Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Fysisk aktivitet og helse
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Fremtidens folkehelsearbeid
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Samhandlingsreformen
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Rådmann i Modum kommune
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhet
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Arbeidsmiljøet for ansatte
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
  Kommunalt trafikksikkerhetsarbeid, hvor står vi i dag og hvilke utfordringer har vi fremover? Trafikksikker Kommune – Trafikksikkerhetskonferansen Unni.
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?

2

3 I det lokale trafikksikkerhetsarbeidet er det kommunenes roller og oppgaver som er viktig Dette innebærer at de direkte eller indirekte har mange muligheter til å bedre trafikksikkerhetsarbeidet for sine innbyggere. Roller og ansvar

4 Der du bor … -skole- og barnehageeier -arbeidsgiver -transportkjøper -ansvarlig for alle beboernes helse, miljø og sikkerhet. -vei-eier Lokale roller og ansvar

5 Utfordringer i det lokale trafikksikkerhetsarbeidet •Trafikksikkerhetsarbeidet er ikke forankret i kommunens ledelse (rådmann og ordfører) •Kommunens trafikksikkerhetsarbeid er «synonymt» med teknisk etat •Trafikksikkerhetsarbeidet er ikke sektorovergripende •Adferds rettet / holdningsbearbeidende tiltak er ikke tilstrekkelig ivaretatt •Kommunale trafikksikkerhetsplaner er ikke samordnet med kommunens øvrige planverk •Trafikksikkerhetsplanen er ikke innarbeidet i kommunens økonomiplan

6 •Trafikksikkerhetsplanen har ikke konkrete tiltak •Uklare ansvarsforhold •Trafikkopplæringen i grunnskolen er mangelfull og ikke i tråd med kunnskapsløftet •Trafikksikkerhet er ikke innarbeidet i internkontrollforskriften i barnehager og skoler •Trafikksikkerhet er ikke innarbeidet i kommunens HMS planer Utfordringer lokalt -Trafikksikkerhet

7 Et styrket kommunalt trafikksikkerhetsarbeid, Hva er gevinsten?? -Trygge innbyggere -Godt omdømme -Mer penger til disposisjon -Gode rollemodeller -Bedre trivsel

Hvorfor tenke nytt? •Trygg Trafikks erfaringer med TS-arbeidet rundt om i landets kommuner viser at det er nødvendig med nytenkning, bl.a. for å: -Sikre forankring i kommunens ledelse. -Etablere et bredt eie- og ansvarsforhold i alle ledd i kommunens organisasjon. -Skape forståelse for at TS- arbeid er mer enn fysiske løsninger, og ansvaret må løftes ut fra teknisk avdeling. 8

Folkehelse 9 Folkehelse er befolkningens helsetilstand, hva som påvirker helsen og hvordan helsen fordeler seg hos innbyggerne. Folkehelsearbeid er alles ansvar. Folkehelsearbeid er å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge, forebygge sykdom og skader og legge til rette for sunne levevaner, beskytte mot helsetrusler og fremme fellesskap, trygghet, inkludering og deltakelse. Folkehelsearbeid er politikk. Det er langsiktig og systematisk samfunnsutviklingsarbeid rettet mot hele befolkningen. Ulykkesforebyggende arbeid er en del av folkehelsearbeidet. Å forebygge trafikkulykker er en viktig del av dette arbeidet

Det kommunale trafikksikkerhetsarbeidet Hvorfor tenke nytt? •Trafikkskader er den største helsetrusselen for barn og ungdom, og en av de største forbrukere av helseressurser i Norge. •¨En dødsulykke i trafikken medfører kostnader på ca. 31. mill kr. pr skadetilfelle (de totale samfunnsøkonomiske kostnadene). •Forvaltningsreformen innebærer: -Kommunene må ta et langt større ansvar for rehabilitering av trafikkskadde enn tidligere. •Det ulykkesforebyggende arbeidet er en del av folkehelsearbeidet, og må skje på tvers i kommunens organisasjon. •Selv om trafikkskader står på ”utsiden” av helsebarometeret er forebygging av trafikkulykker en viktig del av folkehelsearbeidet. 10

Det kommunale trafikksikkerhetsarbeidet Hvorfor tenke nytt? •41 % av dødsulykker på veg involverer minst en bilfører som har kjørt i, til eller fra arbeid, mens 30 % av dødsulykkene involverer yrkessjåfører i arbeid (minst en). •En systematisk oppfølging og bevisstgjøring av ansatte som bruker bil i utførelse av jobben vil gi en betydelig direkte gevinst i forhold til jobbrelatert kjøring, men sannsynligvis også indirekte i forhold til privat kjøring. 11

12

13 «Trafikksikker kommune» •Et begrep •Et verktøy for et godt kommunalt trafikksikkerhetsarbeid •En mulig sertifiseringsordning

14 •Kommunen har forankret ansvaret for trafikksikkerhets arbeid hos ordfører og rådmann. Delansvar kan ligge hos den enkelte etatsleder •Kommunen har et eget utvalg med ansvar for trafikksikkerhet. •Kommunen har Trafikksikkerhetsplan som er forankret i fylkets trafikksikkerhetsplan. Planen har rullerings- og rapporterings- rutiner. •Planen ivaretar både holdningsskapende og fysisk tiltak. •Kommunen har sjekklister for trafikksikre barnehager og skoler. Kriterier for godkjenning «Trafikksikker kommune»

15 •Kommunen har oppdatert oversikt over trafikkulykker og trafikkuhell i kommunen. •Kommunen har innarbeidet trafikksikkerhet i HMS/internkontrollsystemet. Har regler for reiser og transport i kommunens regi og ved kjøp av transporttjenester. •Kommunen påvirker lokale lag og foreninger til å ha regler for trafikksikkerhet i sin virksomhet. •Kommunens folkehelsekoordinator deltar i det forebyggende trafikksikkerhetsarbeidet. Kriterier «Trafikksikker kommune»

16 barnastrafikklubb.no

17

•TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! •Tryggtrafikk.no •Trafikkogskole.no •Barnastrafikklubb.no •Trafikksikkerkommune.no 18