Hvordan lykkes med fagskriving?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
HVA ER ?.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Veiledet lesing Mørkved skole
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Å skrive akademisk Formelle krav.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Individuell fagtekst fra praksis.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Kilde-/litteraturliste
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lykkes med fagskriving? Skrivekurs, norsk 201 Hvordan lykkes med fagskriving? Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Er man født som god skriver? Det er ingen nordmenn som er født med ski på beina og… det er heller ingen nordmenn som er født med blyant i hånda SKRIVING KAN LÆRES! 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold En ikke-forskningsbasert modell for skriving og ”skriverunder” (Michelsen 2007): En sped start Kaffe Disposisjon Ekstatisk opplevelse – ny ide! Lese Innhente informasjon Idé Må rydde innerst i klesskapet Må ta en kaffe/øl med en venn for å feire! Diskutere Forkaste idé Sove Dyr kjøpekaffe Tredjeutkast Finpuss Førsteutkast Kald pulverkaffe I mål! Andreutkast Bunnløs fortvilelse FEIRE! 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Et dårlig eksempel…? I denne fagartikkelen på norsk 201 skal jeg starte med å analysere et nettsted. Først skal jeg se på hypertekstulitet. Deretter skal jeg se på multimodalitet. Og så sier jeg noe om hva jeg synes om nettstedet til slutt. Dette er et nettsted som jeg føler at jeg kjenner veldig godt fra før, selv om jeg ikke kan teorien så godt ennå. Nettstede har mange interessante ting som er særlig interessante i nettsammenheng, og dette skal vi nå se nærmere på. 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Et litt bedre eksempel…? I denne fagartikkelen skal jeg analysere et nettsted. Først skal jeg se på hypertekstualitet. Deretter skal jeg se på multimodalitet. Og så sier jeg noe om hva jeg synes om nettstedet til slutt. Dette nettstedet, www.dagbladet.no er et nettsted som jeg føler at jeg kjenner veldig god fra før. Jeg har derfor gode forutsetninger for å kunne si noe fornuftig om akkurat dette nettstedet. Nettstedet har svært mange interessante elementer, og disse er det nyttig å analysere. Ved å se på elementene både hver for seg og i sammenheng, vil analysen kunne bidra til å få en forståelse av den kommunikasjonen som foregår mellom avsenderen og brukerne. 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Et eksemplarisk eksempel… eller? I denne artikkelen tar jeg for meg nettstedet www.dagbladet.no slik det fremsto i september 2007. Analysen baserer seg på hovedsiden og tre andre skjermsider (se vedlegg). Først tar jeg for meg hvordan nettstedet er organisert, og så drøfter jeg begrepet hypertekstualitet. Deretter undersøker jeg hvordan ulike multimodale ressurser som f.eks skrift, lyd, video og bilder kombineres på nettstedet. Avslutningsvis vurderer jeg hvordan dette nettstedet fungerer i møtet med nettbrukeren. Konklusjonen er… flere skriverunder er både smart og nødvendig! 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fagskriving Vi må tenke for å skrive, men vi skriver også for å tenke Vi tilpasser skrivingen vår etter hva vi skriver om (fagområde) hvem vi skriver til (målgruppe) hvilken situasjon vi skriver i (skolen, hjemme, jobb) ”Bli kjent” med tekstmottakeren din før du starter skrivingen! Ulike tekstmottakere: 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Tekstorganisering Innledning Problemstilling (hva, hvorfor og hvordan) Presentasjon av analyseobjekt (f.eks elevtekst, dikt, samtale, avisartikkel) Presentasjon av struktur i teksten (hva – når) Hoveddel Teori (faglig rammeverk) Metode (hvordan) Analyse (eget bidrag) Avslutning Oppsummering (hva) Konklusjon (svar på problemstillingen) 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Leserinkludering Lag god og ryddig tekststruktur (tydelig markert innledning, hoveddel, avslutning) Vær høflig mot leseren Vær guide for leseren Si noe om hva og når Bruk ord som ”for det først”, ”deretter”,”til slutt”, ”konklusjonen er” Bruk betegnende underoverskrifter Tenk gjennom hva leseren vet/ikke vet, mener/ikke mener Forklar begreper for leseren og gi eksempler slik at leseren forstår Skap god sammenheng mellom setninger. Gjør gjerne sammenhengen eksplisitt