Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Publisering på internett
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Historiefaget i skolen
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Dokumentasjon av en prosess
Digital kompetanse i Mat og helse
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Læreplanen i eldre historie
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Semesterintroduksjon – våren 2013
Sammensatte tekster.
Læreplanen Historie Vg2.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
”Morderne” Fra novelle til film.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Digital historiefortelling - prøv selv
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Bedre vurderingspraksis
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Samfunnsfag.
Redigering av videofil
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kapittel 14: Tale og lytte
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Utskrift av presentasjonen:

Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS DIGITALE FORTELLINGER fortellinger som sammensatte tekster og annen bruk av Windows MovieMaker Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS

PLAN FOR ØKTEN Digital fortelling – sjangeravklaring Å vurdere sammensatte tekster Renates film – personlig digital fortelling (norsk) Linn Kristins film – det faglige i det personlige (samfunnsfag) Regines film – portrett av historisk person (historie) Kristina og Hege sin film + Linda og Helene sin film – Skjønnlitterært program (norsk) Hvordan gjør man det? Workshop

HVA ER DIGITALE FORTELLINGER? Korte, ofte personlige dokumentarfilmer (2-3 min.) produsert av den som selv forteller. En egen sjanger med bakgrunn i den politiske tradisjonen ”giving voice”. Lages gjerne av egne fotografier, tekster og lydopptak (ofte egen fortellerstemme) med enkle videoredigeringsprogram. Kan også inneholde video, musikk, lydeffekter osv. Aktuelle verktøy i prosessen er PC, mikrofon, Windows MovieMaker eller Photo Story.

HVORDAN LAGER JEG EN DIGITAL FORTELLING? Utgangspunktet for historien er en tekst du skriver selv. Teksten skal ikke være lenger enn 300 ord. Filmen skal ikke være lenger enn 3 minutter. Fortellingen skal være personlig, og handle om noe du har opplevd i virkeligheten. Den kan godt handle om noe som har gjort inntrykk på deg.

Å VURDERE DIGITALE FORTELLINGER Hva vurderer vi? Innhold Oppbygging Stemmebruk Hvordan lage vurderingskriterier: Om sammensatte tekster fra læreplanen i norsk VG1: Elevene skal kunne kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner. tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål. bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster.

RENATE – ”KJÆRESTEN MIN”

RENATE – ”KJÆRESTEN MIN” Hvordan jobbet du? Var vurderingskriteriene klare? Hva var læringsutbyttet av oppgaven?

PROSJEKT I SAMFUNNSFAG : Velferdsstaten og individet Kompetansemål: - forklare hva som ligger til grunn for velferdsstaten - vurdere utfordringer som velferdsstaten står overfor - gjøre greie for sentrale kjennetegn ved norsk økonomisk politikk Vurderingsform: Digital fortelling Omfang: ca. 5 minutter

OPPGAVETEKST VELFERDSSTATEN Lag en digital fortelling der du med utgangspunkt i eget liv og familiehistorie viser hvordan velferdsstatens grunnide har vært med på å forme livet ditt. Tenk fram i tid og ta utgangspunkt i deg selv for å si noe om hvilke utfordringer velferdsstaten står overfor i framtiden. Knytt minst et av eksemplene du bruker fra eget liv til den norske økonomiske politikken, og vis hvordan denne på ulike måter kan prege livet ditt.

DETTE VIL BLI LAGT VEKT PÅ I VURDERINGEN At bilde/illustrasjon og lydspor henger sammen. At alle delene av oppgaven er besvart. At sammenhengene mellom ditt liv (fortid, nåtid og framtid) og kompetansemålene kommer klart fram. At illustrasjonene til lydsporet er varierte og er med på å utdype innholdet i det som blir fortalt. At stemmebruken er klar, variert og tydelig. At du viser selvstendighet og gjerne originalitet i svaret ditt.

LINN KRISTINS FILM: ”VELFERDSSTATEN OG JEG”

Linn kristin – ”VELFERDSTATEN” Hvordan jobbet du? Var vurderingskriteriene klare? Hva var læringsutbyttet av oppgaven?

