ENTREPRENØR-SKAP PÅ HOEGGEN SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Entreprenørskap i programfag til valg
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FIRST LEGO League i Molde ?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Dette er SMART.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Slåtthaug ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Opplæringa i skole.. skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Trondheim Montessori Ungdomsskole
IKT for læring Mattias Øhra.
Studiespesialisering
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Studiespesialisering
Valgfaget design og redesign
Informasjon om fagvalg til Vg2
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Tverrfaglige tema.
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

ENTREPRENØR-SKAP PÅ HOEGGEN SKOLE

ENTREPRENØRSKAP "Entreprenørskap er en dynamisk og sosial prosess, der individer, alene eller i samarbeid, identifiserer muligheter og gjør noe med dem ved å omforme ideer til praktisk og målrettet aktivitet, det være seg i sosial, kulturell eller økonomisk sammenheng." Strategiplanens definisjon

ENTREPRENØRSKAP ”Opplæringen skal kvalifisere for produktiv innsats i dagens næringsliv, og gi grunnlag for senere i livet å kunne gå inn i yrker som ennå ikke er skapt. Opplæringen må gi adgang til dagens arbeids- og samfunnsliv, og kyndighet til å mestre skiftende omgivelser og en ukjent framtid. Den må derfor tilføre holdninger og kunnskaper som kan vare livet ut, og legge fundamentet for de nye ferdighetene som trengs når samfunnet endres raskt” (L97, generell del s.15)

ENTREPRENØRSKAP Hva er entreprenørskap? I utdanningssammenheng: Utvikling av personlige egenskaper og holdninger, formelle kunnskaper og ferdigheter.

Personlige egenskaper i denne sammenheng kreativitet selvtillit initiativ positiv innstilling risikovilje evner til å se konsekvenser av egne handlinger evne til å finne nye løsninger evne til å holde ut/ stå løpet ut evne til å takle problemer

Strategiplanens definisjon av Entreprenørskapskompetanse: Strategiplanens def. av: Entreprenørskapskompetanse Personlige egenskaper og holdninger Evne og vilje til å ta initiativ og ansvar Ta konsekvenser av egne valg og handlinger Nytenkning og kreativitet Risikovilje Selvtillit Selvstendighet Sosial kompetanse Kunnskap og Ferdigheter Hva Hvordan

Entreprenørskaps- kriterier UE har satt opp fem elementer som bør være til stede for å identifisere og kvalitetssikre et læringsopplegg som fremmer elevenes entreprenørskapskompetanse Kreativitet Tverrfaglighet Aktiv læring Samarbeid skole/lokalsamfunn Verdiskaping

Forankring i fag Entreprenørskap er i hovedsak forankret i: Samfunnsfag Matematikk Norsk Naturfag De praktisk-estetiske fagene

Ungdomstrinnet Fokus på utvikling av sentrale ferdigheter som: Idéutvikling Problemløsning Beslutningstaking Nettverksbygging

Eksempler på aktiviteter Undervisning i personlig økonomi Yrkesveiledning Elevbedrift På dette trinnet bør elevene bli fortrolige med at valg av yrke også kan innebære å skape sin egen arbeidsplass

Læringsplakaten Entreprenørskap er særlig egnet for å nå flere av de overordnede målene i Kunnskapsløftet: Skolen skal: 1. gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og ferdigheter 2. stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet 3. stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning 4. stimulere elevene i deres personlige utvikling, i å utvikle sosial kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse 5. legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid

Læringsplakaten fortsettelse 6. bidra til at lærere fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge 7. stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse 8. fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter 9. sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring 10.legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres medansvar i skolen 11. legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte

PÅSTAND: Framtidas tapere blir ikke nødvendigvis de som får dårlige karakterer i morsmål og matematikk, men de som har gått på skoler, som IKKE har prioritert LIVSFERDIGHETER og SOSIALE FERDIGHETER (Niels Bøttger-Rasmussen,2003)

Hvilke læringsbehov har dagens elev? Livsferdigheter (ferdigheter som støtter individet i praktisk hverdag) Dømmekraft – kritisk sans Handlingskompetanse - kreativitet Dilemmakompetanse Meningsbærende kunnskap Sosiale ferdigheter (ferdigheter som gir individet grunnlag for inkludering) Empati Selvtillit og selvdisiplin Intuisjon Samspillsevne – samarbeidsevne Bygge nettverk – vedlikeholde dem.

Et siv som ikke kan bøye seg i stormen, knekker (Kinesisk ordtak)

It takes a whole Village to raise a Child (Afrikansk ordtak)

Hva gjør vi på Hoeggen skole? For å utvikle en bevisst entreprenørskapskultur på en skole er det viktig å ta tak i det vi allerede gjør og videreutvikle dette. GRUPPEOPPGAVE: 06.11.07 Hvilke eksisterende, små eller store undervisnings-opplegg fremmer pkt 1, 2, 5, 8 og 11 i Læringsplakaten? Skriv på GUL lapp. (Merk for klassetrinn) Trinnvis. Hva mer kan vi gjøre? Tenk kreativt: Opplegg som fremmer kreativitet, elevaktivitet og eventuell tverrfaglighet. Skriv på GRØNN lapp. (Merk for klassetrinn) Fagseksjoner.

