Beskrivelse av prosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Forretningsplan IndPro AS Plan for videreføring av nyskapings- og utviklingsprogrammet Orientering til Innherred samkommunestyre 26. oktober.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Innherred Næringsselskap AS
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Den ideelle kommunesammenslåing
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Møte Villa Gerda
”Investering i fremtiden” - Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus Investering i fremtiden.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Verdal Vekst AS Status og utfordringer i nærings- utviklingsarbeidet ”Eksempel på hvordan det jobbes på det lokale nivå” Presentasjon til Frostating 28.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Innherred samkommune 1 Gruppe 2 Tore Kolstad Geir Larsen Bjørn Holmli Lennart Johansson Brit Fredriksen Torbjørn Olsen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
> 9-kommunesamarbeidet Vekst og bosettingsmønster 2 Jonathan Hall.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Kompetansemegling i Rogaland
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Regionale forskningsfond
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Styresak 23/14 Strategiske mål Røyken Eiendomsutvikling AS Slemmestad, den 12. september 2014.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
20. august 2003 var en historisk dag !
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Utskrift av presentasjonen:

Innherred samkommune Felles næringsselskap Foreløpig rapport juni 2004 Revidert 26.06.04

Beskrivelse av prosjektet Innherred samkommune har besluttet å utrede grunnlaget for et felles næringsselskap for Levanger og Verdal kommuner med utgangspunkt i Levanger Næringsselskap AS og Verdal Vekst AS. Utredningen defineres som et forprosjekt og skal bygge på de konklusjoner som fremkom i en egen forstudie. Målsetting Resultatmålet for forprosjektet er: ”Å utarbeide et beslutningsunderlag for eierne (kommunestyrene og generalforsamlingene i Verdal Vekst AS og Levanger Næringsselskap AS). Beslutningsunderlaget skal være i form av et forretningsprospekt for etablering og utvikling (på kort og lang sikt) av et nytt felles næringsselskap”. Arbeidet i prosjektet ble i utgangspunktet strukturert slik:   Fase 1 Intervju med sentrale personer innenfor de to selskapene for å få frem status rundt dagens situasjon og definere eksisterende og eventuelt nye forretningsområder og hvilke produkter og tjenester som skal inngå i det nye selskapet. Dette gjøres ved å skissere ulike hypoteser / scenarier. Fase 2 Verifisering av ulike hypoteser/scenarier. Intervju med 15-20 sentrale brukere og premissgivere. Fase 3 Fremstille det mest aktuelle alternativet med organisering, selskapsform, marked, kunder, tjenester, etc. i form av et forretningsprospekt. I tillegg utarbeide en konkret handlingsplan Videre arbeid 10.juni ble det besluttet å skrive en foreløpig rapport med fire alternative løsninger som utgangspunkt for en bred debatt/høring. Etter ferien skal det gjennomføres en workshop med alle involverte. Ca 15.oktober skal det legges frem endelig rapport med innstilling til de besluttende organer i samkommunen, til styrene og generalforsamlingene i de involverte selskapene og en plan for gjennomføring og iverksetting av beslutningene med virkning fra 01.01.2005.

