Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Språk og sosialisering
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Kompetente barn og unge
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Generelle tiltak og forebygging
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Læringsmiljø Bunntekst.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
FOS-Forum for oppvekst i Sunnhordland. Velkommen til samling Barn og unge med store psykiske problem/åtferdsvanskar- Oppfølging av konferansen i Hgsd.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Etikk i pedagogisk arbeid
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Slåtthaug ungdomsskole
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Skolevandring.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på Klasseledelse og Hvordan takle barn/ungdom med store psykiske/atferdsvansker?

Rammefaktorer Rammeplanen for lærerutdanningene Opplæringslova Læreplanverket for Kunnskapsløftet Pedagogikkfaget i Grunnutdanningen for allmennlærere: 30 stp Etter- og videreutdanning

Gjennom utdanningen skal studentene utvikle Rpl:12 faglig kompetanse: kjenne innhold, teorier og metoder i de enkelte basisfagene, ha kunnskaper om barn, barndom og pedagogisk arbeid og kunnskaper om teorier og arbeidsformer innenfor og på tvers av fag didaktisk kompetanse: kunne analysere læreplaner og reflektere over innhold og arbeidsmåter og legge til rette lærings- og utviklingsprosesser for alle elever sosial kompetanse: kunne observere, lytte, forstå og respektere andres handlinger og synspunkter, kunne samarbeide med elever, kolleger og foreldre/foresatte og kunne være ledere i et lærende fellesskap endrings- og utviklingskompetanse: kunne vurdere egen og skolens virksomhet, være med på å prege utviklingen i yrket, delta i lokalt utviklingsarbeid og styrke egen kompetanse yrkesetisk kompetanse: ha innsikt i egne holdninger og de etiske utfordringene i yrket og kunne vurdere læringssituasjonene i lys av de grunnleggende verdiene opplæringen bygger på

Praksisopplæringen skal legges opp slik at studentene (Rpl:15) blir kjent med mangfoldet i yrkesoppgavene møter praksisfeltet som arena for studiearbeid i fagene og som arena for utforskning utvikler kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, kunnskap om skoleledelse, klasseledelse og teamarbeid reflekterer over og utvikler didaktisk kunnskap i fagene og på tvers av fagene arbeider i et flerkulturelt læringsmiljø og legger til rette tilpasset opplæring for alle får erfare samarbeid med foreldre/foresatte og andre med ansvar for barnas oppvekstmiljø analyserer praksiserfaringene i lys av teori, læreplaner for grunnskolen og egne erfaringer med elever får erfaring med arbeidsmetoder som fremmer entreprenørskap

På tvers av fag/fagområder Rpl:16 opplæring i fagene skal samlet dekke de fem kompetanseområdene, jf. kap. 1.2 og 2.1 tverrfaglige emner: entreprenørskap, miljø- og ressursforvaltning, biblioteket som læringsarena, trafikkopplæring, rusproblemer, mobbing, barn og unge i krise (overgrep, omsorgssvikt, krigstraumer o.l.), førstehjelp og livredning samiske emner i samsvar med gjeldende læreplaner og mangfoldet i de samiske områdene drama som metode IKT som hjelpemiddel for kommunikasjon og læring læreren som leder og samarbeidspartner samarbeid mellom teori og praksis og mellom fag samarbeid mellom skolen og lokalt arbeids- og næringsliv

En startpakke med mange temaer Barns utvikling og læring Ulike læringsteorier - Læringsstrategier Lærerens mandat og oppgaver Didaktikk - Undervisningsplanlegging Tilpasset opplæring Gruppe/Klasseledelse Relasjon Lærer – elev / elev - elev Skolen som sosialiseringsarena Barn med spesielle behov Pedagogisk filosofi og idehistorie Norsk skolehistorie Motivasjon og mestring Identitetsutvikling

Vi legger spesielt vekt på Hva læreren kan gjøre i klasserommet God klasseledelse den tydelige læreren – fast, bestemt, men med mye varme (og humor) å skape trygge rammer, forutsigbarhet og struktur Bygge relasjoner Lærer – elev og elev – elev Kommunikasjonsteori Empati

Hva må til for å få til et godt læringsklima? Kunnskap om læringsmiljø – og hva som kan påvirke dette og kunnskap i fag

Det er barnas opplevelse av læringsmiljøet som har konsekvenser for deres motivasjon, selvoppfatning, prestasjoner og atferd Skaalvik og Skaalvik:176

Atferdsvansker/psykiske vansker Problematferd Atferdsvansker Sosiale - og emosjonelle vansker Tilpasningsvansker Psykososiale vansker Forstå hvorfor barna oppfører seg som de gjør Ulike tiltak på skole -, klasse – og individnivå

Ulike forklaringsmodeller et eksempel Isfjellmodellen, Slåttøy (2002): 21 Problem atferd Faglig kompetanse Sosial kompetanse Forhold i skolen (og barnehagen) - skapt problematferd Fysiologiske og organiske forhold Oppvekst og miljøforhold

Vi sier noe om De stille og innagerende Internalisert problematferd De med utagerende atferd – ADHD/ Tourette syndrom ++++ Hvem er de? Hva dreier det seg om? Ulike perspektiver og tiltak

Vi sier noe om ulike tiltak – for eksempel på skolenivå ”For å redusere omfanget og alvorlighetsgraden av problematferd i skolen og på andre sosiale arenaer, er det nødvendig med systematisk arbeid ut fra arbeidsmodeller som øker sjansen for kortsiktig og langsiktig effekt.” Overland:43 ART (aggression replacement training) PALS (Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen)

Erfaringer fra praksisfeltet Av hensyn til elevene får studentene ikke så mye ansvar i forhold til de elevene som har store atferdsvansker eller psykiske vansker. De er mer observatører enn direkte handlende Praksislærere bruker tid på å gi videre sin kunnskap og erfaring Studentene skal være med og legge til rette for en tilpasset opplæring for alle elevene Studentene skal kunne lede klassen i elevenes læringsarbeid (klasseledelse)

Det er viktig for oss å understreke At som lærer skal man ikke være elevens terapeut Behovet for samarbeidspartnere – man står ikke alene Presentere disse Teamet Sosiallærer Spesialpedagogisk team PPT BUP

Etter- og videreutdanningstilbud Tilpasset opplæring/spesialpedagogikk 2 tilbud (30 stp) HSH, Stord for allmennlærere og førskolelærere (også tilbud for 4. års studenter) HSH, Haugesund for allmennlærere http://www.hsh.no/studier/evu.htm#0000062153 Psykososialt arbeid blant barn og unge http://www.hsh.no/studier/evu.htm#0000060866 Tverrfaglig. Regner med ny oppstart høst 09