Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBritt Berg Endret for 9 år siden
1
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu
2
Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen •Styreleder i Webforum Norge •Styreleder i Webkvalitet AS •Kurs- og konsulentvirksomhet •www.nettredaktor.nowww.nettredaktor.no •www.websuksess.nowww.websuksess.no •Mangeårig portalredaktør •Lærebokforfatter •Med mer
3
Noen nøkkeltall … •90 % av nordmenn har tilgang til Internett •90 % av disse har handlet på nettet siste år •Over 90 % av nettbrukerne sier at de ”ville valgt Internett først dersom de lette etter informasjon om produkter” •Det gjøres 20 millioner søkemotorsøk bare i Norge hver eneste dag •Nettet står for en stadig større del av norske bedrifters salg og markedsføring.
4
•Det er vel ingen grunn til at Vekstbedriftene skulle være annerledes?
5
Noen suksesshistorier
10
Suksessformelen X = Antall brukere som kommer inn til siden CR = Conversion Rate; prosentandelen av brukere som gjør det du ønsker de skal gjøre
11
De to tingene du må kunne •Sørge for at brukere kommer til siden (markedsføring) •Sørge for at sidene er optimale for å sikre konvertering
12
Hvordan få brukere til siden? •Søkemotorer •Annonsering •Epost-markedsføring •Katalogoppføringer •Sosiale nettverk •Med mer …
13
Søkemotorer
14
Søkemotorer – noen nøkkeltall •Det gjøres over 20 millioner søkemotorsøk hver dag bare i Norge •Google alene står for over 85 % av all søkemotortrafikk i Norge (antagelig over 90 %) •91,7 % av brukerne benytter søkemotorer – AC Nielsen •66 % av all trafikk inn til norske nettstedener kommer fra søkemotorer
15
Søkemotorer •Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger •Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap •Det krever bare at du vet hva du gjør
17
Annonse Organisk søketreff
18
Kan kjøpes Kan ikke kjøpes - må fortjenes
19
Får du nok klikk her …
20
… havner du her
21
Hvor ser brukeren..?
23
Organisk søk •80 % av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket •Inntil 40% av klikkene går til den første organiske oppføringen –Kilde: Kjartan Bjørkevold/SEMBlogg
24
Annonsering: www.google.no/adwordswww.google.no/adwords
25
Organisk søk
27
Hva styrer rangeringen?
28
Hva styrer rangeringen? •Relevans! •Målt i et vektet antall forekomster av søkeord- og fraser; justert for inngående linker, page rank og klikkrate.
29
Forutsatt at sidene er indeksert … Unngå dårlige tekniske valg
30
Søkemotordreperteknologi
33
•Unngå alltid frames •Unngå menyer i flash eller java-script •Unngå menyer i grafikk/bilde •Unngå løsninger som lager unike URL’er for hvert besøk
34
Dårlig teknisk kvalitet •Sjekk selv på •http://validator.w3.orghttp://validator.w3.org
37
Når det tekniske er ute av veien •… er det INNHOLDET det kommer an på •Du MÅ faktisk skrive om de ordene du vil bli synlig på •Google vekter forskjellige forekomster av ord forskjellig
39
Google vekter forekomster av ord •Forekomst i TITLE-tag vekter tyngst •Deretter forekomst i overskrift •Deretter forekomster i linker •Deretter forekomster i brødtekst •Antallet forekomster tidlig i teksten har også en viss betydning •Meta Keywords teller ikke •Bruk Meta Description riktig
42
Pass på hvilke ord du bruker •Les om triggerord her: •http://www.nettredaktor.no/?module=Articles;action= Article.publicShow;ID=2260http://www.nettredaktor.no/?module=Articles;action= Article.publicShow;ID=2260
44
3 tips for bedre søkesynlighet •Finn ut hva dine brukere søker på når de leter etter dine produkter (www.google.com/insights/search)www.google.com/insights/search •Pass på at du bruker disse ordene i menypunkter, overskrifter, tekster og lenker •Design siden riktig (unngå grafikk-menyer, flash- menyer, noen typer java-menyer)
45
Nettmarkedsføring på lavt budsjett •Jobb for gratis søkemotorsynlighet •Lag noen enkle Google AdWords kampanjer •Registrer deg i gratis kataloger som www.startsiden.no og www.dmoz.org www.startsiden.nowww.dmoz.org •Bytt lenker med relevante samarbeidspartnere •Skriv webadressen i alt materiell
46
Suksessformelen X = Antall brukere som kommer inn til siden CR = Conversion Rate; prosentandelen av brukere som gjør det du ønsker de skal gjøre
47
Hvordan lage gode sider? •Tenk på at sidene handler om bruker og brukers behov •Bruker kommer alltid til siden din av en grunn. Hva er de viktigste grunnene? •Svar på brukers viktigste behov alt i første skjermbilde.
50
Vil du ha noen raske gevinster? •Jobb med landingssidene dine! •Landingsside = den siden bruker kommer til når han har klikket på en annonse, en lenke i epostreklame eller lignende.
56
Landingssiden – noen tips •Ikke lenke automatisk til forsiden – det er nesten alltid feil •Lag separate landingssider for forskjellige annonser/produkter/kampanjer
57
Gjenta det visuelle inntrykket
58
Gjenta budskapet fra tekstannonse eller tekstmail
60
Sørg for å avslutte riktig •Hvis du vil at bruker skal gjøre noe, så kom med en ”call-to-action”; en oppfordring til å gjøre nettopp dette •Husk at bruker også ønsker å komme videre. Hva er neste skritt? •”Blindveier” bør ikke forekomme
61
Påmelding?
63
Noen grunnleggende regler •Få opp produktene dine, tydelig på forsiden •Ha produktkategorier eller tjenestekategorier i global meny •Oppgi all relevant informasjon –Priser –Adresse –Leveringstider etc. •Gjør det tydelig hvem du er og hva du driver med •Gjør det tydelig hva jeg skal gjøre for å bestille av deg (bestillingsskjema er bra!)
64
Min presentasjon •www.ninafuru.no/vekstwww.ninafuru.no/vekst
65
Lykke til, og takk for meg! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.