Befordrende og myndiggjørende arbeid med pasienter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
I.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forebyggende arbeid satt i system
Mestring og forebygging av depresjon
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Mestring og forebygging av depresjon
Helse og sykdomsbegrepet
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Mestring og forebygging av depresjon
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Å lykkes eller være lykkelig?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Skattejakt-samling på torsdag
Om tvang... Sett fra fastlegens ståsted
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Etikk.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Depresjon i allmennpraksis
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Johannes 21,11-19.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Etikettebasert medisin
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
vidundermedikamentene??
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Seksuelle SMiso Rogaland.
Samarbeid med familien
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
Kapittel 1 Helse og sykdom
Kapittel 1 SAMSPILL.
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Utskrift av presentasjonen:

Befordrende og myndiggjørende arbeid med pasienter Eivind Meland, fastlege Olsvik legesenter, førsteamanuensis ved Seksjon for allmennmedisin

Timeplan Arbeide med en egen historie Hvordan kan det biomedisinske paradigme skade pasienter (trass gode hensikter) Et biomedisinsk og et systemisk perspektiv Medisinske og samfunnsmedisinske betenkelighter Etiske overveielser

Timeplan, forts Dialogfilosofi og hva kjennetegner virksom behandling Løgstrups nærhetsetikk Narrativ medisin og det flertydige Myndiggjøring av den undertrykte

En egen historie Finn en historie fra ditt eget liv da du selv eller en du kjenner hadde en vanskelig og tung periode, og der du ble hjulpet eller hjalp den andre på en måte som var overraskende for deg. Notér noen stikkord om episoden på arket

Den moderne sykelighet og medisinens ansvar Diagnostikk av pseudosykdom Flytting av sykdomsgrensene Behandling av lavrisikopasienter og pseudosyke forverrer leveutsiktene Kompleksitet - ser ikke skogen... Konsekvenser: bekymring og invaliditet, bivirkninger, medisinske feil og skade-virkninger av unødig behandling Ta ca mam og ca prost som eksempler. Nevn de store utfordringer som moderne bildeteknologi kommer til å innebære i framtiden: ca in situ 25 % av friske knær har patologi ved MR Ta WHO hypertensjonsguidlines som eksempel: 60% av nordmenn over 50 har sykdommen Koronar bypass på lavrisikopasienter Ti forskjellige dokumenterte intervensjoner medikamentelt på hjertesvikt - pasienter får ikke livsnødvendig og godt dokumenterte lavkostintervensjoner Eks 4S studien

Den moderne sykeligheten og medisinens ansvar (forts) Sykdoms-høkervirksomhet Lavstatus, relasjonsutarming og medisinens (psykologiens) dysfunksjonelle fortolkning Symptomer fortolket som (pseudo)sykdom Symptomer som utgangspunkt for jakt på den objektive sykdom Symptomer som inngangsbillett til offerrolle og marginalisering

Medisinens ansvar(?) - noen data Uavhengig av etterspørsel etter arbeidskraft Sykefravær og langtidstrygding øker Fra 8% til 16% av arbeidsstyrken ila 20 år Unge har den relativt sterkeste økning Psykiske lidelser og “muskel- og skjelettlidelser” Slike lidelser utgjør ca 60% av nye uføre

Hvordan kan jeg mene at behandlerne har skylda? Ta utgangspunkt i en lineær årsaksforståelse av diagnosen depresjon Finn andre faktorer som er bestemmende for hvordan sykelighet, forekomst, mestring og sykdomsadferd kommer til uttrykk i en befolkning Sykdom sett i systemisk (sirkulært) perspektiv Kan vi finne forklaringer på helseparadokset?

Helseparadokset Dess bedre helsa blir med objektive mål, dess verre blir den subjektivt opplevde helse Dess mer potent helsevesenet blir, dess verre blir den subjektivt opplevde helse

Generelle og spesifikke helsefremmende faktorer Generelle faktorer Omsorg og relasjon Respekt Mening Kjærlighet Inverst forhold(?) Spesifikke faktorer Behandling av sykdom Risikofokusert helseinformasjon Sannhet Etter Peter F Hjort

En egen historie Vend deg til sidekvinnen/ -mannen og fortell den historien som du tenkte på i begynnelsen av 1. time. Hver av dere bruker 3 min på å fortelle historien til hverandre

Etiske overveielser Hva er empati? Empati, antipati og besmittelse Hva er barmhjertighet Barmhjertighet, levittisme og godhetsregimer

