Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gode venner som hjelper andre

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gode venner som hjelper andre"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gode venner som hjelper andre

2 Hva er sosiale medier? – En kort innføring – Hva er sosiale medier?
/ES

3 Sosiale medier er mediekanaler og plattformer som ved hjelp av internett åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker. Det vil si at brukerne utveksler informasjon, meninger, erfaringer, kunnskap og media. Blant de største og mest kjente sosiale mediene i dag finner vi Facebook, Twitter og YouTube. Blogger regnes også som en del av de sosiale mediene. – Hva er sosiale medier? /ES

4 Sosiale medier kalles ofte brukerstyrte medier, fordi det er brukerne selv som genererer innholdet. Sosiale medier kan ta flere ulike former som tekst, bilder, lyd og video. De viktigste fordelene med sosiale medier framfor tradisjo- nelle medier er muligheten for interaksjon og umiddelbarhet. – Hva er sosiale medier? /ES

5 Hvem bruker sosiale medier?
/ES

6 Den raskest voksende gruppen som bruker sosiale medier er aldersgruppen Fra april 2009 til mai 2010 har denne gruppen doblet seg. En amerikansk undersøkelse viser at 85 prosent av de som benytter seg av sosiale medier ønsker å kommunisere med organisasjoner på denne måten. – Hvem bruker sosiale medier? /ES

7 Hvorfor bruke sosiale medier?

8 – Bygge og forsterke sine egne nettverk.
– Bygge og definere sin egen identitet – et uttrykk både visuelt og informativt om hvem man er. – For å informere og engasjere. – For å dele sine interesser og meninger med likesinnede. – Hvorfor bruke sosiale medier? /ES

9 – Medlemsservice – Nettverksbygging – Rekruttering – PR & Informasjon
– Medieovervåkning – Hvorfor bruke sosiale medier? /ES

10 Noen viktige spørsmål – Noen viktige spørsmål /ES

11 – Hvem er målgruppen? – Hva ønsker vi å kommunisere (innhold og hensikt)? – Hvilke ressurser har vi til rådighet? – Hvilke sosiale medier er best egnet gitt målgruppen, hensikten og ressursene? – Hvilke virkemidler kan vi ta i bruk: tekst, bilder, lyd, video osv? – Noen viktige spørsmål /ES

12 Forslag til bruk av sosiale medier
/ES

13 FACEBOOK Kommunikasjon med brukerne: Supert for å engasjere folk som liker merkevaren din, vil si sin mening, delta i konkurranser. Eksponere merkevare: “Like Pages” er genialt for eksponering av en merkevare. Drive trafikk til egne sider: “Share”-funksjon sørger for trafikk, men husk det kan være lurere å holde seg på FB. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

14 Søkemotoroptimalisering: Lite eller ingen verdi
Søkemotoroptimalisering: Lite eller ingen verdi. Blogger kan ta opp linkene våre og lede inn. Lions Norge kan sette opp egne sider om organisasjonen og fyrtårnsaktiviteter. Vi kan sette opp mer dynamiske og kampanje- rettede sider i forhold til f.eks. Lions Tulipanaksjon. Avhengig av ressurser kan Facebook-sidene også brukes til publikumskontakt, arrangere konkurranser, “spørretimer” m.m. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

15 TWITTER Kommunikasjon med brukerne: Bruke nøkkelord og søke etter hva folk sier om oss. ”Oppsøk- ende kundeservice”. Eksponere merkevare: Integréring på egen hjemmeside gir mulighet til dynamisk og viral dialog. Drive trafikk til egne sider: Kan ha stort potensiale, men må være forsiktige så folk ikke opplever oss som ”spam”. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

16 Søkemotoroptimalisering: Begren- set i forhold til en hjemmesides plassering, men tweets vil kunne rangere høyt I søk på Google og andre søkemotorer. Twitter kan brukes som en rask og uformell kanal i små, daglige doser. Vi kan tvitre om nye artikler lagt ut på hjemmesiden, be om råd og idéer fra publikum, bygge relasjoner til fagfolk/ andre organisasjoner/potensielle medlemmer, oppfordre til å gi i forbindelse med katastrofer m.m. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

17 YOUTUBE Kommunikasjon med brukerne: Enten vi vil underholde eller informere er video et effektivt medium. Eksponere merkevare: En av de mest effektive merkevareverktøy- ene. Kan promoteres via hjemme- side, Twitter, Facebook m.m. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

18 Drive trafikk til egne sider: Trafikken går til egen YouTube-kanal
Drive trafikk til egne sider: Trafikken går til egen YouTube-kanal. Hvis målet er å lede til hjemmesiden kan man legge ved lenke i beskrivelsen. Søkemotoroptimalisering: Bygger lenker tilbake til hjemmeside etter- som videoer arangeres høyt i søke- motorer. Fin måte å bygge synlighet. Lions Norge har sin egen “kanal”. Her kan vi legge ut egenproduserte filmer, hente fra Lions i andre land og be om bidrag fra medlemmer, publi- kum og media. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

19 BLOGGER Kommunikasjon med brukerne: Best med egne blogger, men også effektivt å agere i andres blogger. Eksponere merkevare: Erstatter i stadig flere tilfeller statiske nyheter. Med godt/relevant innhold: er dette god eksponering. Drive trafikk til egne sider: Tja. I tilfeller hvor ”Les mer” er viktig. Ellers er det ikke nødvendigvis noen grunn til å lede vekk fra bloggen. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

20 Søkemotoroptimalisering: Begrens- ende I forhold til søkemotoropti- malisering, men lenker til vårt innhold vil kunne rangeres høyt i organiske søk. Lions Norge kan eksempelvis hente inn eksterne bloggere/spaltister, i tillegg til de eksisterende (ref. LION og Egne bloggere kan også “lånes ut” til andre. F.eks. kan Lions ha en gjesteblogger hos Frivillighet Norge og vice versa. Eksterne bloggere kan være fagfolk, andre organisasjoner, kjendiser m.m. – Forslag til bruk av sosiale medier /ES

21


Laste ned ppt "Gode venner som hjelper andre"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google