I sosialt arbeid med mennesker i deres bomiljø og lokalsamfunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Trygge organisasjoner
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
GROW modellen.
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Antonovsky`s salutogenesemodell
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Velkommen til opplæring- en ny start!
Veiledet lesing Mørkved skole
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Getsemane – Matteus 26,36-56.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
-ikke bare for zippylæreren…
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fritid med Bistand.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Daniel Stern`s Teori.
Livsstilsending - uke 5 -
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Forberedende samtaler
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

I sosialt arbeid med mennesker i deres bomiljø og lokalsamfunn Modeller og metoder I sosialt arbeid med mennesker i deres bomiljø og lokalsamfunn

Fire hoved arbeidsmetoder i sosialt arbeid Arbeid med enkelpersoner og deres nærmeste Gruppearbeid Lokalsamfunnsarbeid Administrasjon og planlegging (utvikling av, produksjon og forvaltning av tjenester og tiltak)

S Sosialt arbeid med enkeltpersoner og deres nærmeste Social Casework: ”sosial diagnose, social behandling” (medisinsk modell) Samtaleterapi /arbeidsallianse Shortterm dynamic therapy

O Oppgaver Oppgaveorientert tilnærming

L Løsninger Løsnings fokusert tilnærming

SOL Samtale Oppgaver Løsningsfokusering

Utdyping - S Samtaleterapi: (psykodynamisk forståelse: å sette ord på følelser kan foredle handlingene knyttet til følelsene) Oppmerksomhet rettet mot utrykk på følelser, i særlig grad sorg og sinne (hvorfor disse to?)

Eksemplifisering Eksempler fra salen Sorg og sinne – oppmerksomhet mot, og evne til å ta opp og være med personen ansikt til ansikt med egen sorg – og sinne.

Innvendinger For mye fokus på personen, følelser og personlig utvikling. Medisinsk paradigma. For lite fokus på ”situasjonen”, livsvilkår, sosial sammenheng osv.

Utdyping O Oppgaveorientert tilnærming Hva er fremgangsmåten her? Hva er de underliggende antagelser? Eksempler?

”Oppskrift” - OOT 2) Oppgaveorientert tilnærming; Mål for livet videre Hvordan oppnår målene Oppgavefordeling Skriftlig avtale om arbeidet Oppfølging/evaluering Sissels eksempel

Innvendinger For Skjematisk - Instrumentell?

Utdyping L Løsningsfokusert tilnærming Hva er ”ingrediensene” her? Hva er fremgangsmåten? Hva er de underliggende antagelser? Eksempler?

Løsningsorientert tilnærming Hvor er du nå på en skala av 1-10? Hvor ønsker du å være? Mirakelspørsmålet Hvordan kommer du ditt når du har sett hvordan du/det kan være? Oppfølging og evaluering

Innvendinger Utviking av urealistiske forventninger

Historisk arv i sosialt arbeid ”Personen i situasjonen” Octavia Hill, kristen sosialist, 1823 – 1910, forgangskvinne i sosialt arbeid Man legger mer i begrepet å kjenne et menneskes karakter enn at mannen eventuelt er en dranker eller at en kvinne er uærlig. Det betyr at man kjenner folks lidenskaper, håp og historie; nemlig hva de blir fristet av, hvilke små planer de har laget for sine liv, eller ville ha laget dersom de ble oppmuntret til det; hva slags lærdom store deler av deres tidligere liv har gitt dem; hva som må gjøres for å beta dem, røre dem eller lære dem noe.» (fra C.E. Maurice: Life of Octavia Hill, s. 258, gjengitt i Richmond 1917). Totalt sett vår oppgave som miljø- og sosialarbeidere

Dialektisk forståelse Egne eksempler: person –i- situasjon? Din forståelseshorisont- handlinger Min forståelseshorisont- handlinger Vår kommunikasjon - samrøret Menneske – Virksomhet - Omverden

Diskusjon L.Shulmans samhandlingsmodell Hva innholder den? (har med figurer s 165, 166, 258 J.Kokkinns Fire kraftsentre- modell

SOL + FSM? Følelse av Sammenheng /Sense of Coherence Sosialtnettverksarbeid Mestringsarbeid

Utdyping Følelse av SAMMENHENG: (Sense of coherence) Antonovsky begripelig, håndterbart, meningsfullt (begripelig)Tilhørighet i tid og sted: personlig livshistorie, sosialtnettverk, forståelseshorisont, kultur.

Sosialtnettverksarbeid Eksempler på sosialtnettverksarbeid? (utvikling av en følelse av sosialtilhørighet)

M Eksempler på hjelp til mestring? Livet er…. Håndterbart i hverdagen/i livssituasjon – sosialt, materielt, mentalt)

Utdypning – følelse av sammenheng Livet er….. Meningsfullt (Eksistensielt tilbake til samtale, utveksling av livshistorie, erfaringer, kultur, forståelseshorisont m.m.)

Nærhet og autoritetstemaer Fra Helen om relasjonen s 139 - 142. SOL + FSM Mandat Egne redsler Godt arbeid med god relasjon Evne til å reparere