KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Advertisements

Eldsterådets visjonstenkning for Kristiansand Frikirke
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Leir-genial trosopplæring
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Naturen som lekeplass for barnehagen
VELKOMMEN TIL KONFIRMASJON
Veiledning av elever / lærlinger
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Omstilling uten nedbemanning
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Sør-Afrika KFUM Tensing
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Rolighetsmoen barnehage
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Kurs om Mukulamesse for barn og familier i Voie kirke torsdag 13
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Velkommen til konfirmasjon i Røa og Sørkedalen
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.

Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Tenk på din skaper mens du er ung Lyngen menighets trosopplæringsprosjekt.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Mange drømmer om: Flere unge familier som begynner å gå jevnlig til gudstjeneste? Barn som får opplæring i kristen tro som en forlengelse av dåpen? At.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Konfirmasjon i Helleland menighet
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Biljana C. Fredriksen, Høgskolen i Vestfold
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Velkommen til konfirmasjon i Røa og Sørkedalen
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
V Status, utfordringer og strategier. for Den norske kirke 2015 – 2018, vedtatt av Kirkemøtet: Mer himmel på jord Kirken vitner i ord og gjerning om.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Velkommen til konfirmasjon i Røa og Sørkedalen
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Klubben for alle.
Ill: Asbjørn Tønnesen. Ill: Asbjørn Tønnesen 1. Februar 2017 lanseres portalen Himla-bra 1. Februar 2017 lanseres portalen Himla-bra.no hvor trosopplærere.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Pedagogisk dokumentasjon
Foreldremøte
Oppstart i barnehagen.
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
under- og undredag! Kom og bli med på Undring Jesu under Natursti
Utskrift av presentasjonen:

KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ

Veien •Det handler om veien opp til kirken i konkret forstand….. •Det handler om en vandring gjennom sentrale deler av bibelhistorien….. •Det handler om en vandring gjennom de ulike delene av kirkeåret……. •Det handler om en vandring gjennom livet med ”kirken” som medvandrer…..

VEIENTILKIRKENVEIENTILKIRKEN

Skolen Nærmiljøet Kirken Veien

12 stasjoner langs veien •Stasjonene angir innholdet i det vi ønsker at barn og unge skal lære og bli kjent med i løpet av år. •Pedagogisk ide. ”Hva er dette? Hva betyr dette?” •Kirkelig motiv: Vandrings-motivet med stasjoner for ettertanke, refleksjon, læring, undring……

11 SLIKE INNGANGER TIL GANG- STIEN OPPOVER MOT KIRKEN

12 STORE STEINER FRA KIRKETOMTA HAR VI OGSÅ!

Hva kan det bli på steinene? •Kreativt arbeid….. •Faglig kvalitet. Hvem og hvordan? •Valg av motiv/bilder •Valg av materiale/form •Hente inn ideer fra andre steder???? •Viktig del av prosjektet……

På veien fra sentrum av byen opp til en kirke i Sanary Sur-Mer i Provence, Frankrike

En (forfallen) stasjon på veien opp til en kirke i en fjell-landsby i Sør-Frankrike

Med muligheter for noe lignende her hos oss?

Stasjon 1-11 eller 1-12? Den 12. stasjonen på det ytre kirketorget?

Vi har fått det til før •Barn har vært i arbeid og laget fine ting til kirken…. Ikoner fra 2003

KERAMIKKFLISERKERAMIKKFLISER

Noen grunnleggende hovedfokus: •Det flerkulturelle •Religionsdialog for ungdom •Hovedsak for aldersgruppa år. •Samarbeid med Kirkens Nødhjelp og fasteaksjonen? •Psykisk utviklingshemmede •Eget opplegg? •Hvor mange? •Den ene er viktig…. •Fokus på alle alderstrinn….

Et møte med de sentrale bibelfortellingene •Formidling av de viktigste hendelsene i bibelhistorien •- knyttet til hverdagen •- knyttet til nærmiljø •- knyttet til natur og miljø •Med utgangspunkt i stasjonene langs veien…….

Kirkeår og gudstjeneste •På hvert alderstrinn inngår arbeid med gudstjeneste med vekt på barn og unges medvirkning og deltakelse •I løpet av år skal barn/unge være innom kirken på alle de viktige tidene i kirkeåret. •Hvert år skal de gå en bit av veien….

Lederopplæring og foreldrekontakt •Utfordre barn og unge på tilpassede lederoppgaver i tilknytning til tiltakene. •Ledere for aldersgruppen under.. •Lederoppfølging •Foreldregruppen som en viktig ressurs •Foreldrene som frivillige medarbeidere •Er pensjonistene mulige medarbeidere i tiltakene?

Mer enn steiner……. •Aktiv læring •Medvirkning/involvering •Opplevelse •Være sammen i kirken •Være sammen i et flerkulturelt miljø •Dialogisk arbeid i møte med annen tro •Bidra til å utvikle trygg kristen identitet….

Hvilke type tiltak? •Disse har vi listet opp i søknaden: •Undervisningssamlinger •Bibelverksted •Dialogsamlinger •Overnattinger •Vandringer •Kreativt kunstnerisk arbeid innenfor drama, musikk, sang, skulptur-arbeid, tegning, maling, etc.

Er dette spennende nok? •Vil åringer bli med på dette? •Vil vi kunne bygge videre på kontakten vi har med dem som konfirmeres i kirken? •Hvordan opprette kontakt og interesse for religionsdialogisk arbeid med dem som ikke har noe forhold til kirken? •Hvordan utnytte barns og unges nysgjerrighet på kirken vår?

Bakteppe: •Barn og unge i vårt nærmiljø er nysgjerrige på troen, håpet, bibelen, kirken og hva det innebærer å være medlem i kirken. •Vi vil – som kirke – være en medvandrer og samtalepartner i de døptes leting etter en trygg kristen identitet i møte med livets, nærmiljøets og medmenneskers utfordringer……

VISJON •Vi vil at barn og unge skal få hjelp til livstolkning og livsmestring i møte med livets mangfold – med kirken som medvandrer og samtalepartner. •Målet er å styrke og utfordre barns og unges tro i et flerkulturelt miljø.

VI ER I GANG! ALT ER IKKE FERDIG!

ORA ET LABORA!