Sammendrag Innherred samkommune har besluttet å utrede grunnlaget for et felles næringsselskap for Levanger og Verdal kommuner med utgangspunkt i Levanger Næringsselskap AS og Verdal Vekst AS. Utredningen defineres som et forprosjekt og skal bygge på de konklusjoner som fremkom i en egen forstudie. Mandatet har vært å utarbeide en forretningsplan og et prospekt for et felles selskap, og en gjennomførings-plan. Det skal utarbeides en enkel SWOT-analyse av dagens organisering av næringsutviklingsarbeidet, og tilsvarende ved en eventuell annen organisering. Målsettingen for prosjektgruppen har vært å legge grunnlag for mer næringsutvikling pr krone, både på kort og lang sikt. At mål-området omfatter både Verdal og Levanger vil bety skjerpet innsats for å få frem de beste prosjektene og medføre bedre resultater i næringsutviklingen i regionen. Følgende muligheter er drøftet i prosjektet: A. Overføre oppgaver, prosjekter, kompetanse og goodwill til andre, eksisterende aktører. B. Videreføre selskapet som en utviklingsaktør med kommunale oppgaver som en tradisjonell ”næringsavdeling”. C. En ren kommersiell aktør (tre prinsippielt ulike forretningsideer presenteres). D. En kombinasjon av utviklingsaktør og kommersiell aktør. Anbefalt forslag: Kombinasjon av rollen som utviklingsaktør og kommersiell aktør; først og fremst rettet mot eksisterende bedrifter og etablerere, synes best egnet til å nå de mål som foreligger. Nyskapings- og utviklingsprosjektet drives som forutsatt frem til 31.12.2007 i regi av et felles (non-profit) selskap, Innherred Vekst AS. Så snart som mulig etableres et kommersielt selskap, Innherred Næringsselskap AS. Etter at nyskapings- og utviklingsperioden er avsluttet, fusjoneres selskapene. Verdal Vekst omdøpes til Innherred Vekst. Det bør vurderes om Levanger Næringsselskap kan danne basis for et felles kommersielt selskap (formål kan være å utvikle næringsarealer). Aksjonærbasen i begge selskapene bør utvides. På bakgrunn av denne rapporten gjennomføres høring og workshop for å klargjøre formål, visjon og mål for selskapene og avklare grensesnitt til øvrige aktører internt i samkommunen og eksternt mot andre aktører.

Beskrivelse av arbeidet i prosjektet Prosjektgruppen har i perioden mars-juni hatt 7 arbeidsmøter, hvorav 3 møter sammen med styringsgruppen. Eksisterende regnskaper, planer og dokumenter for selskapene er gjennomgått og analysert. Ledelse og styremedlemmer i Verdal Vekst og i Levanger Næringsselskap er intervjuet. I tillegg har prosjektet intervjuet ca 20 personer fra næringslivet begge kommunene, pluss utenforstående. Dette er personer som prosjektgruppen selv har foreslått i samarbeide med styringsgruppen. De som er intervjuet er bedt om å uttale seg om mål, målgruppe og produkter/tjenester for et felles næringsutviklings- selskap. Resultatet av intervjuene/samtalene er bearbeidet og diskutert i prosjektet. Prosjektet har sett på hvordan andre selskaper av samme type er organisert og finansiert. Det vil bli laget en egen rapport om dette.

Krav til sluttrapport Forretningsplan Prospekt Mandatet har vært å utarbeide en forretningsplan og et prospekt for et felles selskap, og en gjennomførings-plan. Det skal utarbeides en enkel SWOT-analyse av dagens organisering av næringsutviklingsarbeidet, og tilsvarende ved en eventuell annen organisering. Krav til innhold i sluttrapporten gjengis nedenfor: Forretningsplan Selskapets policy som utviklingsaktør Selskapets potensial som kommersiell aktør Selskapets rolle som kapitalinstrument i andre selskaper, herunder eier- og styrerolle Kartlegge nye, beslektede oppgaver/aktiviteter som bidrar til å styrke potensialet for selskapet Avklare grensesnitt mot andre beslektede selskaper i kommunene og mot oppgaver som kommunene selv forvalter i dag Avklare grensesnitt/samarbeidsrelasjoner til regionale og nasjonale næringsutviklings-aktører som SIVA, SND, NTFK og private selskaper som Indpro, LEN, Såkorn Invest. Kartlegge mulige samarbeidsrelasjoner til omkringliggende kommuner. Vedtekter Eierforhold (privat/offentlig) Kapitalbehov Styresammensetning Selskapets navn Selskapets forretningsadresse Tidsplan for gjennomføring Prospekt

