Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns rettigheter - personvern
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Evaluering av oktober på blå
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Barn og unges rett til deltakelse
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Mona Choon Rasmussen, seniorrådgiver/fagansvarlig, e-post: telefon: Nasjonalt seminar for representanter,
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Barnesyn og barns medvirkning
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Kapittel 1 SAMSPILL.
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B Tverrfaglig arbeid og gruppeeksamen høsten 2009 Temabasert breddemodell 1. semester ”En dannelsesreise” Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B

TEMA SAMSPILLET MELLOM BARN OG PERSONALET

PROBLEMSTILLING ”I hvor stor grad lar personalet barna i barnehagen medvirke i hverdagen?”

MEDVIRKNING I norsk synonymordbok står dette under medvirkning: Assistere, bidra, delta, gjøre sitt, ha en finger med, hjelpe, influere, spille inn, spille en rolle; opptre (Norske synonymer blå ordbok, 2002) Barns rett til medvirkning, slik det står i barnekonvensjonen (1989) og i lov om barnehager (2006), skal gi barna muligheter til å bli hørt, men en naturlig konsekvens av dette blir ikke at de voksne får mindre ansvar

MEDVIRKNING I HVERDAGEN I norsk synonymordbok står dette under prosjektarbeid: ”forehavende, forslag, ide, opplegg, plan, tiltak, utkast”. (Norske synonymer blå ordbok, 2002) Prosjektarbeid som medvirkning. Barns medvirkning i hverdagen. Medvirkning i årsplanen.

MEDVIRKNING INNENFOR RAMMEPLANENS FAGOMRÅDER. ”Barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale og aktuelle områder. Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter.”(Barnehageloven § 2 Barnehagens innhold:5) Kropp, bevegelse og helse. Etikk, religion og filosofi. Antall, rom og form.

MEDBESTEMMELSE §3 påpeker at ”barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet”

MEDBESTEMMELSE ”Medbestemmelse handler om å delta i beslutningsprosesser, være med å bestemme over hva som skal skje eller hvordan det skal gjøres” (Seland, 2004 s.18) Alle barn har rett til respekt fra de voksne. ”Ekte respekt innebærer aktelse, hensyntagen og indre tilslutning”. (Leer- Salvesen, Hølen og Eidhamar, 2001:248)

FNs BARNEKONVENSJON Lovformuleringen om barns rett til medvirkning har sitt utspring i FNs barnekonvensjonen som Norge sluttet seg til i 1991. I 2002 ble konvensjonen inkorporert i norsk lov. ”Barnet skal ha rett til ytringsfrihet: denne rett skal omfatte frihet til å søke, motta og utbre informasjon og ideer av ethvert slag uten grenser, hva enten det skjer i muntlig, skriftlig eller som utrykk i kunstnerisk form eller gjennom noe annet medium som er barnets valg.” (FNs Barnekonvensjon artikkel 13)

EN KORT REDEGJØRELSE FOR SAMMENHENGEN MELLOM EKSAMENSOPPGAVEN OG MÅLENE I FAGPLANEN FOR 1. SEMESTER. Pedagogikk Drama RLE Matte Fysisk fostring

KONKLUSJON Ingen klare grenser på barns medvirkning. Forskjell blant barnehager.

KILDER Palludan, C. (2005) Børne gör en forskel. København: Danmarks pædagogisk Forum. Leer-Salvesen, P. Hølen. V. og Eidhamar, L.G.(2001) den andre. Etikk og filosofi i skolen. Kristiansand: høyskoleforlaget. Henriksen, J-O.(1997) Nærhet og distanse. Grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker. Oslo: ad Notam Gyldendal Seland, M. (2004). Barnesamtalen. Narrative gruppeintervju med barn som en vei til medbestemmelse og nye erkjennelser i barnehagen. Trondheim Jansen, T.T. Å arbeide mot det ukjente (2007) Oslo, Universitetsforlaget. Lamer, K. (1997) Du og jeg og vi to! –Om å fremme barns sosiale kompetanse. Oslo, Universitetsforlaget. Bae, B., Eide B.J., Winger, N., Kristoffersen, A.E. (2006) TEMAHEFTE om barns medvirkning. Oslo, Akademika AS. Kunnskapsdepartementetet (2006)Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo. Kunnskapsdepartementet. Akademika. Eide, B.J. (2006). Vi tar hverandre på alvor. Alle er like viktige i barnehagen. Høgskolen i Oslo: rapport fra prosjektet ”Arena- barnehager.” Årsplan for Linnestad barnehage. Årsplan for Presterød barnehage.

Takk for oss!