studenter innenfor sosialfaglig utdanning og sykepleierutdanning, 3 av 10 barnehagelærerstudenter og 4 av 10 lærerstudenter fullfører ikke utdanningen i løpet av 5 år Frafall i yrkene; turnover, tidlig avgang fra yrkene og arbeid utenfor yrkene

Deltakelse og frafall i utdanning og yrke Hva skaper deltakelse? Hvordan kan deltakelse fremmes? Hva handler frafallet om? Hvordan kan frafallet forebygges? Hva er fellestrekk på tvers av profesjon når det gjelder disse spørsmålene? Hva kan vi gjøre for å få flere til å velge profesjonsutdanningene, fullføre utdanningene og bli værende i yrkene?

Velferds-statens yrker Hva kjennetegner god kvalitet i utdanning og arbeid? Hva fremmer og hemmer deltakelse i utdanning og yrke? Hvordan forebygge frafall fra utdanning og yrke? Velferds-statens yrker Utdannings-kvalitet Ledelse Arbeidslivs-kvalitet Veiledning

VELFERDSSTATENS YRKER –KVALIFISERING, PROFESJONSUTØVELSE OG FRAFALL   MULIGE TEMAER/ PROSJEKTER  MULIGE PROBLEMSTILLINGER MULIGE INFORMANTER MULIGE METODER Utdanningskvalitet Hva er god utdanningskvalitet? Hva fremmer og hva hemmer god utdanningskvalitet? Hva hemmer og hva fremmer deltakelse i og frafall fra profesjonsutdanningene? Hvordan forebygge frafall fra utdanningene? Studenter og faglige ansatte i profesjons-utdanningene (bv.ped, v.pl, sos, lærer, b.hg.lærer. sykepl.) Spørreskjema/ intervjudata Arbeidslivskvalitet Hva er god arbeidslivskvalitet? Hva fremmer og hva hemmer god arbeidslivskvalitet? Hva hemmer og hva fremmer deltakelse i og frafall fra velferdsstatens yrker? Hvordan ivareta arbeidstakere i velferdsstatens yrker? Hvilke tiltak kan redusere turnover og frafall fra yrkene? Profesjonsutøvere i velferdsstatens yrker (bv.ped, v.pl, sos, lærer, b.hg.lærer. sykepl.) Ledelse Hvordan ledes velferdsstatens yrker? Hvilken betydning har ledelse for deltakelse i og frafall fra yrkene? Profesjonsutøvere i velferdsstatens yrker (bv.ped, v.pl, sos, lærer, b.hg.lærer. sykepl.). Ledere i kommunal virksomhet Veiledning Hvilken betydning har veiledning av nyutdannede og erfarne profesjonsutøvere for kvalitet i profesjonsutøvelsen og forebygging av frafall fra yrkene? Profesjonsutøvere i velferdstatens yrker (bv.ped, v.pl, sos, lærer, b.hg.lærer. sykepl.)

Gruppens arbeid til nå Søknader til NFR januar – april 2014 Sendt søknad om forprosjekt knyttet til etablering av et tettere samarbeid mellom utdanning og yrkesfelt Medsøker i prosjektet Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) - Implementing research based knowledge on teacher-student interaction, Finnut-programmet. Søknad er sendt Hovedsøker: Universitetet i Stavanger Utrede muligheten for samarbeid med Senter for profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus om søknad om velferdsstatens yrker og frafallsproblematikk, våren 2015, Finnut-programmet Hovedsøker: Høgskolen i Oslo og Akershus

Gruppens arbeid til nå Sendt søknad Nordplus Horisontal og forskningsprosjektet ProV Oslofjordfondet – Mentorskap i Trainee Telemark MiTT (kvalifiseringssøknad) Publisering fra bakgrunnsstudier Oppstart av relevante interne prosjekter som inkluderer masterstudenter Første todagers arbeidsseminar i forskningsgruppen gjennomføres i mai

De gode mulighetene Gevinst i samarbeid på tvers av fakulteter Konsentrasjon om praksisnær og samfunnsnyttig tematikk Bygger på egne tidligere gjennomførte arbeider og undersøker samtidig noe nytt (kummulativ kunnskap) Fokus på både utdanning og yrke kan bidra til økt sammenheng Dra nytte av allerede etablerte nettverk Felles fokus på kvalitet: Skolelivskvalitet, studielivskvalitet, arbeidslivskvalitet Konsentrasjon, men mange mulige veier å gå

Dilemmaene Krevende å skaffe ekstern finansiering innenfor våre sektorer Krevende å kombinere arbeid med studiekvalitet og samfunnsformidling med søknadsarbeid Vanskelig å få uttelling på søknader, «tunge» aktører allerede etablert Fulle arbeidsplaner – mye «frivillighetsarbeid» – for stor arbeidsbelastning; bakkebyårkratidilemmaer Satsing på forskergrupper på HiT uten at interne ressurser følger med Ensidig publiseringsfokus? Hva med den øvrige viktige formidlingen? Tellekantenes uønskede konsekvenser Vi vil mye, men må skynde oss langsomt!