HISTORIE VG2: PRESENTASJON AV EN HISTORISK PERSON Fra læreplanen: Elevene skal kunne: presentere en historisk person og diskutere hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne framstillinger Presentasjonen skal være en digital sammensatt tekst som består av bilder, lyd og tekst Husk grundig kildeliste til slutt i filmen. Filmene vil bli vist i klassen under arbeid med de ulike kapitlene – fordelt utover året.

Vurderingskriterier for portrett av historisk person Presentasjonen din vil bli vurdert ut fra Om du klarer å presentere en historisk person og diskuterer hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger Om du klarer å bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne framstillinger. Husk å oppgi kilder. Tekniske elementer (digitale ferdigheter) Presentasjonsteknikk (muntlig, at elementene passer sammen og fungerer som helhet)

REGINES FILM: ”DRONNING MARGRETHE

REGINE: ”DRONNING MARGRETHE” Hvordan jobbet du? Var vurderingskriteriene klare? Hva var læringsutbyttet av oppgaven?

Skjønnlitterært program norsk vg3 st Kompetansemål fra læreplanen: Elevene skal kunne sette sammen og framføre et avgrenset litterært program Oppgaven: Sett sammen 2-4 dikt (evt. utdrag fra dikt) i et program i form av en sammensatt tekst som inneholder tekst, bilder, musikk/lyd og tale. Tekstutvalget må godkjennes av faglærer. Tekstene må være bundet sammen av en rød tråd, og denne skal gjøres rede for i en kommentar (ca. 2 min) som en del av filmen, eller et tillegg til den. Tid totalt: 5-15 min. Den røde tråden kan være: Tematikk/innhold Forfatterskap Tidsperiode Form/sjanger

Skjønnlitterært program vurderingskriterier Filmen vil bli vurdert ut fra: lengde Dybde Rød tråd Originalitet Tekstforståelse Etterettelig kildebruk Teknisk kvalitet (lyd/bilde) Tilleggsforslag fra elevene: Klarer eleven få fram stemningen i diktene, og å understreke temaet på en kreativ måte?

KRISTINA, HEGE OG CARINA: ”DØDEN ER UFORSTÅELIG”

KRISTINA OG HEGE ”DØDEN ER UFORSTÅELIG” Hvordan jobbet du? Var vurderingskriteriene klare? Hva var læringsutbyttet av oppgaven?

Linda og helene ”GUNVOR HOFMO”

Linda og helene: ”gunvor hofmo” kommentarspor om den røde tråden

Linda og helene ”gunvor hofmo” Hvordan jobbet du? Var vurderingskriteriene klare? Hva var læringsutbyttet av oppgaven?

Windows MovieMaker Windows MovieMaker er et enkelt redigerings- program som kommer med Windows XP og Vista. Programmet finnes på de fleste maskiner som har Office-pakken (unntak: Windows 7), og kan ellers lastes ned gratis fra nettet. I Movie Maker kan man spille inn lyd, sette sammen bildemateriale og videosnutter, legge på musikk, titler og tekst. Audacity er et klippeprogram for lyd som kan lastes ned fra nettet i tillegg. Den gjør det mulig å legge på flere lag med musikk enn det Movie Maker tillater. Alternativt verktøy: Photo Story, som er enklere i bruk og kan lastes ned gratis fra nettet.

NOEN VIKTIGE PUNKTER Less is more – ikke drukn historien i effekter Opphavsrettigheter og publisering Lagre som prosjekt vs lagre som film Bilder og lyd må være lagret på PC – derfor smart å jobbe på en PC hele tiden Lyd og videofiler finner du igjen i mappen ”intern video” (Vista: ”videoer”) Musikk og tale samtidig – en utfordring – kan løses med eget lydredigeringsprogram, men er også mulig å få til i MovieMaker.

Lær mer om digitale fortellinger: http://no.wikipedia.org/wiki/Digitale_historier http://www.digitalefortellinger.com http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.ht m http://www.storycenter.org/index1.html http://home.hio.no/dighist/index.htm http://no.wikibooks.org/wiki/IKT_i_utdanning/Hv ordan_lage_en_digital_fortelling%3F http://skranevatnetikttips.wikispaces.com/