1 Sikring og tilgjengelighet av bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner Foredrag for IKA Møre og Romsdal 28. april 2010 Avdelingsdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Bioteknologinemda
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Norges kulturvernforbund Kulturminnemeldingen Høring i Energi- og miljøkomiteen 23. mai 2013.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjonsplikt og uttalerett
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
ARKIVLEDERFORUM.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Offentlighet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
KOSTRA KOmmune-STat-RApportering KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Hege Kristin Fosser Pedersen 16. april 2005.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Oppfølgingen av riksrevisjonen sin rapport. 8. September 2010 klokka
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Juristsamling - Ålesund
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

1 Sikring og tilgjengelighet av bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner Foredrag for IKA Møre og Romsdal 28. april 2010 Avdelingsdirektør Dag Henning Larsen og seniorrådgiver Jon Anders Storstein

2 Oversikt 1.Om Riksrevisjonen og forvaltningsrevisjon generelt 2.Undersøkelsens mål og problemstilinger 3.Bakgrunnen for undersøkelsen av arkivområdet 4.Revisjonskriterier 5.Revisjonsbevis og metode 6.Status i revisjonen 7.Hva kan revisjonen bidra til?

3 Om Riksrevisjonen og forvaltningsrevisjon

4 Riksrevisjonens plassering og rolle Riksrevisjonen Dept Stortinget Regjeringen

5 Riksrevisjonens formål Gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens:  inntekter innbetales som forutsatt  verdier forvaltes på en økonomisk forsvarlig måte og slik Stortinget har bestemt R

6 Forvaltningsrevisjon •Systematiske undersøkelser av: •økonomi •produktivitet •måloppnåelse •og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger •Saker velges ut fra risiko og vesentlighet e e

7 Riksrevisjonens uavhengighet •Riksrevisjonen bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres •Stortinget i plenum kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang undersøkelser •Riksrevisjonens budsjettforslag fremmes av kollegiet direkte overfor Stortinget

8 Riksrevisjonens rett til informasjon •Kan kreve enhver opplysning eller ethvert dokument fra forvaltningen •Kan foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre sine oppgaver

9 Rapportering til Stortinget Dokument 3-serien: •Forvaltningsrevisjoner •10-20 rapporter i året •Oversendes fortløpende •Dokument 3:1 -Oppfølging av tidligere forvaltningsrevisjoner -Dokument 3:2 -Selskapskontroll

10 •Dokumentene fra Riksrevisjonen behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Overlevering til Stortinget

11 Offentlighet i Riksrevisjonen •Riksrevisjonen følger offentleglova •Rapporten og øvrige saksdokumenter blir offentlige først når saken er overlevert til Stortinget: Utsatt offentlighet

12 Om revisjonen Sikring og tilgjengelighet av bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner

13 Problemstilling 1: I hvilken grad sikres og tilgjengeliggjøres det bevaringsverdige arkivmateriale, og hvilke forhold kan føre til arkivtap og manglende tilgjengelighet? Mål: Vurdere i hvilken grad Kulturdepartementet har ivaretatt sitt overordnede ansvar for å bidra til å sikre at bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner blir tatt vare på og gjort tilgjengelig for ettertiden. Problemstilling 2: I hvilken grad er Kulturdepartementets styring og oppfølging av arbeidet med sikring og tilgjengeliggjøring i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger? Mål og hovedproblemstillinger

14 Avgrensninger •Revisjonen gjelder perioden fra arkivlovens ikrafttredelse i 1999 til og med •Revisjonen omfatter ikke private arkivskaperes virksomhet. •Forhold knyttet til begrensningene i innsynsretten som følger av forvaltningsloven, personopplysningsloven, eller andre lover med bestemmelser om personvern, taushetsplikt etc. er ikke et tema i denne revisjonen.

15 Problemstilling 2: I hvilken grad er Kultur- og kirkedepartementets styring og oppfølging av arbeidet med sikring og tilgjengeliggjøring av bevaringsverdig arkivmateriale i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger? 2.3 I hvilken grad samhandler departementet med andre departementer for å møte hovedutfordringene i arkivsektoren? 2.1.I hvilken grad sikrer departementet seg tilstrekkelig styringsinformasjon om tilstanden på arkivområdet? 2.4 I hvilken grad samarbeides det på tvers av forvaltningsnivåer om hovedutfordringene i kommunal arkivsektor? 2.5 Har departementet fulgt opp de arkivrelevante vedtakene og forutsetningene i innstillingene til ABM- meldingen og Kulturmeldingen? 2.8 I hvilken grad er veiledningen overfor kommunene og fylkeskommunene tilstrekkelig? 2.9 I hvilken grad er tilsynet med kommunenes og fylkeskommunenes arkivarbeid tilstrekkelig? 2.7 Er gjeldende regelverk og oppfølging av standarder tilstrekkelig? 2.2 I hvilken grad er tilstanden i kommunal arkivsektor omhandlet i departementets øvrige styringsdialog? 2.6 Hvor stor andel av Kultur- og kirkedepartementets midler til arkivformål benyttes til styring og oppfølging av det kommunale og fylkeskommunale arkivarbeidet?

