Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Læring på arbeidsplassen
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Kunnskapsskolen i buskerud
Drammen International Programme Nytt tilbud for VG1-elever.
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Foreldremøte 26.september 2012
Overgangsprosjektet NY GIV
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Borre ungdomsskole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Valg av programområde og fag til Vg2
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Slåtthaug ungdomsskole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Kompetanse for manfgfold
Internasjopnalisering
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Idrettsfag Utvikle hele mennesket!.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet Opplæringsloven Kunnskapsløftet åpner for muligheten for elever til å forsere sin skolegang ved å ta fag på høyere nivå. Dette er forankret i forskrift til opplæringslovens § 1-14. Tilbudet gjelder for elever som har tilstrekkelig kompetanse til å følge opplæringen på videregående nivå i fagene matematikk, engelsk, fremmedspråk, naturfag og samfunnsfag.

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet Hovedutvalget for utdanning i Buskerud fylkeskommune vedtok i sak 61/10: Tiltak for å sikre kvaliteten og gjennomstrømningen i det 13-årige skoleløpet, at det skulle settes i gang forsøk med forsering av fag for å kunne imøtekomme de sterke elevenes behov for tilpasset opplæring. Prosjektperioden er skoleårene 2012/13 og 2013/14. Drammen videregående skole er samarbeidsskole.

Forseringsprosjektet Hovedmål: Prosjektet skal legge til rette for at faglig sterke elever skal få muligheter til å ta engelsk eller matematikk på videregående skoles nivå mens de er elever i ungdomsskolen, og forsere videre i faget når de er elever på videregående skole.  

Forseringsprosjektet Delmål 1: Forseringstilbudet skal gi faglig sterke elever økt motivasjon og læringsglede. Delmål 2: Forseringen skal forankres i ledelsen i videregående skole og i ungdomsskolene. Prosjektet skal finne fram til en modell for samarbeid om gjennomføring av forsering.

Forseringsprosjektet Delmål 3: Forseringsprosjektet skal føre til tett samarbeid mellom faglærere på vgs og ungdomsskoler. Prosjektet skal finne fram til et årshjul for samarbeid på faglærernivå. Delmål 4: Prosjektet skal legge til rette for videre forsering i opplæringsløpet på videregående skole.

Forseringsprosjektet Skole Matematikk Engelsk Børresen skole 13 8 Galterud skole 4 Gulskogen skole 1 5 Kjøsterud skole 9 Marienlyst skole 12 7 Svensedammen skole 21 15 Sum: 60 40

Forseringsprosjektet Ungdomsskolene i Drammen bestemte seg fort for å bli med fylkeskommunen inn i prosjektet – med en blanding av entusiasme og spenning. Prosjektet er i tett samarbeid med Drammen vgs – noe som føles betryggende. Det har allerede blitt gjennomført prosjektledermøte – og lærerne våre er i gang med å samarbeide med faglærerne ved Drammen vgs.

Forseringsprosjektet Kriteriene for å få tilbud om å forsere er: faglig styrke gode gjennomsnittskarakterer stor arbeidskapasitet evne til å jobbe strukturert og målrettet. Elever som fikk tilbud har vært på informasjonsmøte med foresatte på Drammen vgs. Stort fremmøte! Gjennomført møter med elevene på alle ungdomsskolene – være med å påvirke organiseringen av undervisningen.

Forseringsprosjektet Elevene vil få undervisning 2 t/u i forseringsgruppene sine. (Svensedammen har opprettet to grupper i matematikk) Skolens egne lærere som underviser – med fagplanene fra Drammen vgs. Forseringselevene skal ha de samme prøver/oppgaver som elevene på Drammen vgs har. Elevene må ut av noen fag – da elevene ønsker at undervisningen skal ligge innenfor eksisterende plan for skolen. I klassens «vanlige» matematikk/engelsk timer – jobber forseringselevene med faget fra vgs. Forseringselevene vil møtes til fagdager på Drammen vgs ca 4 ganger i løpet av året.

Forseringsprosjektet våren 2013 Elevene får standpunkt i fagene både fra ungdomsskolen og fra faget de har forsert. Elevene kan bli trukket ut til eksamen i begge skoleslagene. Føler eleven at resultatet i forseringsfaget ikke blir godt nok – kan de velge å bare følge klassen, og ikke ta eksemen/få standpunktkarakter.

Forseringsprosjektet Suksessen i prosjektet ligger ikke i antall standpunktkarakterer våren 2013. Vi er veldig fornøyde med å kunne tilby dette til elevene våre – og uansett eksamen eller ikke – elevene som har fulgt undervisningen vil sitte igjen med masse nyttig kunnskap og spennende erfaringer.