forskning på frafall i USA?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Overgangsprosjektet.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Studenter som slutter Hvorfor gjør de det? og Hva betyr det?
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Lek og Læring i barnehagen
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Relevant questions for the Reference Group
Skole- hjem samarbeid.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

forskning på frafall i USA? 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ C) Hva kan vi lære av forskning på frafall i USA? Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

Selv om det ikke er alt det USA gjør man er enig i /taes til inntekt for alt Etter mitt syn hestelengder foran oss innen oppfølging av studenter i høyere utdanning Selv om vi må ha lokale tilpasninger så er det svært mye vi kan hente fra forskning og erfaring fra USA

Bakgrunn: Hovedfag økologi, Lektor Ÿ 1989 Studentboom Prosjektleder fra 1999 ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen. Prosjektet ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. – Helhetlig læringsmiljø Utgangspunkt: Bedre rekruttering Ledet før 1999 det daglige arbeidet med studieadministrasjon og studieinformasjon ved samme fakultetet. Ÿ Start 1987 - Studieveileder Bakgrunn: Hovedfag økologi, Lektor Ÿ 1989 Studentboom dobling av studenttallet – samme studieadministrasjon Hører dårlig Dersom det ser ut som jeg ikke forstår så er det helt sikkert hørselen de

forskning på frafall i USA? 21. og 22. april i Bergen Parallellsesjon 1 Mandag 21. april 13:15-14:00 Alternativ C) Hva kan vi lære av forskning på frafall i USA? Innhold USA – Europa Tinto sin modell Ulike parametre i modellen Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

Historikk Platon – Aristoteles Greske Humboldsk tradisjon Studentene ligger ved universitetene Opp til studentene å få et utbytte

Oppgave Lærestedet har tilrettelagt et faglig oppdatert undervisningstilbud. All informasjon om tilbudet er lagt ut skriftlig til studentene både på nett og på papir. Likevel er det studenter som går glipp av vesentlig undervisning og mislykkes? Hvem sitt problem er dette? Studentens eller Lærestedets Hva er den vanlige oppfatningen blant dine lærere? Hva er din oppfatning?

USA - Europa Likt frem til 1970 Etter 1970 stort økonomisk press i USA Stor andel egenbetaling for studentene Lærestedene fikk problemet om de ville eller ikke ”Retention” ble et viktig begrep

Kjøreregel ved universiteter i USA: ”Det koster 3-4 ganger så mye å rekruttere en ny student som å beholde en eksisterende.”

USA - Europa Europa Humboldske ideal har stått sterkt Finansiering uavhengig av studentenes suksess Bolognaprosessen Kvalitetsreformen

USA Omfattende forskning fra 1970 Et helhetlig perspektiv Ulik faglig forankring (Sosialøkonomer, pedagoger, psykologer, sosiologer osv.) Fordel: mange institusjoner med ”felles” kultur/lovgrunnlag flere tusen læresteder millioner av studenter

Antall universitet og høgskoler i USA Marymount College Mendocino College Menlo College Merced College Merritt College Mills College MiraCosta College Mission College Modesto Junior College Monterey Peninsula College Moorpark College Mount San Antonio College Mount San Jacinto College Mount St. Mary's College Napa Valley College National University New College of California Notre Dame de Namur UniversityOccidental College Ohlone College Orange Coast College Otis College of Art and Design Oxnard College Pacific Graduate School of PsychologPacific Oaks College Pacific Union College Palo Verde College Palomar College Pasadena City College Patten University Pepperdine University Phillips Graduate Institute Pitzer College Point Loma Nazarene University Pomona College Porterville College Her fra D til P i California Hartnell College Harvey Mudd College Holy Names College Hope International University Humboldt State University Humphreys College Imperial Valley College Irvine Valley College John F. Kennedy University Keck Graduate Institute La Sierra University Laguna College of Art and Design Lake Tahoe Community College Laney College Las Positas Community College Lassen College Loma Linda University Long Beach City College Los Angeles City College Los Angeles Harbor College Los Angeles Mission College Los Angeles Pierce College Los Angeles Southwest College Los Angeles Trade-Technical Colle Los Angeles Valley College Los Mendanos College Loyola Marymount University De Anza College Diablo Valley College Dominican University of California Don Bosco Technical Institute D-Q University East Los Angeles College El Camino College Evergreen Valley College Fashion Institute of Design & Merchandising Feather River College Fielding Graduate Institute Folsom Lake College Foothill College Fresno City College Fresno Pacific University Fullerton College Gavilan College Glendale Community College Golden Gate University Golden West College Grossmont College

USA - Egne utdanninger med doktorgrader Studieadministrasjonene har slik kompetanse (status, vekt) Gode opplegg for kompetanseutveksling Konferanser, tidsskrifter, listserves osv.

