Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra www.nettredaktor.no © 2005 Nina Furu Denne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra www.nettredaktor.no © 2005 Nina Furu Denne."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra www.nettredaktor.no © 2005 Nina Furu Denne presentasjonen kan benyttes internt i din organisasjon uten vederlag. Den kan ikke benyttes overfor tredjepart uten etter avtale.

2 ”Lukten av informasjon” Begrepet ble første gang lansert av forskere ved PARC som oppdaget at brukerne nærmest ”snuste” seg fram til den informasjonen de søkte på web. ”Gurene” på området er imidlertid research- institusjonen User Interface Engineering, som har utgitt en glimrende rapport om emnet.User Interface Engineeringrapport Denne lærefilen dekker kort tankene rundt ”lukten av informasjon”, i tillegg til min egen teori om visuelle og verbale ”luktmarkører”.

3 Kommunikasjon på web Vi leser ikke på web først og fremst. Derimot leter vi inntil vi finner det vi er ute etter. I lete-modus søker øyet linker, uthevinger, knapper … alt som kan føre oss nærmere innholdet vi er ute etter. Først når vi finner dette, leser vi ordentlig

4 Vår jobb Når vi skriver for web er vi både veivisere og informatører Vår viktigste oppgave er å informere, men for å kunne gjøre den jobben må vi først hjelpe brukeren å –Lete –Finne –Velge –Skille det vesentlige fra det uvesentlige –Følge ”lukten av informasjon” Først når vi bare sitter igjen med bare de interesserte brukerne kan vi informere

5 ”Lukten av informasjon” Spørsmålet brukeren stiller seg er ”Skal jeg gå fram eller tilbake?” Brukeren går fram når lukten av informasjon øker, tilbake når den avtar. Vi lokker brukeren fremover ved å legge ut ”luktspor” eller ”markører” som brukeren følger når han leter.

6 Brukeren i letemodus Leser ikke Danner seg et raskt helhetsinntrykk (mye basert på bilder og visuelle virkemidler) Leter etter ”luktspor” Skummer overskrifter Skummer navigasjon Skummer linker Skummer eventuelle lister Skummer eventuelle uthevinger

7 Brukeren i letemodus Leser ikke Danner seg et raskt helhetsinntrykk (mye basert på bilder og visuelle virkemidler) Leter etter ”luktspor” Skummer overskrifter Skummer navigasjon Skummer linker Skummer eventuelle lister Skummer eventuelle uthevinger Visuell fase

8 Brukeren i letemodus Leser ikke Danner seg et raskt helhetsinntrykk (mye basert på bilder og visuelle virkemidler) Leter etter ”luktspor” Skummer overskrifter Skummer navigasjon Skummer linker Skummer eventuelle lister Skummer eventuelle uthevinger Visuell/verbal fase

9 Brukeren i letemodus Leser ikke Danner seg et raskt helhetsinntrykk (mye basert på bilder og visuelle virkemidler) Leter etter ”luktspor” Skummer overskrifter Skummer navigasjon Skummer linker Skummer eventuelle lister Skummer eventuelle uthevinger Verbal fase

10 Veien mot å velge å lese 1.Første fase: Visuell 2.Andre fase: Visuell/verbal 3.Tredje fase: Verbal Visuell Visuell/verbal VerbalLese

11 Fram eller tilbake? Visuell Visuell/verbal VerbalLese

12 Fram eller tilbake? Visuell Visuell/verbal VerbalLese I den visuelle fasen er sjansen for at brukeren rygger helt ut av nettstedet stor

13 Fram eller tilbake? Visuell Visuell/verbal VerbalLese Etter hvert som han oppfanger luktspor, avtar sjansen for å forsvinne helt ut.

14 Fram eller tilbake? Visuell Visuell/verbal VerbalLese ”Mister brukeren ferten” rygger han en side tilbake inntil han igjen oppfanger ”lukten”.

15 Fram eller tilbake? Visuell Visuell/verbal VerbalLese 1-5 sek Hele prosessen tar svært kort tid (og skjer primært underbevisst)

16 De tre forskjellige fasene

17 1. Visuell fase Brukeren danner seg et raskt helhetsinntrykk Brukeren leter etter visuelle markører som ”lukter av riktig informasjon”

18 Visuell fase - helhetsinntrykket Dannes av siden som helhet Dannes av avsender (logofelt) og dennes troverdighet Dannes av bilder og grafiske elementer Dannes av forholdet mellom bilder og tekst Indikerer at dette er en bestemt type nettsted Indikerer at siden er ment for en bestemt målgruppe

19 Hva vurderes? Hva er dette? Er dette seriøst? Er dette noe for meg? Er dette det jeg leter etter? Beslutning: Gidder jeg å se på dette nettstedet?