Følgende områder bør dekkes: Kultur Miljø og teknologi Internasjonalt arbeid Ptv/utdanning og arbeidsliv Elevbedrift Opplegg innenfor enkelte fag

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole, alle trinn: Klasseråd / elevråd med fokus på verdivalg,bevisstgjøring, opplæring i demokratiske prosesser og sosiale ferdigheter MOT Internasjonal uke Miljøtjeneste Kantinetjeneste Samarbeid med kirka, juleavslutning

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole, alle trinn forts.: Arbeidsplan m/ obligatorisk og valgfri løype Bruk av Estenstadmarka NaMi- forsøk Programfag til valg Øvingsskole for studenter PLU- HIST

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole 8.trinn: No è vi her Byvandring ”Verktøykurs” Verdens rommet Dramatisering fotosyntesen, atomer Vannprosjekt Faglig innhold på Wikipedia Karriereperm m/ yrkesveiledning og arbeidsskygging

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole 8. trinn forts Kreativ matematikk, måleenheter Brøkspill Legobygging og matematikk Speilopgave på sløyden med rammer i geometriske former Tegneserier i KH og norsk Digital storytelling Valgfri gloseinnlæring i tysk

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole 9.trinn: Her è vi Kulturfag Kulturfestival IKT / søm, med salg til julemesse/ kulturfestival Lyd og Lys Nysirkus Sykkelverksted Ringve båtforening To-lærersystem i storklasse

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole 9. trinn forts Krise- krig- fred, m/ besøk på Falstad, dramatisering av Anne Frank Mat og helse m/ heimedag FNs sikkerhetsråd, rollespill Commenius Programfag til valg: Karriereperm m/ yrkesorientering, PRYO Rullering og fordypning i et valgt utdanningsprogram Filuftsliv- overnattingstur Elevstyrt instruksjon i kroppsøving Samarbeid med idrettslag i nærmiljøet, Othilienborgbanen

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole 10.trinn: Her è vi Kulturfestival IKT / søm Lyd og Lys Nysirkus Fordypningsoppgave KH m/ teoretisk og praktisk tilnærming Musikkprosjekt m/ teoretisk og praktisk tilnærming Programfag til valg: Karriereperm m/orientering om, og hospitering i vgs.

Entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen skole 10. trinn forts Elevstyrt instruksjon i kroppsøving ”Undringer i naturfag” Avisprosjekt Lærer i rolle, teater, dramatisering OD- dag Sykkelverksted Ringve båtforening

Forslag til entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen Lage Trondheimsguide for engelskspråklige gjester Engelske lytteøvinger Engelsk; IKT gruppearbeid og konkurranser Engelsk; storyline, dramatisering Engelsk; digital storytelling Fremmedspråkundervisning; visualisering med rollespill, logg, glosestafett, bingo, puslespill, tverrfaglighet med geografi, kulturkunnskap, musikk, matematikk. Dramatisering fra restaurant, butikk m.m.

Forslag til entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen Matematikk; lage et drømmerom, beregne areal, møblere, materialvalg, pris Matematikk i dagliglivet; Bevisstgjøring på dagliglivets økonomiske utfordringer. Hva koster mat, klær m.m.? Hvor mye må man jobbe for å tjene? Mat- Na- KH; Lego-league Mat- Na- KH; gjenbruk i et økonomisk, økologisk og kunstnerisk perspektiv

Forslag til entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen KH og arkitektur; samarbeid med NTNU KH og design; i samarbeid med produktdesignere og NTNU KH; utstillinger på Risvollan bibliotek KH; Raku-brenning i samarbeid med kunstner KH; samtidskunst i samarbeid med aktuelle Trondheimskunstnere KH; innredningsgruppe elever og lærere, ansvarlige for utsmykking på skolen

Forslag til entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen Norsk og samfunnsfag i samarbeid med Risvollan/Moholt folkebibliotek Kroppsøving og ernæring; næringsinntak og forbrenning Sirkusgruppe som elevbedrift for aktiviteter i nærmiljøet, barneselskap, Hoeggen Rock Society Elevbedrifter

Forslag til entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen Regnskapsfirma for små elevbedrifter; excell, økonomisk oversikt, lønnsomhet Reklame- layoutfirma; markedsføre elevbedrifter Dokumentasjon- presentasjonsgruppe, elever og lærere; ta vare på og katalogisere det som lages av digitale opptak.

Forslag til entreprenørielle undervisningsopplegg på Hoeggen Hyggekveld for pensjonister Tjenester for hjelpetrengende Syng med oss Eventyrstund for barnehagebarn PC-hjelp for eldre Flaskeinnsamling Samarbeid med TKMK; kunst og musikkskolen