16 Hvorfor er de kommunale arkivene så viktige? Kommunale arkiver inneholder dokumentasjon av vital betydning for borgerne, den enkelte kommune/ fylkeskommune og for samfunnet generelt

17 Rettsikkerhet og demokrati •Viktig forvaltningsmessig og rettslig dokumentasjon for borgerne  Kommunene og fylkeskommunene har ansvaret for svært mange grunnleggende velferdstjenester: barnehage, skolegang, sosiale tjenester, barnevern osv. •Viktig informasjon for kommunene/fylkeskommunene selv  Arkivene dokumenterer kommunalforvaltningens virksomhet gjennom tidligere vedtak og de dokumentene som ledet fram til vedtakene

18 Nasjonens hukommelse •Viktig historisk informasjon som har samfunnsmessig betydning:  informasjon om kulturelle og økonomiske forhold i norske lokalsamfunn.  Informasjon om faste kulturminner og om utviklingen av kulturlandskapet  informasjon til bruk i undervisningssammenheng, for lokalhistorikere, og for et bredt utvalg av forskningsdisipliner.

19 Risiko ABM-meldingens (2000) og Kulturmeldingens (2003) opplysninger om at: •De fleste kommunene mangler de nødvendige forutsetningene for å kunne ivareta sin bevaringsplikt godt nok •Mye bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner har gått tapt og blitt ødelagt •Det står mer igjen å gjøre i kommunesektoren enn i statlig sektor for å få kontroll med situasjonen •Mange kommuner mangler også ordninger for å betjene publikum som ønsker tilgang til de kommunale arkivene •Den store og kritiske utfordringen er hvordan en skal holde elektronisk arkivmateriale teknologisk tilgjengelig for ettertiden

20 •Arkivloven og tilknyttede forskrifter Arkivlovens formål: ”å sikre arkiv som har vesentlig kulturell eller forskingmessig verdi, eller som inneholder rettslig eller viktig forvaltningsmessig dokumentasjon, slik at disse kan bli tatt vare på og gjort tilgjengelige for ettertiden” •St.meld. nr. 22 ( ) Kjeldar til kunnskap og oppleving ”ABM- meldingen”, jf. Innst. S. nr 46 ( ) •St.meld. nr. 48 ( ) Kulturpolitikk fram mot 2014 (”Kulturmeldingen”), jf. Innst. S. nr. 155 ( ) •St. meld. nr 23 ( ), jf. Innst. S. nr 156 ( ) •Bestemmelser om økonomistyring i staten •Revisjonskriterier Revisjonskriterier

21 Revisjonsbevis og metode •Intervjuer og løpende kontakt med sentrale aktører på arkivområdet •Svar på spørreundersøkelser fra:  Kommuner  Fylkeskommuner  Statsarkivarer •Spørreliste til alle Interkommunale arkivordninger •Dokumentanalyse av:  møtereferater (budsjett- og etatsstyringsmøter) og sentral korrespondanse  tildelingsbrev, årsrapporter og tilsynsrapporter  utredninger, evalueringer og faglitteratur  tilgjengelig statistikk

22 Intervjuundersøkelsene •Intervjuer ble gjennomført med:  Kulturdepartementet  Riksarkivaren  ABM-utvikling  Landslaget for Lokal- og privatarkiv  Andre Alle intervjuene er verifisert

23 Spørreundersøkelsen til kommunene og fylkeskommunene •Spørreundersøkelsen ble sendt til alle landets kommuner og fylkeskommuner •Pilotundersøkelse gjennomført med to kommuner og en fylkeskommune •Spørsmålene knyttet seg til tilstanden på arkivområdet •Også spørsmål om kommunenes og fylkeskommunenes vurderinger av mulige forhold som kan føre til arkivtap og manglende tilgang til arkivene •Meget god svarprosent – 86 prosent av kommunene og 100 prosent av fylkeskommunene svarte på spørreundersøkelsen

24 Spørreundersøkelsen til statsarkivarene •Statsarkivarene er statlig førstelinjetjeneste mot kommunene med ansvar for veiledning og tilsyn av kommunal og fylkeskommunal arkivsektor •Spørreundersøkelse ble sendt til alle landets åtte statsarkivarer •Spørsmålene knyttet seg til tilstanden i kommunal arkivsektor •Fokus på statsarkivarenes veilednings- og tilsynsoppgave •Alle de åtte statsarkivarene svarte på spørreskjemaet

25 Spørrelistene til IKAene •Spørrelister til alle landets 12 interkommunale arkivselskaper om IKAenes:  Veiledningsvirksomhet  Depottilbud og kapasitet (elektronisk og papir) •Fokus på elektronisk arkivmateriale

26 Status i revisjonen •Utkast til rapport planlegges oversendt Kulturdepartementet for kommentarer primo mai 2010 •Rapporten behandles første gang i Riksrevisjonens kollegium i juni 2010 •Dokument 3 og hovedanalyserapport sendes til Kulturdepartementet juni/juli 2010 •Rapporten behandles andre gang i Riksrevisjonens kollegium i august/september 2010 •Dokument 3 ferdigstilles og oversendes Stortinget v/ Kontroll- og konstitusjonskomiteen tentativt september Pressekonferanse i Riksrevisjonen samme dag. •Stortingsbehandling når?

27 Hva kan revisjonen bidra til? •Informasjon om tilstanden og utfordringene i kommunal arkivsektor •Sette fokus på departementets mål- og resultatoppnåelse innenfor arkivområdet •Et grunnlag for å vurdere bruk og omfang av tilgjengelige statlige virkemidler på arkivområdet •Bidra til en bedre forvaltning av arkivområdet •Forhåpentligvis interessant informasjon for kommunene •Forhåpentligvis interessant informasjon for det arkivfaglige miljøet