Resultater fra prosjektet

Konklusjoner Forslagene fra prosjektgruppen vil bety mer næringsutvikling pr krone, både på kort og lang sikt. At området omfatter både Verdal og Levanger vil bety skjerpet innsats for å få frem de beste prosjektene og dette vil medføre bedre resultater i næringsutviklingen i regionen. Det blir en vinn-vinn situasjon: Dersom Levanger bidrar med like mye til selskapet som Verdal (2,5 mill pr år), blir det til sammen 37,5 mill til nyskapings- og utviklingsprosjekter de neste årene (22,5 mill fra fylke og stat og 15 mill fra kommunene). Dette tilsvarer i årlige utviklings-midler: Verdal kommune 2,5 mill pr år Levanger kommune 2,5 mill pr år Fylkeskommune / stat 7,5 mill pr år Etablering av et felles selskap gir økt oppmerksomhet omkring nyskaping og utvikling. Dette medfører høyere ambisjoner og flere prosjekter og betyr mer effektiv bruk av ressursene og økt kompetanse til regionen. Satsningen fører til bedre koordinering som i sin tur fører til at det blir lettere å ta ut synergier. Et felles selskap vil bl.a. i større grad kunne engasjere større aktører som Aker, Norske Skog, sykehuset i Levanger, HiNT, mm. Et felles selskap har mulighet til å bli et forbilde for andre selskaper og organisasjoner som arbeider med næringsutvikling innen eller utenfor regionen. Dette vil igjen øke mulighetene til skape allianser, utnytte ressursene mer effektivt og tilføre kompetanse til Innherred.

Statusbeskrivelse (resultat av intervjuer/samtaler) Levanger Næringsselskap, sterke sider: Erfaring med utvikling av næringsområder, samt forvaltning og drift av næringseiendom Erfaring med omfattende prosjekter (gass) Penger på bok (> 2 mill) Verdal Vekst, sterke sider: Årlige tilskudd ca 10 mill (7,5 fra eksterne) Selskapet er i medvind, alle støtter opp Gode resultater, god evalueringsrapport God metodikk (PLP) og bred kompetanse Drahjelp fra Aker / Indpro Offentlig og privat eid Et aktivt styre Levanger Næringsselskap, svake sider: Selskapet er i motvind? Noen oppfatter selskapet synonymt med en kronglete saksgang (”du må kjenne noen”) Uavklart posisjon. Oppgaver som overlapper med andre selskaper. Kompetanse Næringslivet er lite involvert Verdal Vekst, svake sider: Kortsiktig. Hva skal selskapet leve av etter 2007? Stort antall prosjekter i mange sektorer. Har selskapet gått for bredt ut? Går det for bra? Utsagn fra en aktør: ”Det er for stille”.

Statusbeskrivelse (resultat av intervjuer/samtaler) Muligheter Trusler Citta Slow Samkommune-prosjektet betyr politisk vilje til å satse på næringsutvikling Satsning på kultur Ny giv i landbruket Nye næringer Bedre kommunikasjoner Konjunkturoppgangen kommer nå? Kommunene er i det siste mye omtalt i media Godt forhold til nabokommuner og fylket Markedsplassen AS og Verdal Næringsforum Næringsområdet på Røstad Helseforetaket og HUNT Martnan i Levanger Containerhavna og spin-off fra Norske Skog Mange prosjekter i samarb. med Aker og Indpro Industriparken i Verdal Stiklestad Det er noen motsetninger mellom Levanger og Verdal innenfor det politiske, innen nærings-livet og innen handelstanden Mye er basert på en ”velforenings-tankegang”. Hvor lenge klarer vi å beholde dugnadsånden? Har vi tilstrekkelig felles interesser? Det er forskjell i tildelingskriteriene fra Innovasjon Norge mellom Levanger og Verdal.

Felles næringsselskap Mulige hovedformål ut fra målgrupper, produkter og tjenester Et investerings-selskap som tar eierposisjoner, gir risikolån og/eller leier ut lokaler og infrastruktur. Selskapets kompetanse er å være dyktig i å vurdere prosjekter/prospekter og se langsiktige muligheter for inntjening. Et nettverks-selskap som har egen inntjening gjennom å være formidler og arenaskaper. Selskapets kompetanse er å være dyktig på kommunikasjon og relasjonsbygging, samt cluster-bygging (inkubatorer, f.eks.) Et kompetanse-selskap er å sammenligne med et konsulent- og opplæringsselskap. Selskapets kompetanse er knyttet til fag og bransje. 1 Prosjektet anbefaler at den kommersielle delen av et felles selskap plasseres i dette området. Bedrifts-utvikling Målgrupper for et næringsutviklings-selskap er prinsipielt eksisterende bedrifter, de som er i ferd med å etablere egen bedrift og/eller enkeltpersoner (idemakere, prosjektmakere, oppfinnere, mm). 2 3 Bedrifts-etablering Ide-utvikling Kompetanse Nettverk Kapital De tjenester et slikt selskap tilbyr kan prinsipielt deles inn i kompetanse, nettverk (formidling) og kapital.

