Velkommen til kontaktkonferansen
Innledning 4. mai 2010 Anne-Lise Arnesen BARNEHAGENS ARBEID FOR INKLUDERING AV BARN MED NEDSATT FUNKSJONSEVNE I ET PROFESJONSPERSPEKTIV
HOVEDMÅL: Projektet har til formål å få frem kunnskap om barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i et profesjonsperspektiv Problemstillinger Utvalgte spørsmål knyttet til problemstillingene Hvilke forhold er av betydning for arbeidet med barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen og tilrettelegging for et inkluderende miljø? Hvilke muligheter og utfordringer opplever barnehagene når det gjelder å skape gode og inkluderende tilbud for barn med nedsatt funksjonsevne ? Hvordan er barnehagene tilrettelagt med henblikk på inkludering av barn med ulike typer av nedsatt funksjonsevne i forhold til innhold og organisering? Hva oppfattes som inkluderende praksis? Hvordan vektlegges ulike typer av aktiviteter (omsorg, lek og læring) og hvilken betydning har ulike tilnærminger for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne? Hva innebærer individuell tilrettelegging og inkluderende fellesskap?
Barnehagens arbeid med inkludering i et profesjonsperspektiv Oversikt over delprosjektene Studie 1 Kunnskapsoversikt over forskning på feltet Studie 2 Spørreskjema- undersøkelse Studie 3 Etnografisk studie i to barnehager: Sammenheng mellom omsorg, lek og læring Studie 5 Refleksjon og læringsprosesser i forhold til mangfold og inkludering. Studie 6 Dokument- analyser og intervju med styrere Mål Å få frem kunnskap om barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i et profesjonsperspektiv Studie 4 Etnografisk studie i to barnehager: Profesjonsutøvelse – inkludering i barnehage- personalets pedagogiske praksis
Hvem medvirker i prosjektet? Prosjektteamet fra Høgskolen i Østfold, avd. LU: Førsteamanuensis Ragnhild Andresen, Førsteamanuensis Kjell-Arne Solli, Høgskolelektor Tonje Kolle, Høgskolelektor Bente Ulla og Høgskolelektor og stipendiat Ann Sofi Larsen Professor Anne-Lise Arnesen, prosjektleder Samarbeidskommuner: Fredrikstad og Sarpsborg 4 barnehager fra de to kommunene Intensjonsavtaler med andre prosjekt innenfor praksis FOU: NTNU (Senter for barneforskning), Skådalen kompetansesenter, Høgskolen i Finnmark Samarbeidsinstitusjoner/internasjonale kontakter: University of Stirling, Umeå universitetet, Nordic research network (NordCrit) som HiØ, Umeå universitet, Helsinki universitet, Høgskolen i Borås/Gøteborg universitet Det er etablert en faglig styringsgruppe med representanter for partene i det lokale samarbeidet i Östfold
Mangfold – Alle, men med et spesielt blikk på barn med nedsatt funksjonsevne/med behov for særskilt hjelp og støtte
Ulike roller Arbeid i barnehagen Fokus på å gjøre en god jobb, løse oppgaver og få arbeidet til å fungere i forhold til barna og barnehagemiljøet Mangfoldig og komplekst Studere barnehagen Fokus på å undersøke hvordan arbeidet drives og prøve å frembringe beskrivelser og fundere på hvordan og hvorfor ting henger sammen Prøve å gjøre det mangfoldige og komplekse oversiktlig - redusering
Hva er forskning = å undersøke ulike sider ved verden rundt oss - ut fra et bestemt fokus, gjennom noen spørsmål som en ønsker å finne svar på f.eks. gi gode beskrivelser av hvordan barnehagen tilrettlegger arbeidet slik at det tilgodeser alle barnas mulighet for å delta i lek og læring og at de får den omsorg som er nødvendig for å med barna, med særlig fokus på barn med særskilte behov/nedsatt funksjonsevne, barn som kan risikere å bli isolert eller ekskludert og de barna personalet anser utgjør en spesiell utfordring. - gjennom å ”se” på en systematisk måte ut fra en plan og på grunnlag av en eller flere metoder som forskeren må gjøre rede for i eventuelle rapporter, artikler osv. Her: Observasjon, samtaler i situasjoner, intervju, spørreskjema, studier av dokumenter. - ved hjelp av teori som kan belyse eller forklare noen sammenhenger som ofte går ut over det den enkelte kan erfare eller overblikke.
Deres bidrag som deltakere i prosjektet Vi har lite barnehageforskning generelt Det finnes nesten ingenting om hvordan barnehagen generelt kan skape inkluderende miljø og Ennå mindre om inkluderende fellesskap som omfatter barn med nedsatt funksjonsevne (eller barn som har behov for særskilt støtte) Vi trenger dokumentasjon av hvordan feltet selv opplever muligheter, utfordringer og problemer. Også av ressurser og gode eksempler på hva en inkluderende barnehage kan være. Vi er avhengig av den ekspertisen dere representerer og velvillighet for at prosjektet skal bli vellykket som forskningsprosjekt
Samlet program for de to seminarene Oversikt over dagen program Vi fortsetter 31. mai med å forfølge stoff fra denne samlingen og komme med nye innslag Barnehagen som læringsverksted Lek
Tid – – – – – Programaktivitet Kaffe og håndmat Praksisfortellinger – vi oppsummerer fra seminaret 4. mai. Åpent for innlegg fra barnehagene om utfordringer, gleder og problemer i arbeidet med et mangfold av barn Barnehagepersonalets refleksjon og læringsprosesser i forhold til mangfold og inkludering Kaffepause Samarbeid om opplegg for barn med behov for spesialpedagogisk støtte Diskusjon i plenum – oppsummering Festmiddag Innleder Anne-Lise Arnesen og Tonje Kolle Ann Sofi Larsen Elisabeth Haglund, spesialpedagogisk førskoleteam Alle
Noen referanser Prosjektets foreløpig meget uferdige hjemmeside: Intervju i NFR nyhetsoppslag: me=praksisfou%2FHovedsidemal&cid= &p= me=praksisfou%2FHovedsidemal&cid= &p= Artikkel i Første Steg: Arnesen, A.L. og Solli, K.A. (2009). Første steg, nr. 3/2009, s