USA - Store forskjeller mellom lærestedene (økonomi – studentmasse) Slett ikke de ”beste” lærestedene som har den beste oppfølgingen av studentene

USA Forebygging eller reparasjon? Forebygging Etter mitt syn og også slik jeg forstår Tinto er de institusjonene kommet lengst som integrerer frafallsarbeidet i alle tilbudene studentene møter og koordinerer ulike servicetilbud, slik at studentene opplever et mest mulig helhetlig tilbud Reparasjon Motsetningen er de lærestedene som utvikler ulike servicetilbud som oppererer mer eller mindre løsrevet fra hverandre og som det ofte er opp til studenten selv å oppsøke.

Europa Forskningen svært disiplintilknyttet ofte pedagogikk fokus på enkeltforhold som eksamen, skriving, gruppeundervisning, bruk av IKT Lite helhetlig forskning (NIFU-STEP en av få) Mange ulike land med ulike kulturer og lovverk lite overføringsverdi, ”små” enheter å forske på Lengst i Storbritannia, kommer i Skandinavia og Øst Europa. Inntrykk mindre fokus hvor lenger sør i Europa. Unntak Portugal. Bolognaprosessen synes å endre innsatsen

Europa - Ingen utdanninger eller doktorgrader Studieadministrasjonene har ikke slik kompetanse (- status, -vekt) Små muligheter for kompetanseutveksling Tidsskrifter? Listserves?

USA Forskning fra 60 - tallet Astin Som også har skrevet en oppsummering Her utgave fra 1993 Astin, A.W. (1993). What Matters in College: Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass.

USA Mer omfattende og kanskje mer lettlest er Pascarella, E., Terenzini, P. (1991). How College Affects Students: Findings and Insights from Twenty Years of Research, San Francisco, Jossey-Bass Inc.

USA Den jeg her bygger mest på Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press

USA Hva sier så forskningen

Tinto, V 1993 Leaving College – Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition side 114

PHYS 110 PHYS 111 3H KJEM 120 2H MAT 112 MAT 131 KJEM 130 1H MAT 111 Ex.phil. Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Videre studier Første studieår Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Mål Videre studier Første studieår Forkunnskaper – Erfaring

Akademisk integrasjon Sosial integrasjon Mål Videre studier Første studieår Forkunnskaper – Erfaring

Mål Lojalitet Videre studier Studentens egne drivkrefter Første studieår Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Ferdige modellen Forenkling Bryte ned en kompleks problematikk til håndterbare delfaktorer Gå inn å se hvordan kan ulike deler påvirkes til fordel for studentens studiesuksess. Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Krav til matte Samsvar mellom det institusjonen sier og hvordan det faktisk er Mye frafall kan forebygges - søkeprosessen ikke bare inst. kjent med søker /søker trenger også å bli bedre kjent med Etter 15. 4 en viktig tid betenkelig Fredningspakt Synes viktigere med mange søkere enn riktige søkere!! Forkunnskaper – Erfaring Familie 2MX krav + 3kl fordypning Fra høsten 2005 Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Forskningen støtter ikke Ÿ enkeltstudentenes skyld alene bedre ferdigheter seleksjon

Typer av frafall Forskningen mye knyttet til Ÿ Tvunget (Består ikke eksamener) Ÿ Frivillig (Slutter selv om de faglig strekker til) Forskningen mye knyttet til Ÿ Frivillig frafall

Akademisk integrasjon Sosial integrasjon Mål Lojalitet Samfunn Akademisk integrasjon Lojalitet Sosial integrasjon Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Overgang Familie Forkunnskaper – Erfaring Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Sosiale Lærere ŸMedstudenter Undervisningen ŸIsolasjon nr 1

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press

Tid ŸFørste studieår Ÿ5-6 første ukene etablere løsrivelse

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Motivasjon Faglig program/emne Jobb INFORMASJONSUKE UKE 42 Næringslivsdag Instituttvise arrangement

Lojalitet - Identifikasjon - Fra ”dere må” til ”vi må” - Headhunting

Mål Klare målsetninger Bekreftes av UNIBUT -1989

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Familie Foreldre Viktige for studievalget, ”realitetsorientere” Hva krever det å være student i 2008 Dersom de selv ikke har studert Eller de studerte på 70-80 tallet

Familie

Familie Foreldre Tidsfrister Viktige møter / viktig undervisning Formaliteter Hvordan Skriftlig Egne møter med omvisning

Familie Foreldre Ofte tidkrevende Lurt å møte dem som egen målgruppe for å unngå henvendelser!

