Informasjonsdag om ADHD/ADD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Psykiske utfordringer ved MS
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
STASJONSUNDERVISNING
Generelle tiltak og forebygging
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Ulikheter og variasjoner
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Kampen skole Vår visjon:
Å snakke med seg selv, fali det?
Velkommen til et nytt skoleår!
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Problemløsning.
Sosial kompetanseplan Ljan skole og aktivitetsskole "Alle innenfor"
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Felles tema i mars: Selvkontroll
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsdag om ADHD/ADD 09.30 Velkommen 09.35 Informasjon om diagnose og medisin ved lege Kort informasjon om trygderettigheter 10.15 Pause 10.25 Tiltak skole ved pedagog 11.15 Film om ADHD/ADD 11.45 Lunsj 12.15 Samarbeid heim- skole 13.00 Pause 13.10 Medisiner/ Utprøvingsprosedyrer 13.40 Utdeling av medisiner

Samarbeid

Samarbeid Felles forståelse Kunnskap om ADD/ADHD Viderebringe informasjon Faste samarbeidsmøter/ ansvarsgruppemøter Holdninger Hvordan møte barnet? Tenk at barnet /eleven har en funksjonsvanske. Tenk tilrettelegging fremfor at problemet skal ”trenes” bort Du bruker uansett tid på barn med ADHD. Spørsmålet er om den tiden du bruker skal forårsake en positiv eller negativ sirkel. Tiden du investerer vil du få tilbake, i form av at du reduserer den tiden du ellers ville brukt pga ev negative atferd du må ta tak i.

Pedagogiske grunnprinsipp

Pedagogiske grunnprinsipp Positiv relasjon til eleven Fokus på oversikt og struktur Tilrettelegging ut fra kunnskapsnivå og ferdigheter Fokus på styrkeområder Skap motivasjon, eks bruk av motiverende læremidler Vektlegg belønning for ønsket atferd

Brown T.E: Manual for Attention Deficit Disorder Scales for Children and Adolescents 2001.

Aktivering

Aktivering Organisering: Oversikt over uke/dag/time. Hjelp med organisering av skolesaker. Fargekoder på bøker. Tid først eller sist på dagen osv. Prioritere: Skape motivasjon. Sette mål. Del opp oppgaven i delmål. Hjelp til planlegging og vurdering av tid. Hvor begynne, hva behøves og lignende. Aktivere: Bruk av tid ved oppstart/avslutning. Sikre kontakt. Tydelig, enkelt, språk. Korte setninger, en beskjed om gangen.

Fokus/ Innsats

Fokus/ Innsats Fokus (konsentrasjon): Visuell støtte, flere læringskanaler. Utgangspunkt i elevens interesser/styrkeområder. Utholdenhet/ Opprettholde fokus: Redusere ytre forstyrrelser. Umiddelbar og konsekvent tilbakemelding. Synliggjør fremgang. Hyppig tilbakemelding, beskrivende ros. Belønning for innsats kan brukes. Skifte av fokus: Forbered skifte av aktivitet.

Kanskje på tide å bytte aktivitet

Prosesseringshastighet Ekstra tid til å fullføre oppgaven Redusere mengde. Skrivehjelp

Arbeidsminne Tilgang til og gjenkalling av minne: Tid og rom for innlæring og bearbeiding av informasjon. Bruker overflatiske strategier, løser oppgaver fort og galt og har vansker med å anstrenge seg tilstrekkelig til at det læres.

Arbeidsminne Læringsstrategier: Hjelp ved gjennomgang av ny tekst, forberede innhold, gjennomgang av begrep, tankekart osv. Strategier for å bearbeide materialet.