ved å bruke ord som og, men, fordi/derfor. Gjør teksten ryddig, pen og oversiktlig Fremstå som troverdig slik at leseren stoler på deg 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Troverdighet Bruk farger og skrifttyper som symboliserer faglighet og seriøsitet Times New Roman, skriftstørrelse 12 Erfaring I mitt arbeid med barn har jeg selv opplevd at… Tittel Skrivepedagogen Brita Olsen er også inne på dette når hun sier at… Forfatteren Rune Belsvik sier at boka er god Kokken Else-Britt Torgersen sier at boka er god Bestemoren min som har vært lærer i mange år sier at… Fjerning av modifisering Jeg mener at noen av Olsens argumener er holdbare, men hennes syn på barneoppdragelse kan kritiseres Jeg synes at Olsen kan kritiseres fordi jeg ikke føler at hennes argumenter i forhold til barneoppdrage er gode nok, men jeg tror nok likevel at hun har rett i noe av det hun sier. Jeg tror nok kanskje at man burde gjøre noen endringer her Min mening er at man bør gjøre noen endringer her Argumentere og mene (ikke synse, føle og tro) Å skrive faglig er å ta på seg rollen som ekspert på eget fag! Å kommuniserer krever noen sosiale ferdigheter og noen skuespillferdigheter. 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Argumentasjon En sak har alltid minst to sider. Å argumentere er å kunne sette ulike sider opp mot hverandre: På den ene siden har brukeren mange valgmuligheter. På den andre siden begrenses disse valgmulighetene av… God argumentasjon inneholder forklaring: Nettstedet er organisert på en dårlig måte. Dette skyldes for det første at pekerne ikke betegnende navn som gir leseren informasjon om innholdet innover i hypertekststrukturen. God argumentasjon inneholder eksemplifisering: Nettstedet er organisert på en dårlig måte. En av pekerne i hovedmenyen heter ”Grønne kronglerier”. Dette navnet forteller ikke leseren noe konkret om innholdet i den neste noden. 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Kildehenvisninger Engebretsen (2001) hevder at hyperteksten har to hovedfunksjoner. Eco (1979:7) er inne på det samme som Halliday og Bakhtin når han peker på at tekstavsenderen må stole på at mottakeren deler de samme kodene som ham. Hyperteksten kan være strukturert hypotaktisk eller parataktisk (Schwebs og Otnes 2001:73). En node defineres av Schwebs og Otnes på denne måten: En node, som kan bestå av skrift, bilde, film og lyd, eller en kombinasjon av ulike tegnsystemer, er en avgrenset enhet, en helhetlig sekvens. Det stilles normalt samme krav til noden som til en “tekst” i lingvistisk forstand: tematisk og språklig koherens (sammenheng) (2001:66). 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Litteraturliste ABC Björkvall, Anders. 2003. Svensk reklam och dess modelläsare. Stockholm: Almquist & Wiksell International. Crystal, David. 2001. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. Eco, Umberto. 1979. The Role of the Reader. Bloomington: Indiana University Press. Eklund, Heidi Bunæs. 2004. Nytt på nettet: en bruks- og brukerorientert analyse av Aftenposten. Nettutgaven sett i lys av Internetts teknologiske ressurser. Hovedoppgave. Oslo: Universitetet i Oslo. Engebretsen, Martin. 2001. Hva er hypertekst? [online]. Tilgjengelig fra: http://www.cfje.dk/cfje/vidbase.nsf/0/cb4eabedc58d3c 34c1256834004daf4c?OpenDocument [Hentet 20. oktober 2005]. Fagerjord, Anders. 2006. Web-medier. Introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet. Oslo: Universitetsforlaget. 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Finpuss – det lille ekstra Godt førsteinntrykk teller! Sjekk rettskriving Sjekk at alt har samme format Sjekk at forsiden ser ryddig ut Sett inn sidetall Det er ingen skam å bruke delete-tasten flittig Det er ingen skam å bruke punktum flittig Rydd – bruk ”klipp ut” og ”lim inn” Vær kritisk til egen tekst – sett deg inn i leseren ståsted 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvordan blir en god tekst til? Ved at man skriver om igjen Ved at man lar andre lese teksten Ved at man diskuterer emnet man skriver om med andre Ved at man er kritisk til egen tekst Ved at man leser høyt for seg selv Ved at man tar skrivepauser - etter hvilke kommer inspirasjon! 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Motivasjon… Gled deg over å være underveis! Gled deg over å være i mål! 03.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold