Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger
Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling Prosjektmandatet: Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling + vedlegg: teoretiske bakgrunnsdok. om klasseledelse, skriving, lesing, regning, vurdering for læring, organisasjonslæring, hjem-skole-samarbeid, elevrelasjoner Prosjektplan: Plan for skolebasert kompetanseutvikling Skolens plan for skolebasert kompetanseutvikling om klasseledelse (og…) Ressurser/materiell
Skolebasert kompetanse- utvikling AKTØRER Utdanningsdirektoratet Lærerutdanningsinstitusjonene, NTNU som koordinator for UH, Nasjonale sentra; lesing, skriving, matematikk, læringsmiljø, IKT, (andre fagmiljø?) GNIST-prosjektlederne Skoleutviklingsveiledere Skoleeiere Skoleledere Ressurslærere Alle ansatte i skolen Skolebasert kompetanse- utvikling
Organisasjonsfaktorar Auka lærarkval. -kunnskap -ferdig- heiter - haldning Kark-teristika ved Utrinn i utv. Endring i lærar-praksis Forbetring i elevresultat fagleg og sosialt Organisasjonsfaktorar Tilpassa etter Van Veen et al. 2011
Organisering og tilsyn Klasseledelse Emosjonell støtte Organisering og tilsyn Læringsstøtte
Læringsstøtte Læringsformat Innhaldsforståing Analyse og utforsking Korleis lærarar engasjerer elevar i og styrer aktivitetar Innhaldsforståing Kva læraren vektlegg og tilnærmingar som er nytta for at elevar både skal få ei overordna forståing og forstår nøkkelomgrep/element Analyse og utforsking Stimulerer ferdigheiter i høgreordens tenking, og gir høve til å nytte dette i nye samanhengar Kvalitet på tilbakemelding Utvide og bygge elevane si læring gjennom tilbakemelding og deltaking i aktivitetar Undervisningsdialog Bruk av strukturerte, kumulative spørsmålsstilling og diskusjon for å guide elevane i læring
Analyse og utforsking Tilrettelegging for høgre ordens tenking Elevar identifiserer og utforskar problem/spørsmål, Elevane undersøker, analyserer og/eller utforskar data, informasjon, tilnærmingar etc. Elevar konstruerer alternativ(e løysingar), predikerer, hypotesar, eller idémyldring Elevar utviklar argument, gir forklaringar Høve til ny eller original bruk Opne oppgåver Presenterer kognitive utfordringar Elevane nyttar tidlegare kunnskap/ferdigheiter
Analyse og utforsking Metakognisjon Elevane forklarar eigne kognitive prosessar Eigenvurdering Elevane reflekterer Elevane planlegg Lærarane modellerer tenking om tenking
Nettressursar observasjon - døme observasjon struktur og regler observasjon relasjoner
Elevens læring; Klasseledelse fag + atferd Klassen som sosialt system Læreren er den viktigste enkeltfaktoren/-ressursen skolen har for å påvirke elevens læring Kvaliteten på læreren som klasseleder --> elevens læring av fag og atferd Vi skal se senere at dette ikke dreier seg ALENE om læreren, men om lærerne Noen elementer i denne klasseledelsen: Relasjoner L-E;faglig støtte, emosjonell/sosial støtte Lede E-E relasjoner Strukturer / organisering Etablere og følge opp standarder og normer Læreren må være faglig god/kompetent Didaktisk kompetanse/ferdigheter Vurdering for læring Elevmiljøet påvirker også enkeltelevens læring og atferd Læreren må lede utviklingen av det sosiale systemet, klassen. Må vite hva det innebærer og hvordan man kan påvirke det. NB Pilene går begge veier, eleven påvirker også læreren, eleven påvirker det sosiale systemet og dette har også betydning for læreren…. NB Klasseledelse er en integrert ferdighet. Arbeid med fag påvirker relasjoner, strukturer bidrar til kultur, osv osv
Nettressurser observasjon struktur og regler observasjon relasjoner egenvurdering relasjoner utvikling av egen praksis modell for utviklingsarbeid ungdomstrinn i utvlikling
Litteratur Allen, J., Gregory, A., Mikami, A., Lun, J., Hamre, B, & Pianta, R. (2013) Observations of effective teacher-student interactions in secondary school classrooms: predicting student achievement with the classroom assessment scoring system-secondary. School Psychology Review, 42(1), 76-98. Drugli, M.B.(2012) Relasjonen lærer og elev : avgjørende for elevenes læring og trivsel. Oslo, Cappelen Damm høyskoleforlaget. Ertesvåg, S. K. (2011). Measuring authoritative teaching. Teaching and Teacher education, 27(1), 51-61. Ertesvåg, S.K. (2012) Leiing av endringsarbeid i skulen. Oslo: Gyldendal Akademiske. Ogden, T. (2012) Klasseledelse- praksis, teori og forskning. Oslo:Gyldendal Akademiske. Pianta, R. & Hamre, B.(2009) Conceptualization, Measurement and improvement of classroom processes: standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher.38,(2)., 109-119 Roland, P. (2012) Implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt. Ph.d-avhandling. Stavanger: Universitetet i Stavanger. Vaaland, G.S. & Ertesvåg, S.K. (2013) Leading or loosing? – Lost in the classroom. http://laringsmiljosenteret.uis.no/getfile.php/SAF/Til%20nedlast/leading-losing- classroom.pdf
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning http://laringsmiljosenteret.uis.no/