Eksternalisere minnefunksjoner: Bruk av klokke, data, PC, avtalebok Eksternalisere minnefunksjoner: Bruk av klokke, data, PC, avtalebok. Lage systemer og rutiner

Aktivitet

Aktivitet Evne til å oppfatte og regulere egen aktivitet: Tillat lett grad av uro. Overse avvikende atferd som ikke skaper problemer for eleven eller andre. Lag avtaler med eleven. Ev. bruk av belønningssystem. Gi rom for fysisk aktivitet. Vær i forkant, skift aktivitet før eleven blir urolig.

Emosjoner Håndtere frustrasjon: Unngå maktkamp. Reduser tidspress og stress.

Emosjoner Regulering av emosjoner: Lærer som rollemodell. Opptre, snakke og bevege seg rolig. Informere om regler og konsekvenser. Bruk fornavn, søk øyekontakt og nærhet. Fortelle eleven at du ser og forstår følelsen og Frustrasjonen. Samtale om følelser. (Eks: Zippys venner)

Unngå maktkamp

Regulering av emosjoner Storm Angst, sinne frustrasjon, tap av kontroll, sinne, håpløshet og fortvilelse

Regulering av emosjoner Etter stormen Vent til barnet er blitt rolig; tid for samtale om reparasjoner. Mulighet for læring

Etter stormen Kan være trett og uvillig til å snakke. Trenger å få være alene eller få en selvmotiverende oppgave. Kan være flau og redd for å ikke være i stand til å ha kontroll over egen atferd.

Sosial fungering Fra ”Boken om Sirius”, Praxis Forlag

Sosial fungering Samspill- prøve å legge til rette for situasjoner der det sosiale kan gå bra. Mindre grupper. Rolige omgivelser. Strukturerte aktiviteter. Voksne til stede i friminuttsituasjoner. Kan ha behov for støttesamtaler.

Sosial fungering 1. Empati. Evne til å leve seg inn i andres situasjon, omtanke, respekt. 2. Samarbeidsferdigheter. Vente på tur, dele med andre, hjelpe andre, følge regler og beskjeder. 3. Selvhevdelse. Ta sosial kontakt og initiativ, be om hjelp og informasjon, reagere på andres handlinger, markere seg sosialt, uttrykke egnemeninger og standpunkter, si nei.

Sosial fungering 4. Selvkontroll. Regulerer forholdet mellom atferd og følelser ( impulskontroll), tilpasse seg fellesskapet, ta hensyn til andre, utsette egen behov, vise glede og sinne på situasjonstilpassede måter 5. Ansvarlighet. Vise respekt for egne og andres eiendeler og arbeid, kunne utføre oppgaver, ta konsekvenser for ting som skjer

Styrker Kreativ/ oppfinnsom. Kan ha andre måter å lære på, gripe fatt i det. Kan se løsninger andre ikke ser Impulsivitet kan være stimulerende innenfor visse grenser. Kan være utholdende over lang tid, slipper ikke sine impulser Ofte utadvendte og klar for action. Evne til engasjement , initiativrik. Evne til å våge, til å utfordre, til å stå på Lære å se sine styrker og ha fokus på dem, i stedet for det jeg ikke kan . ” Jeg er dum” fester seg fort.

Har du sett et barn med ADHD har du sett ett…. Behandling/tiltak tilpasses den enkelte

”Undervisning i sosiale ferdigheter – en håndbok” ( Elliot & Gresham 1991) ”Zippys Venner ”( psykisk helse i skolen) Litteratur: Zeiner,P ( red): Barn og unge med ADHD, Tell forlag 2004 Iglum, Lisbeth: Ti tanker i hue og ingen på papiret. Håndbok om ADHD for ungdom. Nettadresser: www.adhdnorge.no www.nasjkomp.no

Samarbeid heim -skole Plan for samarbeid. - Hvor ofte skal vi møtes? Hvem skal delta? Fokus for samarbeid høsten 2012 Hva opplever foreldrene som mest utfordrende for eleven? Hva opplever lærer som mest utfordrende for eleven? Velg ett eller to fokusområder å jobbe videre med!