Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
HELSE OG LIVSSTIL.
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Psykiske utfordringer ved MS
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Personlighetsbegrepet i veiledning
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Post 4, sykehuset Levanger
Mestring og forebygging av depresjon
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Fest og følelser Om seksualitet.
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Anne-Lise Mietle/wjl Sansestimulering 1 Telefonkonferanse 16. mars 2010 V/Anne-Lise Mietle ergoterapeut Alderspsykiatrisk avd. Søndre Borgen Diakonhjemmet.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Utskrift av presentasjonen:

Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne KROPP OG ENERGI Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne 31. Mars 2014, Bodø

FILM http://www.youtube.com/watch?feature=player _detailpage&v=Hp4PW17U_h8

Tanker og reaksjoner ? Noen som vil dele tanker og reaksjoner ?

Alvorlig og dyp utviklingshemming: MANGE MULTIFUNKSJONSHEMMEDE Vanlige tilleggsvansker • Økt forekomst av somatisk sykdom • Synssvekkelse • Hørselssvekkelse • Cerebral parese og andre motoriske vansker • Epilepsi og andre nevrologiske sykdommer • Emosjonelle plager, psykiske lidelser og utfordrende atferd • Reguleringsvansker • Autisme eller autismelignende vansker

KROPPEN Å bruke kroppen, å være i bevegelse, er å ta del i verden, handle, erfare, oppleve, lære, kommunisere, påvirke, påvirkes Bevegelse er eksistensielt for mennesket, nettopp siden bevegelse, sansing og sanseoppfattelse forstås som et hele (Moe S, 2004).

KROPPEN Endringer i kroppen endrer livsverdenen. Ved kronisk sykdom og funksjonssvikt er det tale om grunnleggende endringer i et menneskets levde relasjoner til seg selv og til omgivelsene. (Råheim M, 2002).

Kroppen i verden Det er med kroppen vi er tilstede i verden, og i kontakt med tingene og livet Hvordan påvirker kroppens nedsatte funksjon å ta del i verden ? Hvordan kan vi som hjelpere tilrettelegge for dette ?

Arbeid for og med personer som har omfattende funksjonshemming krever nærhet og kroppskontakt. Personer med multifunksjonshemming er avhengige av at omgivelsene bevisst gir dem erfaringer. Når egenaktiviteten er liten, stilles det store krav til kvalitet og omsorg rundt opplevelsene som tilbys, og det kan være vanskelig å velge ut adekvate former for samspill. Man tar i bruk alle sansekanaler og hjelpemidler for å forstå hverandre, gi opplevelser og erfaringer.

SANSER En må gi den voksne med multifunksjonshemming muligheter til å oppleve sin egen kropp og omgivelser via sanseerfaringer

Sanser Ytre sanser: Syn Hørsel Smakssans Luktesans Indre sanser: Vestibulær sans Propioceptiv sans Taktil sans

TAKTIL STIMULERING Berøringssansen stimuleres gjennom motorisk aktivitet, og gjennom kontakt med seg selv og andre. Ved taktil stimulering brukes hudkontakt, personen kan kjenne forskjellen mellom varme og kulde, mellom dype og lette trykk. Det er viktig å observere om personen liker nærhet og søker kontakt

TAKTIL STIMULERING Det beskyttende taktile system Aktiveres gjennom sanseinntrykk knyttet til: Lett berøring Smerte Varme/kulde

TAKTIL STIMULERING Det diskriminerende taktile system Aktiveres gjennom sanseinntrykk knyttet til: - Form - Tyngde - Trykkpåvirkninger - Vibrasjon

Viktige effekter av taktil stimulering/ berøring: Føle varme / kulde Sterkere kroppsbevissthet Magen fungerer bedre Bedre søvn Bedre sirkulasjon Avslapning Puster bedre Økt spyttsekresjon Svelger bedre Opplevelse av trygghet Velvære (Autton, N 1990 : Berøringens bruk i omsorg og terapi

EKS. PÅ TAKTIL STIMULERING

EKS. PÅ TAKTIL STIMULERING

DET PROPRIOCEPTIVE SYSTEM I proprioseptiv stimulering blir hele kroppen systematisk mobilisert og beveget. Dette fører ofte til økt oppmerksomhet og våkenhet for leddsans og leddposisjoner Den gjør det mulig for oss å oppleve hvordan de ulike kroppsdelene virker sammen i rommet.

DET VESTIBULÆRE SYSTEM Det vestibulære systemet reagerer på kroppsbevegelser og forandring av hodets stilling. Det kan bli stimulert gjennom forsiktige hodebevegelser og rotering av kroppen Den vestibulære sans gir oss bakkekontakt og informasjon om hodets stilling til enhver tid

VESTIBULÆR STIMULERING

SYNSSTIMULERING Visuell stimulering skjer gjennom variasjon av lys i intensitet og farger

HØRSELSSTIMULERING Ved auditiv stimulering bruker vi forskjellig musikk og intonasjoner. Stemmebruk er en viktig kilde til oppmerksomhet og kontakt. Ved bevisst bruk av stemmen svarer vi på brukernes reaksjoner. Det kan være meget virkningsfullt å bruke en melodiøs stemme.

EKS. PÅ AUDITIV STIMULERING

SMAK Smaksfornemmelsene tjener som regel til å gi oss informasjon om hva vi kan spise og har også kommunikativ betydning. Smak blir stimulert med forskjellige essenser og substanser.

LUKT Luktesansen har også stor betydning for kommunikasjon. Når vi orienterer oss i omgivelsene kan vi bli påvirket av følelser, gjenkjennelse basert på luktfornemmelser. Lukt blir stimulert gjennom parfymer og essenser.

EKSEMPLER

Passe stimuli kan føre til energi og økt oppmerksomhet via: Glede Oppmerksomhet Dele opplevelse/ øke samspill med omgivelser Kontroll av meg selv Ta valg Økt selvoppfatning Kroppsbevissthet

For mye og for lite stimuli kan tappe en for energi, gi frustrasjon og redusert oppmerksomhet: Stress Isolasjon Kjedsomhet Selvskading Sinne Angst Depresjoner

GRUNNLEGGENDE BEHOV SOM VI SOM HJELPERE MÅ TILRETTELEGGE FOR BLIR DEKKET Fysisk nærhet for å erfare verden. Stillingsforandringer og forflytninger Forståelse uten språk Behov for fysisk velvære, behov for komfort/bekvemmelighet/velbehag Stimulering, forandring, bevegelser Felleskap, aksept, ømhet Anerkjennelse og egenverdi (å verdsette seg selv – å sette pris på seg selv) Behov for uavhengighet, autonomi, bestemme

Kunsten er: Passe aktivitet Passe stimulering Passe våkenhet Passe hvile Gir best kontakt, muligheter for samspill, kommunikasjon, trygghet og tillit Da forutsettes også få stabile hjelpere over tid…….

TAKK FOR MEG !