Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Vurdering for læring.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
MAPPEVURDERING En innføring.
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
Lingua Planet Fransk, spansk, tysk
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Signatur 3.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Tankekart og læringstrategi
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
In Use Engelsk for unge og voksne
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
NY VRI Nina og Ingvild.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Innføringsprosjektet Therese Einvik & Torill Simonsen
Vurderingskriterier enkel versjon
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Norsk for nyankomne barn
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Lytteforståelse Rammeverket
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3 Cappelens læreverk for begynneropplæring i tysk

Agenda Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Ny læreplan for fremmedspråk fra høsten 2006 Læreverket Noch Einmal

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk A. Kommunikativ kompetanse Lingvistisk kompetanse Sosiokulturell kompetanse Sosiolingvistisk kompetanse Sosial kompetanse Strategikompetanse Diskurskompetanse

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk B. Det europeiske rammeverket Felles referanse Grunnleggende nivå A1 – A2 Mellomnivå B1 – B2 Avansert nivå C1 – C2

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Felles referanse Hvert nivå deles inn i 5 kategorier - Lytting - Lesing - Muntlig interaksjon (dialog) - Muntlig produksjon (monolog) - Skriving

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Eksempel – nivå A2: Lytting: Jeg kan forstå fraser og de vanligste ordene knyttet til personlige forhold, familie, shopping osv. Jeg forstår det viktigste innholdet i korte meldinger. Lesing: Jeg kan lese veldig korte og enkle tekster. Jeg kan forstå innholdet i hverdagslig materiale som annonser, menyer, timetabeller osv. Jeg kan forstå enkle, korte, personlige brev. Muntlig interaksjon (samtale): Jeg kan kommunisere enkle oppgaver som krever direkte utveksling av informasjon om kjente aktiviteter. Jeg kan gjennomføre korte sosiale samtaler, selv om jeg ikke kan nok til å holde samtalen ved like selv.

Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Muntlig produksjon: Jeg kan bruke en rekke enkle fraser og setninger for å beskrive familie og mennesker, boforhold, utdannelse osv. på en enkel måte. Skriving: Jeg kan skrive enkle notater og beskjeder. Jeg kan skrive et veldig kort personlig brev, for eksempel for å takke noen for noe.

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk C. Den Europeiske språkpermen Elevens eiendom PASS BIOGRAFI MAPPE

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk PASS – en oversikt over hvilke språk du behersker: Viser en oversikt over språklig nivå i forskjellige språk Inkluderer formell og uformell kompetanse Inkluderer kulturell erfaring – hvor, når Basert på egenevaluering, lærervurdering, avlagte eksamener

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk BIOGRAFI – hvordan du jobber for å nå målene Inviterer til refleksjon rundt læringsarbeidet Viser progresjon i læringsarbeidet Synliggjør kulturelle erfaringer, lingvistisk framgang, læring utenfor klasserommet Oppfordrer til flerspråklighet

1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk MAPPE – viser eksempler på hva du kan Et utvalg dokumenter; tekst, lyd bilde Viser kompetanse A1 – C2 Fungerer som dokumentasjon i forhold til pass og biografi

2. Ny læreplan for fremmedspråk fra høsten 2006 A. Tre hovedområder: Kommunikasjonskompetanse Kulturkompetanse Språklæringskompetanse B. Grunnleggende ferdigheter

3. Presentasjon av Noch Einmal

A - Læreverkets oppbygning En felles tekst- og oppgavebok, grammatikk til hver leksjon, stykkordliste og tysk-norsk ordliste Minigrammatikk Cd Lærerens bok Nettside med oppgaver, spill og lenker http://nocheinmal.cappelen.no Vis et bilde av denne siden som viser oppbygningen, kanskje også en oppgave og et spill som kan vises.

B - Lærebokas struktur Lied, side 107 Kartene, side 2 og 3 Hörübung, side 120 Ich kann, side 120 Slik lærer jeg tysk, side 120 Vokabeln, side 121 Grammatik, side 123 Kartene, side 2 og 3 Innholdsfortegnelse, side 7 Faktaramme, side 28 Eksempel på et kapittel: Lektion 6 Winterurlaub Vor dem Lesen side 106 Partnerarbeit, side 107 Kap 6 Winterurlaub: - Oppslagsbilde s. 104 - Leksjonens innholdsside s. 105 - Vor dem Lesen med bildet + 6A skal være med (øverste halve siden) s. 106

C - Utvikling av elevenes kommunikasjonskompetanse Bruk av ordbok Systematisk arbeid med uttale Arbeid med grammatikk Bearbeide tekster Bruk av bilder og illustrasjoner Bruk av ordbok (eksempel på s 91 – 93 oppg 10 + ordboksiden) Systematisk arbeid med uttale (eksempel på s 17 oppg 13) Arbeid med grammatikk (eksempel s 109 og 110, oppgave 3,4,5) Bearbeide tekster (eksempel på s 58, Partnerarbeit) Bruk av bilder og illustrasjoner (eksempel på s 159, oppg 8 + bilde)

C - Utvikling av elevenes kommunikasjonskompetanse Forarbeid til en tekst Etterarbeid til en tekst Bilder som er nesten like Konkret lyrikk Bruk av enkle bildeserier Forarbeid til en tekst (eksempel på s 26, Vor dem Lesen med stammetreet) Etterarbeid til en tekst (eksempel på s 11, oppg 1) Bilder som er nesten like (eksempel på s 79-80 i lærerveiledningen – Schülerblatt – frokostbord) Konkret lyrikk (eksempel på s 73, oppg 9 med eksempel) Bruk av enkle bildeserier (eksempel på s 178, oppg 6)

D - Utvikling av elevenes språklæringskompetanse Ordinnlæringsstrategier Fokus på transparente ord Lyttestrategier Ordinnlæringsstrategier (eksempel på s 16, oppg 10: s 34,oppg 12; s 37, oppg 17; s 59,oppg 11 m/bilde) Fokus på transparente ord (s 16, oppg 11) Lyttestrategier (s 120, Hörübung 6D med skjema)

E - Utvikling av elevenes kulturkompetanse Førtekstuelle aktiviteter Bruk av bilder og illustrasjoner Bruk av litterære tekster Bruk av sang og musikk i undervisningen Førtekstuelle aktiviteter (eksempel på s 50, Vor dem Lesen med bilde) Bruk av bilder og illustrasjoner (eksempel på s 140-141, Vor dem Lesen + bilder av matretter) Bruk av litterære tekster (eksempel på s 27; s 89, oppgave 7 og s 60, Hörübung 3D) Bruk av sang og musikk i undervisningen (eksempel på s 194)

E - Utvikling av elevenes språklæringskompetanse Lesestrategier Skrivestrategier Egenvurdering Slik lærer jeg tysk Lesestrategier (s 126, Vor dem Lesen m/bilde) Skrivestrategier (s 48, oppg 1E med eksempeldiktet) Egenvurdering (Lærerveiledningen kap 1) Slik lærer jeg tysk (s 143)

F - Utvikling av regneferdigheter

G - Utvikling av digitale ferdigheter Oppgave fra lærerens bok Nettoppgave