Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
15 Notater og markeringer i teksten
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Kurs i bruk og oppfølging av kartleggingsprøver vgs
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
12 Reflekterende lesing.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
TITEL Undertitel – undertitel –. Overskrift Underoverskrift: Tekst tekst tekst Underoverskrift: Tekst tekst tekst Underoverskrift: Tekst tekst tekst.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Tekster, lesing og læring. Hva støtter læring? Positive holdninger til læring Tro på å lykkes (selvoppfattelse) Klare mål – hva og hvorfor skal det læres.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Leseutvikling og læringsstrategier
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole

Hvordan har det vært? Leseopplæring knyttet til norskfaget Hovedvekt på skjønnlitterære tekster Hovedvekt på avkoding

Hvordan vil vi ha det? Leseopplæring i alle fag Hovedvekt på faglitterære tekster Hovedvekt på forståelse/utbytte

Hva gjør elevene når de leser med utbytte? De er aktive mens de leser; de oppsummerer for seg selv, noterer og stiller spørsmål De har en bevissthet rundt hvorfor de leser teksten De har en bevissthet rundt hva de kan om emnet fra før Dette må vi hjelpe dem med!

Førlesingsaktiviteter …er å ta i bruk aktiviteter i forkant av lesinga for å gjøre leseprosessen fokusert på forståelsen av teksten …skal klargjøre målet for lesinga …skal hente fram det elevene kan om emnet fra før …skal gjøre elevene mer motivert og interessert i emnet og selve leseaktiviteten

I praksis: Vi klargjør et mål for lesing av teksten Vi introduserer teksten i plenum: Hva kan dere om emnet? Hva forteller overskrifta oss? Hva forteller bildene oss? Elevene kan skriftliggjøre hva de vet om emnet fra før Eller vi kan skriftliggjøre hva de vet som gruppe i plenum

Underveislesestrategier …skal skape aktive lesere …er å oppsummere for seg selv mens man leser …er å fokusere på målet for lesinga underveis …er å tenke over hva som er mer og mindre viktig informasjon med en tekst …er å bruke overskrifter, underoverskrifter og bilder aktivt til å forstå innhold og sammenheng

I praksis: Streke under nøkkelord/skrive nøkkelord i margen eller i skriveboka Stoppe ved ord man ikke forstår Kan jeg forstå ordet ut i fra sammenhengen? Eller må jeg spørre noen? etter hvert avsnitt Hva har jeg lest? Var noe uklart? etter overskrifter/underoverskrifter Hva kan jeg forvente å lese om her? Kan jeg noe om dette fra før?

Etterlesingsstrategier Tradisjonelt har etterlesingsstrategier vært det lærebøkene har størst fokus på. Bøkene har hatt liten vekt på det som skjer før og under lesinga. Målet med etterlesingsaktivitetene er at de er i samsvar med målet for lesinga.

I praksis: Elevene svarer på spørsmål til teksten de har lest. Elevene lager selv spørsmål fra teksten. Elevene lager muntlige/skriftlige referat basert på nøkkelordene. Og viktigst av alt: Hva har vi lært?

Hva ønsker vi av dere? At dere fortsatt leser med barnet hjemme. At dere setter dere inn i førlesings-, underveislesings- og etterlesingsstrategiene og bruker dem sammen med barnet. At dere roser barnet!