Felles barnevernstjeneste Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan
Begrunnelse felles tjenester Kommunene er hver for seg er for små til å ivareta barnevernsfunksjonen på en tilfredsstillende måte i forhold til brukernes behov. Forholdet til rettssikkerheten til det enkelte barn som blir involvert i vanskelige saker som krever høy kompetanse habilitet roller Utnytte de samlede resursene og kompetansen i de tre kommunene og etablere et større faglig miljø for å kunne gi et bedre tilbud til brukerne.
Mål Felles barneverntjeneste der bemanning og kompetanse utnyttes og utvikles felles for de tre kommunene Utstrakt samarbeid mellom barnevern- tjenesten og skole, barnehager og helse mv. i den enkelte kommune
Prosjektgruppa Prosjektgruppa har denne sammen- setningen: Solbjørg Berg, Gratangen kommune Liss Karin Helgesen, Lavangen kommune Anne-Grete Aanes, Salangen kommune Kjærlaug Steinbakk, Ibestad kommune Gro Helene Dølvik, ansatterepresentant (Salangen kommune)
Milepæler barnevern Utarbeide mandat og prosjektplan i samarbeid med de berørte Kartlegge situasjonen i de tre kommunene Analysere ulike former for samarbeidsmodeller Involvere samarbeidsgrupper og brukere/pårørende i prosessen Iverksetting Evaluering, avslutning og rapportering
Studietur Mandag Erfaringskonferanse Småkommuneprosjektet, dag 1 Tirsdag Erfaringskonferanse Småkommuneprosjektet, dag 2 Onsdag Møte med Barnevernstjenesten Vikna, Nærøy, Leka kommuner Torsdag Møte med Midtre Namdal regionråds barnevernstjeneste
Dagens bemanningsrammer StillingstypeGratangenLavangenSalangenIbestadTotalt Fagstillinger [1] [1] 60%50%300%50%460% Merkantilt50% Sum60%50%350%50%510% Pr 1000 innb år [2] [2] 1,92,05,81,43,4 [1] [1] Inkl. ledelse og lederstillinger brukt i saksbehandling. [2] [2] Ekskl. merkantilt personell.
Statistikk folketall KommuneInnbyggere I alt%0-19 år% Gratangen ,2 %31320,7 % Lavangen ,8 %24716,3 % Salangen ,7 %60540,0 % Ibestad ,4 %34722,9 % Sum ,0 % ,0 %
Statistikk barnevern Kommune Tiltak pr Meldinger 2005 Barn/ungdom i inst./fosterhj. Antall% % % Gratangen1914,4 %1512,9 %215,4 % Lavangen2518,9 %2017,2 %215,4 % Salangen6045,5 %4740,5 %753,8 % Ibestad2821,2 %3429,3 %215,4 % Sum132100,0 %116100,0 %13100,0 %
Vurdering av modell og kriterier Samarbeid gjennom nabohjelpsavtale Vertskommune- modell Interkommunalt samarbeid med styre (kl §27) Kvalitet i tjenesten Ledelsesforhold Effektivisering Økonomi Arbeidsmiljø Sårbarhet Fagmiljø Rekruttering Forholdet til samarbeidspartnere Byråkratisering
Konklusjon De utfordringene den enkelte kommune står overfor innen barnevernet kan best løses innenfor konseptet felles tjeneste: mer kontinuitet i ledelse og utvikling av tjenesten muligheter for økt bredde i tilgjengelig kompetanse mindre sårbarhet i forbindelse med ikke planlagt fravær og i ferier økt tyngde i forhold til regionale samarbeidspartnere og hjelpeinstanser
Organisering
Foreslått bemanningsramme StillingstypeFelles BV- kontor EM-teametSatelitterKommentarer Barnevernsleder100%Reelt omfang? Avd.leder/Fagleder50% Fagstillinger BV220%100%80%40% stilling pr satellitt Miljøterapeut225% Miljøarbeider60%250% Engasjementer200% Merkantilt50% Sum380%825%80%
Økonomi Legger til grunn dagens nivå på drift og tiltak Felles driftsbudsjett inkl utgifter til reise til oppfølging av tiltak og til kurs møter Tiltakene budsjetteres separat Fordelingsnøkkel mellom kommunene Driftsutgiftene fordeles slik de i dag er fordelt Det føres et timeregnskap som viser reell fordeling Avregning ved årets slutt Husleie holdt utenfor
Kriterier for lokalisering TemaHamn vik Sjø vegan Tenne vold Årstein Tilgjengelighet for brukerne Tilgjengelighet for samarbeidspartnere Rekruttering/fagmiljø IKT fagsystem Økonomi Infrastruktur og servicegrad Muligheter for satellitter Tilgjengelige kontorlokaler Nærhet til EM-avdelingen Tilgang på merkantile tjenester
Utfordringer Fordeling av ressursrammer Stillinger Økonomi Forholdet til NAV reformen Internkontrollsystem med rutinebeskrivelse
Veien videre Milepæl oppstart (?) Følgende bør være på plass før implementering av en felles tjeneste starter opp: Prosjektbeskrivelse Samarbeidsavtale Personalpolitiske retningslinjer
Innstilling Likelydende innstilling og saksframstilling fremmes for kommunestyrene i Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad. Dette vedtakets gyldighet forutsetter likelydende vedtak i samtlige kommuner. Kommunen deltar i etablering og drift av felles barnevernstjeneste under de forutsetninger som framgår av sakens dokumenter. ________ kommune er vertskommune for den felles barneverntjenesten. De øvrige deltagerkommune har roller som samarbeidskommuner.
Innstilling (2:3) Alternativt punkt for hhv. vertskommune og samarbeidskommuner: Som vertskommune tar kommunen ved rådmann/administrasjonssjef på seg ansvaret for å utføre oppgaver delegert fra samarbeidskommunene. Oppgavene forutsettes delegert til en egen barnevernsleder. Samarbeidskommunene har hver for seg ansvaret for å informere om endringen i ansvarsforhold overfor sine innbyggere. Som samarbeidskommune pålegger kommunestyret rådmann/administrasjonssjef å videredelegere ansvaret for å utføre kommunens oppgaver etter barnevernloven til rådmann/administrasjonssjef i vertskommunen. Delegasjonen omfatter ikke saker av prinsipiell betydning. Delegasjonsfullmakten kan tilbakekalles – herunder midlertidig i enkeltsaker.
Innstilling (3:3) Eventuelle endringer i tilsettingsforhold som følge av etablering av felles Barneverntjeneste følger egne personalpolitiske retningslinjer for K4 Samarbeidet. Framlagt forslag til samarbeidsavtale vedtas Milepæl for det videre arbeidet er etablering av felles barneverntjeneste pr
Nye modeller for interkommunalt samarbeid Ot.prp. nr. 95 ( ) Lovendring i KL (interkommunalt samarbeid) Høringsnotat høsten 2005 Gjennom statsråd Komitéinnstilling Odelstinget ? I kraft ??
Vertskommunemodellen etter KL §28 Utførelse av lovpålagte oppgaver og myndighetsutøvelse Samarbeidsformer Administrativt vertskommunesamarbeid Vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd Innhold Samarbeid mellom deltagerkommuner Samarbeidskommune delegerer til vertskommune K-styret gir instruks til egen adm.sjef Sideveis delegasjon mellom adm.sjefer Instruksjons- og omgjøringsmyndighet
Vertskommunemodellen etter KL §28 (1:2) Samarbeidsavtale kreves Deltagerkommuner og vertskommune Oppgaver og avgjørelsesmyndighet Ikrafttreden Informasjon Økonomisk oppgjør Uttreden og avvikling Klage Lovlighetskontroll Oppløsning og uttreden Kontrollutvalgets myndighet Statlig tilsyn med vertskommune