Lærings – og mestringssenteret i sykehuset Innlandet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Møteplass for etisk refleksjon
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Hverdagsrehabilitering
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Antonovsky`s salutogenesemodell
Hva fremmer læring i pasientsamtaler?
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Veiledet lesing Mørkved skole
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Med hodet over vannet…”
Etikk og brukermedvirkning
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
SELVORGANISERT SELVHJELPSGRUPPER Tilbyr fortløpende etter behov
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i Haugesund Kommune
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Pasientforløp alkohol
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Fritid med Bistand.
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Astma - kurs Kursinformasjon
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
hvordan kan det gjennomføres?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Kursdag om gruppeledelse
Veilederkompetanse er gull verdt! Et skråblikk på helsepedagogikk
Utskrift av presentasjonen:

Lærings – og mestringssenteret i sykehuset Innlandet. Anita Østheim Avdelingssjef.

Hva er lærings- og mestringssenteret Opprettet i 2005. 7 ansatte – hvorav en brukerkonsulent Organisert i Stab Helse - nettverksmodell Server klinikkene somatikk, psykiatri, hab/rehab i pasient- og pårørende opplæring. (PPO) Hovedoppgave: opplæring av helsepersonell i helsepedagogikk.

Hva legger vi i begrepet helsepedagogikk?

Helsepedagogikk: Alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse i en helsesammenheng Samhandling mellom helsevesen og brukere og viktigheten av å utløse handlinger som styrker folks egne krefter og motvirker forhold som kan føre til passivitet og uheldig avhengighet. (Viflat og Hoen 2004) En strategi mellom partene i samarbeidet (Ekeland og Hegge, 2007)

Pasientinformasjon: medisinsk informasjon om sykdom, behandling, krav og forskrifter, samt informasjon knyttet til å være pasient eller pårørende, om praktiske sider ved å være syk, om rettigheter og rutiner (tradisjonell definisjon, pasienten skal rette seg etter det eksperten råder til…)

Helsepedagogikk handler også om helsepersonellets bevissthet i fht hvordan de formidler kunnskap om helse og sykdom og hva de vil oppnå, om både god informasjon og brukermedvirkning (Ekeland og Heggen, 2007

Helsepedagogisk tilnærming – et perspektivskifte Kunnskap og læring som ”medisin” Brukermedvirkning Pasienten som kunnskapsleverandør Læring og mestring Helsearbeidernes kompetanse - helsepedagogikk

Undervisning og læring er ikke det samme!

Hensikten med helsepedagogikk: Å stimulere pasienten til å ivareta helsen på best mulig måte og evt. å endre sitt forhold til helse (tanker, følelser, holdninger og handlinger) Dialog og personlig kontakt eller relasjonen mellom pasienten og fagpersonen er sentral i helsepedagogikken (Holman og Lorig, 1997

Brukerne som deltar på kurs, står ikke ovenfor ett fag som skal læres, men et liv som skal leves! Det handler om å møte mennesker i livssituasjoner der det kreves nyorientering for å kunne takle livet med de begrensninger sykdommen gir

Hvordan løse problemer i en kompleks virkelighet? Økt vekt på hvordan formidle – og lære fagfolk å formidle – inkludert gruppeledelse Hvordan lærer folk Viktige faktorer for læring i grupper Refleksjon rundt dilemmaene i dette

Perspektiv på læring Tradisjonell undervisning: Læring dreier seg da om mest mulig effektiv overføring av kunnskap fra ekspert til elev/pasient Bidrar ofte til å passivisere pasienten og sikrer ikke at det virkelig skjer en læringsprosess

Transformativ tradisjon At helsearbeider og pasient i større grad i fellesskap utvikler kunnskap og læring. Henter kunnskap og erfaring fra ekspertkonteksten, men også fra erfaringer som pasient eller pårørende har

Hvor henter vi vår kunnskap fra? De mest sentrale helseprofesjonene bygger sin kompetanse på en naturvitenskapelig modell. Vi må i større grad hente begrep og teori fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag. Disse fagene har knyttet spørsmål til: relasjoner, kommunikasjon, læring og mestring

Helsepedagogiske metoder Bygger på dialog hvor brukernes deltakelse er viktig! Dialog mellom deltakerne på kurs – og dialog mellom deltakerne og fagpersonell Erfaringsutveklsing Krever en ny tilnærming – fokus rettes mot menneskets selvstendighet og deltakelse

