Tillidsarbejd i Fritid med Bistand Opstartskonferance – Fritidspas – 12. maj 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Samhandling.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Den Norske Dataforening STRATEGIER I DATAFORENINGEN Eirik Thun, styreleder i DND Trøndelag.
KLASSELEDELSE.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Harald Throne-Holst Hva har nano så langt betydd for norske forbrukere? Regjeringens nanokonferanse Litteraturhuset i Oslo 1.Februar 2011.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Kulturhistorisk perspektiv
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Forventninger til oss som skole:
OBSERVASJON AV AKTØRER
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Fritid med bistand gir muligheter
Barns læring, voksnes ansvar!
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Samhandling og kommunikasjon
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
BERGEN APRIL 2009 SIDE 1/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunnsutviklingen? Kari Anne K. Drangsland Senter for byøkologi Byfriksjoner.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fritid med Bistand.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Verdensdagen for Psykisk Helse
Lønn og lønnssystemer.
Regulering for inkludering
Helsesøsterkongressen 2017
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Ulvejakt og media.
Lekser.
STAYER – studien Thomas Solgård Svendsen no sus
«Den gode timen på Saltvern»
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Kapittel 6 Lønn og belønning
Autoritativ barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Tillidsarbejd i Fritid med Bistand Opstartskonferance – Fritidspas – 12. maj 2011

Trygge rammer informasjon påminning forberedelse oppfølgning positivitet en viss relasjon tid tro tilgjengelighet åpenhet

Trygge rammer informasjon påminning forberedelse oppfølgning positivitet en viss relasjon tid tro tilgjengelighet + tillid åpenhet

Hvordan oppnår tillidsforhold? • Tillid kan bare etableres ansikt til ansikt • Kan bare etableres i nåtid • Tillidsdannelsen kan bare skje gjennom deltakelse • Tillid kan aldri forventes

To ulike teorier • Løgtrup: tillid som del av en skaperordning • Luhmann: tillid som et sjansespill • Tillid er et frigjørende og et kompleksreduserende element • Vi kan gi et håp om at vi kan lykkes • Fremtiden inneholder alltid flere muligheter enn nåtiden.

Nåtid Fremtid ? ? ? ?? ?

Nåtid Fremtid ? ? ?

Sosial inkludering I Fritid med Bistand legges det vekt på: Deltakelse er bare meningsfylt dersom det er tale om sosial inkludering i tydelig samahandling og aksept, ikke bare et fysisk nærvær og nærhet

Tillidens betydning • Våre muligheter i inkluderingsprosessen muliggjøres i samme omfang som tilliten vokser • Tillit bidrar til økt sosial kapital gjennom at den enkelte sitt handlingspotensiale blir bredere

Tillid - mistillid • Ulike forståelser • Som et kinderegg medvirker tillidsrelasjonen til å påvirke: Inkluderings- prosessen Mestrings- erfaringene Selvoppfatningen

• Tillidsdannelsen er en prosess • En rekkefølge - må følges! • Tillidsforhold gir nye betingelser for den enkelte sine drømmer, motivasjon, ferdigheter, interesser, erfaringer og pågangsmot