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Venner Relevant for studiene Trekker bort fra studiene Førstesem. tiltak spesielt positivt for Bergensstudenten

Studentens egne drivkrefter Mål Samfunn Lojalitet Videre studier Ekstern påvirkning Organisasjoner Studentens egne drivkrefter Første studieår Venner Motivasjon Forkunnskaper – Erfaring Familie Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

Samfunn Arbeidsmarkedet eksempel oljeindustrien og sist IT-sektoren Vektlegging ”Et felles løft for realfagene” Men hva med Lærerproblematikken?

Rettet mot flere De beste tiltakene er bevisst modellen, men retter seg mot flere av parametrene.

Hybelhus stort fokus eget tema Meget positiv effekt på frafall når det er lagt opp med det for øye. (Oxford , Cambridge)

Learning Community et mål at studentene skal oppleve de individuelle kursene”as part of an integrated learning experience rather than as separately taught requirements for a degree” (Shapiro & Levine 1999:4). In paired-course learning communities, classes are often linked based on logical curricular connections and skill areas. For example, a pairing of calculus with general chemistry promotes scientific discovery and quantitative reasoning skills. Tilbake til den gamle “klassen”?

Learning Community Ved å benytte seg av Learning Communities er tanken å hjelpe studenter med å etablere et akademisk og sosialt støttende nettverk både innenfor og utenfor klasserommet. Erfaringene fra universitetene i USA viste at studentene ble mer ansvarlige, møtte opp på de ulike samlingene og derigjennom fullfører kursene. “We are for the success of all students.” The Washington Center

Akademisk integrasjon Ulike undervisningskulturer

”Den skjulte læreplanen” Bak et bilde på det offisielle universitetet lever det et underforstått og taust system. For å “overleve” og ha suksess på et universitet kreves ikke bare talent og evner, men også at man tar inn over seg skjulte regler og normer som gjelder. Margolis (2001).

Becher og Trowler (2001), sier det slik: People choose fields that are consistent with their learning styles and are further shaped to fit the learning norms of their field once they are in it. When there is a mismatch between the field’s learning norms and the individual’s learning styles, people will either change or leave the field. Mennesker velger utdanning som samsvarer med deres egen læringsstil og tilpasser seg de normene som gjelder i faget når de er kommet inn. Når det er mismatch mellom fagets læringsmetoder og den enkeltes læringsstil vil man enten endre seg eller forlate utdanningen.

Resultatdel - Hvilke resultat har studentene oppnådd? - Hvilke endringer ble det i undervisningen? -Spørreundersøkelse blant ansatte Tolkningsdelen

Tolkning Påstand ”De ulike fagmiljøene har over lang tid utviklet ulike undervisningskulturer som synes å møte studentene på ulike måter. Noen av disse kulturene synes å være mer vellykket enn andre med tanke på å få studentene til å gjennomføre studiet.”

Normer og regler Læringsstrategier Fag

Ulike kulturer Harde fag - mursteinsfag. kumulative fag, dvs. det første prinsippet bygger på det neste osv Det mest utpregede er matematikken forkunnskaper viktig for gjennomføring Det er ikke urimelig at lærerne i slike fag skylder på studentenes forutsetninger for å forklare god eller dårlig gjennomføring. På den annen side viser det seg at mange av de studentene som ikke oppnår suksess ved de harde fagene ikke mangler faglige forutsetninger, noe som tilsier at det ikke bare er faglige årsaker til den lave gjennomføringen.

Ulike kulturer Myke fag eller mosaikkfag. i mindre grad ”absolutte sannheter” besvarelser må i større grad vurderes subjektivt. Her er det ikke er like avgjørende i hvilken rekkefølge ulike tema leses. En students forståelse vil i stor grad avhenge av hukommelse og evne til argumentasjon og formidling. Innen realfagene har tradisjonelt både biologi og geologi med sine deskriptive deler blitt definert som myke fag Ikke samme grad av sammenheng mellom forkunnskaper og resultat i denne typen av myke fag som i harde fag Lærerne føler at de i større grad kan påvirke studentenes resultater gjennom ulike undervisningstiltak.

Min påstand er at våre utdanninger dyrker eller selekterer ut denne gruppen av realister.

Mens vi skyver fra oss denne gruppen

Identitet Meteorologi Fra å være et av de mest mannsdominerte til å bli det mest kvinnedominerte studiet blant nye studenter

Identitet Disse nye dyktige jentene i meteorologi drømmer ikke om å bli en ny Siri Kalvig, men Siri har skapt et nytt bilde på hva som karakteriserer en meteorolog og det er derfor blitt sosialt ”akseptabelt” å si man studerer eller planlegger å studere meteorologi. Nå Før

Rollemodeller Retensjon Ferdige kandidater Vitenskapelig ansatte Universitetsstudent Elever i videregående skole Elever i ungdomstrinnet Elever i barnetrinnet Barn i barnehage Rekruttering