WHO om fordeler ved patient education: Økt sykdomsspesifikk kunnskap og forståelse i fht egen situasjon Økt forståelse for nødvendigheten av behandling Bedre kommunikasjon mellom pasient og fagpersoner Bedre evne til å ivareta egne behov Bedre evne til å håndtere kriser Utvikling av gode problemløsningsmetoder Utvikling av mestringsstrategier Emosjonelt velvære Økt livskvalitet Økt forståelse for betydningen av å følge avtaler om oppfølging Bedre bruk av tid og ressurser

Modul 2: Brukermedvirkning – helsefremmende arbeid Begrepsavklaring og samtale rundt Empowerment Mestring Salutogenese Brukermedvirkning – forutsetning for god pasient- og pårørendeopplæring Pauser tilpasses. Kantine eller medbrakt matpakke 02.04.2017 Helsepedagogikk - LMS SI

Modul 1: Innføring i helsepedagogikk Presentasjonsrunde av hverandre og dagens program Forventninger til kurset Hva legger vi i begrepet helsepedagogikk? Den didaktiske relasjonsmodellen – et viktig verktøy når det gjelder etablering av kurs i grupper – men som og kan brukes i ”en til en samtaler” Oppsummering Pauser tilpasses. Medbrakt matpakke eller kantine 02.04.2017 Helsepedagogikk - LMS SI

Modul 3: Forutsetninger og utfordringer i PPO for kursledere Kunnskapsbasert praksis Gjennomgang av nasjonal standard for PPO (standard metode) Planlegging av kurs Etiske refleksjoner rundt helsepedagogisk praksis: Empowermentpedagogikk – overtalelsespedagogikk Hva viser forskning om PPO Avspenningsteknikker, stressmestring Pauser tilpasses. Medbrakt matpakke eller kantine. 02.04.2017 Helsepedagogikk - LMS SI

Modul 4 Tilnærminger /metoder egnet i pasient- og pårørendeopplæring Rollen som gruppeleder Gruppeprosess Ulike metoder: Kognitiv tilnærming Motiverende Intervju/Endringsfokusert tilnærming Mindfulnes Andre metoder Forberede praktisk oppgave til neste gang Medbrakt matpakke eller kantine. 02.04.2017 Helsepedagogikk - LMS SI

LITTERATUR Alm Andreassen,Tone (2005) Brukermedvirkning i helsetjenseten. Gyldendal Norsk Forlag Antonovsky, Aaron (2004): Helbredets mysterium. At tale stress og forblive rask. Hans Reitzels Forlag. Askheim, Ole Petter,Starrin Bengt (red) (2007). Empowerment i teori og praksis. Gyldendal Akademisk Berg, Eli (2005)Det skapende mellomrom. Gyldendal Norsk Forlag Eide,Hilde. Eide,Tom (2006) Kommunikasjon i relasjoner. Gyldendal Norsk Forlag Grenstad, Nils Magnar (2004,7.opptrykk) Å lære er å oppdage. Didakta Norsk Forlag

Litteratur forts. Falk, Bent (2005) Å være der du er - samtale med kriserammede. Fagbokforlaget Gjengedal og Hanestad (2007)Å leve med kronisk sykdom. Cappelen akademiske forlag Heap, Ken (1995): Gruppemetode for helse og sosialarbeidere, Universitetsforlaget, Oslo Anners Lerdal, May Solveig Fagermoen (red) (2011) Læring og mestring – et helsefremmende perspektiv i praksis og forskning Kari Bøckmann og Alice Kjellevold (2010) Pårørende i Helsetjenesten – en klinisk og juridisk innføring Tor-Johan Ekeland, Kåre Heggen (2007) (red) Meistring og myndiggjering. Reform eller retorikk?

Litteraturliste forts. Kåver, Anna (2005) Å leve et liv, ikke vinne en krig. Om akseptering Gyldendal Norsk Forlag AS Nilsson, Åsa (2005) Hvem bestemmer i ditt liv? Gyldendal Norsk Forlag AS Viflat og Hopen, Helsepedagogikk Tveiten, Sidsel (2002) Veiledning mer enn ord. Fagbokforlaget Tveiten, Sidsel (2007) Den vet best hvor skoen trykker…..om veiledning i empowermentprosessen. Fagbokforlaget