20 Et eksempel Samme tema, forskjellige markører

21 Er nettstedet seriøst? Er nettstedet ment for folk som meg? Er det sannsynlig at jeg finner det jeg leter etter her?

22 Er nettstedet seriøst? Er nettstedet ment for folk som meg? Er det sannsynlig at jeg finner det jeg leter etter her?

23 Er nettstedet seriøst? Er nettstedet ment for folk som meg? Er det sannsynlig at jeg finner det jeg leter etter her?

24 Er nettstedet seriøst? Er nettstedet ment for folk som meg? Er det sannsynlig at jeg finner det jeg leter etter her?

25 Er nettstedet seriøst? Er nettstedet ment for folk som meg? Er det sannsynlig at jeg finner det jeg leter etter her?

26 Visuell fase – Seriøsitetsmarkører Tyder på lav seriøsitet Bruker default fonter og farger Bruker full bredde uten spalter Bruker ”hjemmegjort” grafikk ”Tilfeldig” navigasjon Lite eller ingen funksjonalitet Fargede bakgrunner Mørkt og/eller glorete Tyder på høy seriøsitet Kjent firma/organisasjon som avsender Profesjonelt utseende profil Gjennomarbeidet design Gjennomarbeidet bruk av bilder og grafikk Fungerende og god relevant funksjonalitet Lyst og luftig

27 Visuell fase – Målgruppemarkører Bilder av mennesker som ligner målgruppen Fremheving av informasjon/aspekter som er relevant for målgruppen Følging av målgruppekonvensjoner: –Fargerikt for barn –Trendy for unge –Seriøst for business –Lekkert for damer –Robust for menn –Grønt for golf …

28 Visuell fase – Transaksjonsmarkører Indikerer at dette er en bestemt type nettsted (nettbank, nettbutikk etc.) Indikerer at en viss type funksjonalitet er tilgjengelig på nettstedet (bestillingsskjema, søk etc.) Indikerer at en gitt funksjonalitet er tilgjengelig på akkurat denne siden ”Show, don’t tell”: Transaksjonsmarkører består ofte av å vise transaksjonsfeltet direkte

29 Transaksjonsmarkører indikerer at nettstedet har en bestemt type funksjonalitet. Skjemafelter er for eksempel typiske transaksjons- markører.

30 Brukeren må beslutte: Går jeg videre for å finne det jeg er ute etter på dette nettstedet? … Eller går jeg til et helt annet nettsted?

31 2. Visuell/verbal fase Brukeren skummer tekstlige markører (men leser dem nærmest som bilder): –Overskrifter –Navigasjonspunkter –Linker Brukeren leter etter bestemte trigger-ord (”priser”, ”bærbar PC”, ”flyavganger”) NB! Ord på siden som ikke tilsvarer brukerens mentale triggerord gir ikke mentalt treff (enda)

32 Visuell/verbal fase – Tekstlige markører Hovedord i overskrifter (gjerne i kombinasjon med bilde) Hovedord i navigasjon Måten navigasjonen er bygget opp Visuell ordgjenkjennelse Mouse-over menyer øker antallet ord man kan basere seg på (men har andre svakheter) NB! Viktig at ordmarkørene er brukerens ord, ikke dine

33 Brukeren må vurdere: Finnes det jeg er ute etter direkte på denne siden? Finnes det på dette nettstedet? I så fall, hvor finner jeg det? Beslutning: Er det noen vits i å bli på dette nettstedet?

34 Brukeren må beslutte: Skal jeg gjøre et klikk eller to for å prøve? … Eller skal jeg gå tilbake/ut og prøve noe helt annet?

35 3. Verbal fase Brukeren skumleser eventuelle linker Brukeren skumleser eventuelle lister Brukeren skumleser overskrifter og mellomoverskrifter Brukeren ”leser vertikalt”

36 Verbal fase – Å lese vertikalt Å bruke overskrifter, mellomtitler, uthevede ord, lister etc. for å danne seg et hovedinntrykk. Å bruke tekstlinker og uthevede ord for eventuelt å finne vei til siden der det man leter etter finnes. Å bruke overskrifter, mellomtitler, uthevede ord, lister etc. for å orientere seg fram til riktig sted på siden.

37 Brukeren må vurdere: Finnes informasjonen jeg er ute etter på denne siden? Kommer jeg hele tiden nærmere den informasjonen jeg er ute etter? Beslutning: Kommer jeg til å få uttelling for å bli på dette nettstedet?

38 Brukeren må beslutte: Ja visst, her var det! (Alternativt: Dette var et bomskudd. Jeg går tilbake/ut og prøver noe annet.)

39 Først nå … Begynner brukeren å lese (Og nå kan han/hun godt lese en ganske omfattende tekst.)

40 Fase MarkørVirkemiddelMandat Visuell SeriøsitetDesign og profilBekrefte troverdighet Visuell MålgruppeBilledmaner mmBekrefte målgruppe Visuell Transaksjon/typeIndikere trans.Bekrefte transaksjon Visuell/verbal Trigger-ordNavigasjon”Lukte av informasjon” Visuell/verbal Trigger-ordOverskrifter”Lukte av informasjon” Visuell/verbal Trigger-ordLinker”Lukte av informasjon” Verbal Trigger-ordVertikal lesningVise vei Verbal Trigger-ordLinkerVise vei Verbal Trigger-ordListerVise vei Verbal Trigger-ordUthevingerVise vei Avstøting er uunngåelig og nødvendig i hver fase

41 Slik finner du brukernes trigger-ord Analyser din egen søkelogg Analyser innkommende søkemotortrafikk Analyser søkemotordata

42 Søkeord – verktøy Gratis sjekk (fyll bare ut 4 av 5 ord) i venstre marg på www.onlineservicesas.com Google Keyword Tool (for deg som har eller åpner Google AdWords-konto)Google Keyword Tool WordTracker Software (fra £4 / 1 dag - £140 / år): http://www.wordtracker.com

43 Lykke til! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no


Laste ned ppt "”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra www.nettredaktor.no © 2005 Nina Furu Denne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google