Etiske betenkeligheter med overdreven godhetsiver Velferden er blitt sin egen fiende Utvikling av og forsterkning av sosiale identiteter med kronisk utilstrekkelighet Erstatning, støtte og avhengighet til fortrengsel for mestring og kompetanse Kampen om offerrollen og ”empati” i beste sendetid

Etiske betenkeligheter, forts.. Triangulering/ demonisering av tredje part Aksentuering av konfliktnivå pga gjensidig objektivering Dialogen erstattes av diagnosen(e) - man snakker OM og ikke MED Egosentrisme og redusert empatievne

Etiske overveielser Den overdrevne empati: besmittelsen Meg selv som besmitter Med hvilke pasienter og i hvilke situasjoner fungerer dere som Den besmittende samaritan Noen eksempler i offentlighet

En egen historie Vend deg til sidemannen/ -kvinnen og velg den ene av deres to historier. Forsøk og finn hvilke elementer den historien inneholder i tillegg til beskrivelsen av hendelsesforløpet

Etiske utfordringer Nærhetsetikken - jeg er et medmenneske Pliktetikken hjelpe dem med størst behov trofasthet mot sannhet, rettskaffenhet og lov-/ forskriftslydighet Nytteetikken - hvilke effekter har min hjelp og støtte. Er effekten gavnlig på individnivå? På samfunnsnivå?

Jeg, du og saksforholdet - likeverdig dialog Intimitetstyranniet, sentimentalitet, besmittelse Jeg Du Dialog mellom likeverdige Autoritær og p(m)aternalistisk medisin, objektivering av den andre Konsument-medisinen/ den servile kelner/ absoluttering Saksforholdet

Felles trekk ved all virksom behandling Likhet Ulikhet Relasjon Empati Omsorg Innhold Vise at du forstår pasient Befordre ny kunnskap, ny kompetanse

Etiske utfordringer Nærhetsetikken - jeg er et medmenneske Pliktetikken hjelpe dem med størst behov trofasthet mot sannhet, rettskaffenhet og lov-/ forskriftslydighet Nytteetikken - hvilke effekter har min hjelp og støtte. Er effekten gavnlig på individnivå? På samfunnsnivå?

Spørsmål På hvilken måte prioriterer du disse etiske hensyn i din praksis? Vend deg til din sidekvinne/ -mann og diskuter

Etiske utfordringer Nærhetsetikken - jeg er et medmenneske Pliktetikken hjelpe dem med størst behov trofasthet mot sannhet, rettskaffenhet og lov-/ forskriftslydighet Nytteetikken - hvilke effekter har min hjelp og støtte. Er effekten gavnlig på individnivå? På samfunnsnivå?

Knud Løgstrup og den etiske fordring Nærhetsetikk men også andre etiske dimensjoner (også det økologiske) Avhengig av medmennesker - mitt livsprosjekt kan bare lykkes når medmennesker lykkes (empiri) Vi deler et menneskelig grunnvilkår med våre pasienter ved at livene våre er skjenket til oss - takknemlighet som grunninnstilling i livet (etisk valg)

Knud Løgstrup og den etiske fordring, forts... Suverene livsytringer - det er tilstede og kommer spontant hvis vi evner å bli som barn Å hjelpe betyr ikke det samme som å behage Medmenneskelig interesse, men også frimodighet Lege og pasient møtes som moralske aktører med tydelighet

Et systemisk og narrativt alternativ Min historie er ødelagt, doktor, kan du hjelpe meg å bedre den? Ikke alternativ til, men innbefatter biomedisinen behandleren som medforfatter i pasientens nye og bedrede historie Interesse og frimodighet Stimulere til ulike perspektiv

Elevøvelse, forts… Den ene forteller sin historie igjen Den andres oppgave er å være interessert, nysgjerrig og frimodig Stimulere til perspektivskifter: Hva forteller dette om deg? Hva tror du andre tenker om dette? Hva har du lært? På hvilken måte er dette viktig for deg? Hva gjør du i en liknende situasjon? På hvilken måte kan andre ha nytte av din historie?

Myndiggjøring av den undertrykte Kronisk psykiatriske pasienter – hår i ..? Møtes som likeverdige i drøfting av de dilemma vi står overfor Drøfte det flertydige i pasienters historie Fremme større grad av kontroll over eget liv Ressurs- framfor sykdomsperspektiv Internt motivasjonsfokus (også i det små)