Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Advertisements

HVA ER ?.
15 Notater og markeringer i teksten
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
4 Bruk øynene riktig.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Horvei.com Dreiebok Selvbygger Nedlastninger Litteraturliste Artikler Portretter Ymse Forum Om Karrierehistorie Hvorfor horvei.com Personlig www Kontakt.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Informasjonsseminaret 2007
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Finn bitene som mangler
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Introduksjon til Internett
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webkommunikasjon og evaluering
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Bokpresentasjon Oslo.
Vurdering av pedagogisk programvare
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
UBiT - veven
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
Finn bitene som mangler Praktiske oppgaver – søk informasjon på nett.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Hvilket innhold skal du ha på webben din?
Suksesskriterier.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Powerpoint v/ Terje Høiland
Grunnkurs i webpublisering
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Fossums nye web nå går vi online Opplæring 17 og 18.nov Tel Opplæringspresentasjon v/Carina nov10.
Internettansvarlig i NARF
… Så hva KOMMUNISERER godt?
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Gode venner som hjelper andre
Utskrift av presentasjonen:

Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars Referat fra forrige gang Webkommunikasjon – en pp presentasjon Videre arbeide med forslag til ny hovedhjemmeside Eventuelt

Nina Furus bok: Webkommunikasjon (2005) God Webkommunikasjon Et konsentrat fra Nina Furus bok: Webkommunikasjon (2005) (http://www.nettredaktor.no)

Målsetting Webben er ikke målet, men middelet God webkommunikasjon er webkommunikasjon som oppfyller målet Web er et medium der brukeren kommer til deg og ikke omvendt. Push – pull kommunikasjon Brukeren vil ha Pull kommunikasjon, dvs velge selv når og hvor han vil shoppe info. Suksess på nett vil si at brukeren selv kommer for å shoppe på vårt nettsted

Forts God webkommunikasjon er god brukeropplevelse Det må ikke være sprik mellom UBiTs målsetting og brukerenes ønsker Enklest om vi tilpasser oss brukerens ønsker og ikke omvendt Viktig: God funksjonalitet og god tilgang

Konsept Beskriver hva nettstedet skal være (nettbutikk, møteplass, bibliotek…) God webkommunikasjon er webkommunikasjon som fungerer både for bruker og UBiT Hva er UBiTs målsetting for nettstedet? Hvordan kan da nettstedet best mulig utformes for å nå målsettingen? UBiTs målsetting konsept Brukerens ønsker Konsept = Opplevelse

Nettsted Målsetting Konsept Brukerbehov UBiT Øke bruken av e-ressurser gjennom ny hoved hjemmeside? Åpne et Informasjonsnettsted? Finne lett fram til artikler innen et tema

Viktig! Fungerer nettstedet for å nå UBiTs mål? Fungerer nettstedet for å nå brukerens behov? Drømmen: Fungerer det så godt mht å tilfredsstille brukerens behov at han selv vil velge å oppsøke oss, og at han slev vil velge å oppsøke oss framfor konkurrenten? Jo større overlapping det er mellom UBiTs ønsker og brukerens behov, dess større er potensialet for å lykkes

Formidling av konseptet Inkludere konseptet verbalt som en del av logo / og eller andre avsenderelementer Inkludere en beskrivende setning som en del av ”kolofonen” (avsenderinformasjon som bør finnes på hver side) Meget viktig for søkemotor-rangeringen

Peter Morville – Semantic studios Brukervennlig Brukbar Attraktiv Verdifullt Mulig å finne fram Tilgjengelig Troverdig

Markører Avstøtning skjer når brukeren ikke finner hva han ønsker Brukeren gjør seg opp en mening om nettstedet på 4 ulike områder: Seriøsitetsmarkører Inneholder en kjent og pålitelig logo, navigasjon virker ryddig og enkel Målgruppemarkører Visuelle elementer som indikerer hvilken målgruppe siden er ment for Ikke prøv å være alt for alle, men heller noe for noen Funksjonalitetsmarkører Er visuelle markører som indikerer at en gitt funksjonalitet er tilgjengelig i nettstedet Verdimarkører Visuelle elementer som indikerer at sidens avsender har en bestemt oppfatning/ståsted i en sak (For eksempel for/mot hvalfangst) Innholdsmarkører

Finne fram på nettstedet ”prime site”/”det gylne triangel” – venstre marg – i topp – i midtfeltet Den sikreste tilnærming for å sørge for at brukeren finner fram på nettstedet, er å plassere hovednavigasjonen i venstre marg, og/eller i topp (men ikke for høyt), bygge menyene tekstbasert (som lenker) og å lage lenketekster basert på triggerord

Triggerord – lukten av informasjon Den viktigste luktbæreren er lenker (klikkbare ord) Er brukeren ute etter Åpningstider er Åpningstider triggerordet Er man ute etter bøker er bøker triggerordet Det er brukerens definisjon som gjelder Bruk IKKE store bokstaver da det forandrer formen på ordet Brukeren søker etter om triggerordene finnes i venstre marg, i toppen og eventuelt i midtfeltet Dette kalles informasjonsmasker

Informasjonsmaske Informasjonsmasken styrer hvor brukeren leter triggerordene er det brukeren leter etter

God utnyttelse av triggerord Klarer vi å utnytte triggerord systematisk: i navigasjon i overskrifter i lenker i uthevninger ……. hjelper brukeren til å finne fram på vårt nettsted

Hva er gode triggerord? Er enkle (enkel dagligdags betegnelse) Er beskrivende Er konkrete Plasser trigger-ord så langt nede på konkretiseringsskalaen som mulig (eks ikke livsformer, dyr, pattedyr, husdyr, buskap……..men Dagros) Er substantiver og ikke verb

Triggerord En utfordring er å bygge hierarkier av trigger-ord i navigasjonen, for å få plass til alle trigger-ord som beskriver innholdet vårt Blir en utfordring å finne gode og dekkende gruppebetegnelser som fremdeles lukter av informasjon som ligger i punktene under

Triggerord Er ikke problemer, men løsninger (virus / anti-virus) Beskriver brukerens behov slik brukeren selv definerer det Bruker er på web for å finne informasjon og ikke oppgi informasjon (dvs at han må velge for eksempel kategori (eks. student eller forsker) før han kan begynne å søke/lete NB! Ikke introduser nye trigger-ord

Statistikk SERVERSTATISTIKK og WEBSTATISTIKK SØKEMOTORSTATISTIKK ER VIKTIG

Serverstatistikk Kan si oss noe om hvor brukeren kommer fra Hvor lang tid brukeren er inne på nettstedet

Webstatistikk Webstat kan enkelt legges inn selv. En liten kodesnutt som legges inn i html-koden for hver side. StatCounter og Google Analytics er brukbare program Interessant stat er: hvor lang tid den enkelte bruker er inne på nettstedet hvilke sider som er mest besøkt hvilke lenker/triggerord er brukt

Søkemotorstatistikk Et viktig redskap for å avdekke relevante trigger-ord og hvor mye et gitt ord er søkt på i en gitt periode

Undersøkelser BRUKERUNDERSØKELSE BRUKERTESTING