Nasjonal satsing på Vurdering for læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Vurdering for læring.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal satsing på Vurdering for læring Samling for pulje 1 8.-9. februar Dag Johannes Sunde, Anne Husby, Hedda Huse, Ida Large

Nye forskningsresultater Skoler har de siste årene prioritert utviklingsarbeid knyttet til vurdering Lærere oppgir at fokuset har dreid mot vurdering for læring, dvs. en vurderingspraksis som først og fremst støtter eleven i læringsarbeidet Nordlandsforskning: Vurdering under Kunnskapsløftet (2011) og Nifu Step: Underveis, men i svært ulikt tempo (2011)

Nye forskningsresultater forts. Lærere oppgir at de har endret sin tenkning om vurdering, og nærmere 80% av lærerne i utvalget forteller at de også har endret sin vurderingspraksis De endringene som flest lærere rapporterer: større klarhet i hva underveisvurdering skal være de har blitt tydeligere i måten de tenker, praktiserer og kommuniserer vurdering på vurderingskriterier blir utarbeidet og gitt til elevene på forhånd mer vekt på skriftlige tilbakemeldinger og kommentarer på elevarbeider mer dokumentering

Nye forskningsresultater forts. Til tross for et økende fokus på vurdering for læring, er etablerte vurderingstradisjoner vanskelig å endre Vurdering for læring ser ikke så langt ut til å ha blitt en del av lærernes mer bevisste tenkning omkring den løpende undervisnings- og vurderingspraksisen På ungdomstrinnet og i vgo er det kun et mindretall som beskriver egen praksis for underveisvurdering som en integrert del av opplæringen Usikkerhet rundt hvordan sluttvurdering skal forstås og implementeres i praksis (Nordlandsforskning 2011)

Nye forskningsresultater forts. En utfordring å få til erfaringsdeling mellom de som er mye involvert i utviklingsarbeid/kompetanseutvikling knyttet til vurdering og øvrige lærere (Nifu step 2011) Viktig med tid og møtepunkter for lærere til å reflektere over og bli bevisst egen praksis, samtidig som de får prøve ut nye tilnærminger til vurdering (Nordlandsforskning, Nifu Step)

Mål og kriterier for dag 1 God forankring av arbeidet med lærende nettverk hos skoleeierne Kriterier: - opplevd felles forståelse av hvordan lærende nettverk kan utvikles videre - deltakerne er i dialog om utfordringer og behov i det videre arbeidet

Ulike endrings- og spredningsbegreper Overføring (transmission) Erfaringsdeling Nyskaping (transformation)

Ulike nivåer i utviklings- og spredningsarbeidet Alle fylker i Norge Alle skoleeiere i et fylke Alle skoler i kommunen Skolene som deltar Gruppe med lærere på skolene som deltar

Prinsipper for utvikling og spredning i satsingen Grunnlagsdokument for satsingen: Felles målsetting og føringer for alle nivåer og deltakere (”overføring av kunnskap”) Lokal frihet til å forme mål og framgangsmåter i satsingen (”kunnskap som vekst”: eierskap, knytte til kontekst og læringsbehov) Erfaringsdeling gjennom lærende nettverk på tvers av enheter og nivåer (både lokalt og samlinger i Udir) (”kunnskap som deling”) Skoleeiers ressurspersoner er drivere av læringsprosesser

Spørsmål til refleksjon i det videre arbeidet Hva ønsker vi å spre? Hvordan kan skoleeiere videreføre erfaringer og kompetanse til andre skoler? Hvordan bruke ressurspersonenes kompetanse videre? Hvordan bruke kompetanse og erfaringer fra skolene? Hva slags strategier for spredning velges? Hvilke strategier velger Udir (og Fylkesmannen) for å spre erfaringer til skoler i hele landet ? (f.eks. nettressurser, spredningskonferanser, forskningsformidling etc)

Mål for dagen – dag 2 Få økt kunnskap om 2. og 3. prinsipp for god underveisvurdering og knytte dette til arbeidet med vurdering for læring Dvs. fokus på tilbakemeldinger - som beskriver hva elevene mestrer (nåtid/fortid) - som peker framover på videre læringsprosess

Fire prinsipper for god underveisvurdering Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling

Tema på videre samlinger 3.- 4. mai 6.-7. september 4. prinsipp: Involvering av elevene i vurderings- og læringsarbeidet Erfaringsdeling og veiledning ledet av Torbjørn Lund, UiT Underveisrapporter – hvor står vi så langt i pulje 1 i satsingen? Videreføring/spredning etter deltakelsesperiodens slutt Oppsummering av de fire prinsippene God tid til erfaringsdeling og refleksjon Sammehengen mellom underveis- og sluttvurdering Forberedelse knyttet til endringer i lærernes vurderingspraksis så langt Representanter fra skoleeiere og Fylkesmannen til stede?