Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3 Cappelens læreverk for begynneropplæring i tysk
Agenda Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Ny læreplan for fremmedspråk fra høsten 2006 Læreverket Noch Einmal
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk A. Kommunikativ kompetanse Lingvistisk kompetanse Sosiokulturell kompetanse Sosiolingvistisk kompetanse Sosial kompetanse Strategikompetanse Diskurskompetanse
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk B. Det europeiske rammeverket Felles referanse Grunnleggende nivå A1 – A2 Mellomnivå B1 – B2 Avansert nivå C1 – C2
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Felles referanse Hvert nivå deles inn i 5 kategorier - Lytting - Lesing - Muntlig interaksjon (dialog) - Muntlig produksjon (monolog) - Skriving
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Eksempel – nivå A2: Lytting: Jeg kan forstå fraser og de vanligste ordene knyttet til personlige forhold, familie, shopping osv. Jeg forstår det viktigste innholdet i korte meldinger. Lesing: Jeg kan lese veldig korte og enkle tekster. Jeg kan forstå innholdet i hverdagslig materiale som annonser, menyer, timetabeller osv. Jeg kan forstå enkle, korte, personlige brev. Muntlig interaksjon (samtale): Jeg kan kommunisere enkle oppgaver som krever direkte utveksling av informasjon om kjente aktiviteter. Jeg kan gjennomføre korte sosiale samtaler, selv om jeg ikke kan nok til å holde samtalen ved like selv.
Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk Muntlig produksjon: Jeg kan bruke en rekke enkle fraser og setninger for å beskrive familie og mennesker, boforhold, utdannelse osv. på en enkel måte. Skriving: Jeg kan skrive enkle notater og beskjeder. Jeg kan skrive et veldig kort personlig brev, for eksempel for å takke noen for noe.
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk C. Den Europeiske språkpermen Elevens eiendom PASS BIOGRAFI MAPPE
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk PASS – en oversikt over hvilke språk du behersker: Viser en oversikt over språklig nivå i forskjellige språk Inkluderer formell og uformell kompetanse Inkluderer kulturell erfaring – hvor, når Basert på egenevaluering, lærervurdering, avlagte eksamener
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk BIOGRAFI – hvordan du jobber for å nå målene Inviterer til refleksjon rundt læringsarbeidet Viser progresjon i læringsarbeidet Synliggjør kulturelle erfaringer, lingvistisk framgang, læring utenfor klasserommet Oppfordrer til flerspråklighet
1. Europarådets arbeid for å fremme læring av fremmedspråk MAPPE – viser eksempler på hva du kan Et utvalg dokumenter; tekst, lyd bilde Viser kompetanse A1 – C2 Fungerer som dokumentasjon i forhold til pass og biografi
2. Ny læreplan for fremmedspråk fra høsten 2006 A. Tre hovedområder: Kommunikasjonskompetanse Kulturkompetanse Språklæringskompetanse B. Grunnleggende ferdigheter
3. Presentasjon av Noch Einmal
A - Læreverkets oppbygning En felles tekst- og oppgavebok, grammatikk til hver leksjon, stykkordliste og tysk-norsk ordliste Minigrammatikk Cd Lærerens bok Nettside med oppgaver, spill og lenker http://nocheinmal.cappelen.no Vis et bilde av denne siden som viser oppbygningen, kanskje også en oppgave og et spill som kan vises.
B - Lærebokas struktur Lied, side 107 Kartene, side 2 og 3 Hörübung, side 120 Ich kann, side 120 Slik lærer jeg tysk, side 120 Vokabeln, side 121 Grammatik, side 123 Kartene, side 2 og 3 Innholdsfortegnelse, side 7 Faktaramme, side 28 Eksempel på et kapittel: Lektion 6 Winterurlaub Vor dem Lesen side 106 Partnerarbeit, side 107 Kap 6 Winterurlaub: - Oppslagsbilde s. 104 - Leksjonens innholdsside s. 105 - Vor dem Lesen med bildet + 6A skal være med (øverste halve siden) s. 106
C - Utvikling av elevenes kommunikasjonskompetanse Bruk av ordbok Systematisk arbeid med uttale Arbeid med grammatikk Bearbeide tekster Bruk av bilder og illustrasjoner Bruk av ordbok (eksempel på s 91 – 93 oppg 10 + ordboksiden) Systematisk arbeid med uttale (eksempel på s 17 oppg 13) Arbeid med grammatikk (eksempel s 109 og 110, oppgave 3,4,5) Bearbeide tekster (eksempel på s 58, Partnerarbeit) Bruk av bilder og illustrasjoner (eksempel på s 159, oppg 8 + bilde)
C - Utvikling av elevenes kommunikasjonskompetanse Forarbeid til en tekst Etterarbeid til en tekst Bilder som er nesten like Konkret lyrikk Bruk av enkle bildeserier Forarbeid til en tekst (eksempel på s 26, Vor dem Lesen med stammetreet) Etterarbeid til en tekst (eksempel på s 11, oppg 1) Bilder som er nesten like (eksempel på s 79-80 i lærerveiledningen – Schülerblatt – frokostbord) Konkret lyrikk (eksempel på s 73, oppg 9 med eksempel) Bruk av enkle bildeserier (eksempel på s 178, oppg 6)
D - Utvikling av elevenes språklæringskompetanse Ordinnlæringsstrategier Fokus på transparente ord Lyttestrategier Ordinnlæringsstrategier (eksempel på s 16, oppg 10: s 34,oppg 12; s 37, oppg 17; s 59,oppg 11 m/bilde) Fokus på transparente ord (s 16, oppg 11) Lyttestrategier (s 120, Hörübung 6D med skjema)
E - Utvikling av elevenes kulturkompetanse Førtekstuelle aktiviteter Bruk av bilder og illustrasjoner Bruk av litterære tekster Bruk av sang og musikk i undervisningen Førtekstuelle aktiviteter (eksempel på s 50, Vor dem Lesen med bilde) Bruk av bilder og illustrasjoner (eksempel på s 140-141, Vor dem Lesen + bilder av matretter) Bruk av litterære tekster (eksempel på s 27; s 89, oppgave 7 og s 60, Hörübung 3D) Bruk av sang og musikk i undervisningen (eksempel på s 194)
E - Utvikling av elevenes språklæringskompetanse Lesestrategier Skrivestrategier Egenvurdering Slik lærer jeg tysk Lesestrategier (s 126, Vor dem Lesen m/bilde) Skrivestrategier (s 48, oppg 1E med eksempeldiktet) Egenvurdering (Lærerveiledningen kap 1) Slik lærer jeg tysk (s 143)
F - Utvikling av regneferdigheter
G - Utvikling av digitale ferdigheter Oppgave fra lærerens bok Nettoppgave