Felles næringsselskap Fire alternativer Nyskapings- og utviklingsprosjektet drives som forutsatt frem til 31.12.2007. Et valg er å overføre oppgaver, prosjekter, kompetanse og goodwill til andre, eksisterende aktører (alternativ A). Hvis ikke dette er aktuelt, har man følgende valg: Videreføre selskapet som en ren utviklingsaktør (B) med kommunale oppgaver som en tradisjonell ”næringsavdeling”, bli en ren kommersiell aktør (alternativ C) med tre ulike muligheter for å tjene penger eller prøve en kombinasjon av B og C (alternativ D). Felles næringsselskap Nyskapings og utviklings-prosjektet er vellykket Nyskapings og utviklings-prosjektet når ikke sine mål Videreføre aktivitetene etter 2007 A: Overføre aktiviteter til andre B: Kommunal utviklingsaktør C: Kommersiell aktør D: Kombinasjon av B og Cn C1: Investeringsselskap C2: Nettverksselskap C3: Kompetanseselskap

Felles næringsselskap Valg av alternativ Prosjektet vurderer at alternativ D, en kombinasjon av rollen som utviklingsaktør og kommersiell virksomhet først og fremst rettet mot eksisterende bedrifter og etablerere er best egnet til å nå de mål som foreligger. Nedenfor finnes en enkel SWOT for de ulike alternativene som underbygger konklusjonen over. A: Overføring B: Utviklings- aktør C: Kommersiell aktør D: Kombinasjon av B og C Mål om flere arbeidsplasser God tilgang på offentlig kapital God tilgang på privat kapital God samhandling mellom nettverkene Økt kompetansenivå Økt bolyst Øvrige mål (samkommunen) Øvrige mål (andre aktører) Svak Disse målene er i hovedsak hentet fra dokumenter i nyskapings og utviklings-prosjektet Middels Svært bra

Felles næringsselskap Oversikt over videre arbeid Høring og workshop klargjør formål, visjon og mål for både utviklingsselskapet og det kommersielle selskapet. Høring og Workshop avklarer også grensesnittet til øvrige aktører internt i samkommunen og eksternt. Verdal Vekst omdøpes til Innherred Vekst. Det bør vurderes om Levanger Næringsselskap kan danne basis for et felles kommersielt selskap (formål: utvikling av næringsarealer). Det bør vurderes å utvide aksjonær-basen i begge selskapene. Høring og workshop Etablering av et felles nyskapings- og utviklingsselskap Grensesnitt mot andre aktører Etablering av et felles kommersielt selskap Videreføring av Verdal Vekst AS ? Videreføring av Levanger Næringsselskap AS ? Flere eiere? Ett samlet selskap fra 01.01.2008 Flere eiere?

Felles næringsselskap Selskapsstruktur Nyskapings- og utviklingsprosjektet drives som forutsatt frem til 31.12.2007 i regi av et felles selskap, Innherred Vekst AS. Det etableres et eget kommersielt selskap, Innherred Næringsselskap AS. Etter at nyskapings- og utviklingsperioden er avsluttet 31.12. 2007, fusjoneres de to selskapene. Selskapet er fra 01.01.2008 både utviklingsaktør og kommersiell aktør (alternativ D). Januar 2005 Januar 2008 Verdal Vekst AS og Levanger Næringsselskap AS Innherred Vekst AS Felles nyskapings- og utvikling selskap (non-profit) Innherred Næringsselskap AS Innherred Næringsselskap AS Felles næringsselskap (kommersielt) Fusjon

