Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
Læringsnettverket 31. mars 2009
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
STASJONSUNDERVISNING
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Basiskompetanse i arbeidslivet
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
In Use Engelsk for unge og voksne
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Samfunnsfag.
Nasjonale prøver Sandved skole
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Nå er de revidert!.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv Global Action Week 2009: Den store lesedagen – ”The Big Read” Graciela Sbertoli, Vox

Kort om Vox Grunnleggende lese- og skriveferdighetene: kompetansemålene Programmet for basiskompetanse i arbeidslivet Det globale perspektivet: Education for All EUs Action Plan: One Step Up + BASE-Net

Kort om Vox Vox er en etat under Kunnskapsdepartementet. Vi arbeider for økt deltakelse i samfunns- og arbeidsliv ved å heve kompetansenivået hos voksne. Vi legger særlig vekt på grunnleggende ferdigheter, realkompetanse og voksnes rett til opplæring. Se www.vox.no

Rammeverket for grunnleggende ferdigheter for voksne – Kompetansemålene i lesing og skriving Kompetansemål for lesing og skriving

Kompetansemål for lesing og skriving Utformet med tanke på de voksnes lese- og skrive behov på tre arenaer: Privatliv og samfunn Arbeid Utdanning og opplæring Det gis eksempler på tekster som skal kunne leses og skrives på tre nivåer Kompetansemålene skal gi god rettledning ved utforming av lese- og skrivekurs

Kompetansemål for tre nivåer Nivå 1: Kan lese og skrive ord og enkle tekster Nivå 2: Kan lese og skrive sammenhengende tekster med tempo og flyt Nivå 3: Behersker lesing og skriving som redskaper for arbeid, opplevelser, utvikling og læring

Nivå 2 Eksempler fra Samfunnsliv Kan gjøre seg kjent med hovedinnholdet i en avis ved å lese overskrifter, ingresser og billedtekster Kan forstå skriftlig informasjon om valg Kan velge tv-programmer ut fra en programoversikt Kan hjelpe egne barn på barnetrinnet med å lese tekster i tilknytning til lekser

Nivå 3 Kan lese og forstå faglitteratur og oppsummere innholdet Eksempler fra samfunnsliv Kan lese og forstå faglitteratur og oppsummere innholdet Kan lese skjønnlitterære tekster i ulike sjangere og være bevisst egne opplevelser og leseerfaringer

BKA Tilskudd til opplæring for voksne i lesing, skriving, regning og data. Primært for opplæring i arbeidslivet 2009: Søknader for totalt 122 millioner kr 200+ virksomheter får totalt 34 millioner kroner Studieforbundene Som tilbydere Nytt i år: 5 millioner til spesiell utlysning for sektoren

Behovet og målgruppen Nye strategier 430 000 voksne i Norge mangler tilstrekkelige ferdigheter i lesing og tallforståelse til å mestre utfordringene i dagens arbeids- og samfunnsliv. Mange av disse opplever ikke selv at de har et opplæringsbehov og risikerer å falle utenfor ved omstillinger. Nye strategier Familielæring Et helhetlig perspektiv

Det globale perspektivet Education for All (EFA) Goal 4 – Increase adult literacy by 50 per cent (fra 2000 til 2015) Målgruppen: 780 millioner voksne analfabeter (2/3 er kvinner)

Hva er vårt globale mål? Det utvidede literacy-begrepet Functional literacy Sustainable literacy Literacy i den digitale alderen

EUs Action Plan for Adult Learning ONE STEP UP-strategien Increasing the possibilities to go "one step up" - to achieve a qualification at least one level higher than before Hovedhindringen: manglende grunnleggende ferdigheter BASE-Net – prosjektstart høsten 2009

Gratulerer med dagen Ta gjerne kontakt: graciela.sbertoli@vox.no