HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ? Kvalitetskonferansen 28.april 2009
UNDERVISNING: Å tilrettelegge for læring BEGREPSAVKLARING UNDERVISNING: Å tilrettelegge for læring Målrettet, systematisk planlegging og gjennomføring av en læringsprosess LÆRING: Prosess som omfatter alle forandringer i menneskets personlighetsliv som ikke direkte eller indirekte kan føres tilbake til visse arvelig bestemte faktorer for eksempel modning Power Teaching Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Gåtene om hvordan mennesket lærer og hvordan de utvikler intellektuelle og manuelle ferdigheter, vil aldri bli løst i den forstand at vi får endelig svar. Heller ikke vil det noensinne bli skapt en teknisk løsning i form av undervisningsmetoder eller teknologier som på en mirakuløs måte automatiserer disse prosessene. Hvordan mennesker lærer kan aldri reduseres til et spørsmål om bare teknikk eller metode – slik en i blant ser en tendens til innenfor skole og utdanning (Säljö 2001:12) Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Den didaktiske trekant Innhold Lærer Dannelse Student Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN Endringer og pedagogiske konsekvenser: Undervisnings- og læringsformer Vurderingsordninger IKT løsninger Tilbakemelding Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Varierte lærings- og arbeidsformer Gruppebasert undervisning Forutsetter opplæring i gruppeprosesser og systematisk gruppearbeid - Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Forelesning Å orientere om et fagfelt og skape oversikt Å gjennomgå tekster og gi lesehjelp Å problematisere og engasjere Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Skriving ”Vår konklusjon er at krav om mer regelmessig skriving er overveiende positivt, både fordi det fremmer læring, og fordi skriving er en grunnleggende ferdighet i høyere utdanning. Men en forutsetning er en fornuftig dimensjonering av arbeidet:” (Dysthe, Raaheim, Lima & Bygstad 2006:47) Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Vurderingsordninger Hovedtendenser: Formativ vurdering Summativ vurdering Hovedtendenser: Vurdering for sertifisering Vurdering for læring Egenvurdering Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
IKT Bruk av fagspesifikk programvare Bruk av læringsplattform Bruk av IKT i undervisningen Bruk av fagspesifikk programvare Bruk av læringsplattform IKT som undervisningstema i fagene Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
Tilbakemelding Presis Konkret Positivt fokus Rask Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen
KJENNETEGN PÅ GOD UNDERVISNING PÅ HØGSKOLENIVÅ Faglig ansatte med høy kompetanse på fag og formidling Forskningsbasert undervisning Variasjon og god kvalitet på lærings-og arbeidsformene Varierte vurderingsformer som henger sammen med lærings-og arbeidsformene Gode IKT-løsninger Raske, konkrete, presise tilbakemeldinger med positivt fokus Kvalitetskonferansen 09 - Anna L. Ottosen