Vedlegg Mål og mandat for prosjektet Deltagere i prosjektet Oversikt over prosjektet Organisering Formålsparagrafer

Mål og mandat for prosjektet INNHOLD: Å utarbeide et beslutningsunderlag / forretningsprospekt for kommunestyrene og for generalforsamlingene i hhv. Verdal Vekst AS og Levanger Næringsselskap AS. Forretningsprospektet skal bestå av en forretningsplan for etablering og utvikling (på kort og lang sikt) av et nytt felles næringsselskap og en konkret gjennomføringsplan for etableringen. Selskapets policy som utviklingsaktør, selskapets potensial som kommersiell aktør og selskapets rolle som kapitalinstrument skal være med, og det skal være et bilde av grensesnittet mot andre selskaper med beslektede oppgaver i regionen samt regionale og nasjonale utviklingsaktører. PROSESS: Gjennomføring av prosjektet samt utforming og layout i forretningsprospektet må være slik at beslutningstakerne forstår og føler for konklusjonene.

Deltagere i prosjektet Prosjektgruppe Svein I. Larsen Steinar Nebb Wenche Ravlo Øystein Dullum Arne U. Hoff Styringsgruppe Alf Birger Haugnes Rudolf Holmvik Odd Thraning Kjell Morten Myrvang Lars Edvard Hoff Olav Salater Pål Hofstad Tore Sæther Intervju / samtaler Jon L. Gjemble Ivar Haarstad Bjørn Storhaug Trond Tommasen Arild Berg Ketil Fjerdingen Jon Sellæg Inger Skjerve Bjartnes Stig Holmen Torolf Kvello Christina Madsen Hans Fr. Donjem Inge Fornes Vidar Kjesbu Torbjørn Wekre Torstein Mørseth

Oversikt over prosjektet (skisse)

Organisering

Formålsparagrafer Verdal Vekst AS Levanger Næringsselskap AS Selskapets virksomhet er næringsutvikling og forvaltning av midler tilsagt av Komm.dept. NTFK og Verdal Komm. Selskapet skal ikke drive ervervsmessig virksomhet. Det betales ikke utbytte. Levanger Næringsselskap AS Selskapets virksomhet er å arbeide aktivt for å fremme næringsvirksomhet i Levanger kommune i tråd med de målsettinger som er nedfelt i kommunens overordnende planer. Selskapet skal herunder dokumentere vilkår for næringsutvikling, følge opp og utarbeide årlige handlingsplaner ut fra SNP, forvalte næringsfondet, erverve, opparbeide og omsette tomteareal, reise ervervsbygg for utleie eller salg og samarbeide om næringspolitikk.

Satsningsområder Verdal Vekst AS skal bidra til å skape lønnsomme arbeidsplasser og til at folk velger å bo i området. Vi skal være aktiv medspiller og bidra til å realisere muligheter. Satsningsområder: Forretningsutvikling i eksisterende industri (herunder gass og mineral) Kulturbasert forretningsutvikling Landbruksbasert forretningsutvikling Kompetanse og innovasjon Bolyst, stedsutvikling og kultur Levanger Næringsselskap AS skal være kommunens utøvende organ i næringssaker, følge opp strategisk næringsplan og forvalte kommunens næringsfond. Selskapet skal være kommunens redskap for anskaffelse, opparbeidelse, forvaltning og salg av næringsarealer. Satsningsområder: Legge til rette og utnytte ringvirkninger av kraftvarmeverk på Fiborgtangen Etablere møteplass mellom næringsliv, off. virksomhet og høgskolemiljø Stimulere til et attraktivt og allsidig handels- og servicetilbud Stimulere til en riktig utnyttelse av utmarksressursene og en markedstilpasset og omstillingsdyktig primærnæring Fremskaffe og tilrettelegge tilstrekkelige og attraktive arealer for boliger og næring Tilrettelegge for et bredt kulturliv som stimulerer til økt bolyst og trivsel og videreutvikle tradisjoner, severdigheter og tilbud for reiseliv og turisme