Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ulvejakt og media.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ulvejakt og media."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ulvejakt og media

2 Rovvilt i media Alltid «godt stoff» – stor interesse. 20 saker hver dag i året. Et velkjent konfliktområde, vanskelig å lage nyansert og faktabasert stoff, da folk forventer seg konflikt Polariserte standpunkt gjør at nyansene, og dermed fornuften, ofte forsvinner! = en utfordring for alle involverte!

3 Rovviltjakt Nordmenn er i hovedsak positive til jakt på tradisjonelle viltarter, men engasjementet øker og aksepten synker dersom jegerne skal jakte store rovdyr. (MMI – Stokke/Frivold ) Like mange er mot jakt på store rovdyr (42%) som for (44%). Dette står i kontrast til respondentenes generelle holdning til jakt, hvor kun 14% var negative. Den norske befolkningen har dermed ikke samme aksept for jakt på store rovdyr som for jakt på tradisjonelle viltarter. De mellom 15 og 24 år er mest mot rovviltjakt, mens de over 60 år er mest positive.

4 Mediearbeid og ulvejakt
Som jegere på ulvejakt står dere med ett i første rekke Dere kan få en medieoppmerksomhet dere tidligere ikke har vært i nærheten av Sterke følelser overstyrer rasjonalitet

5 En vanskelig situasjon!
Utfordrende både for ulvejegerne og ulvejakta, men også for jakta som sådan. Høy omdømmerisiko! Vi er avhengige av samfunnets tillit God mediehåndtering blir viktig

6 I samlet flokk NJFF har en del anbefalinger som vi tror er til felles beste Enkeltpersoner skal skjermes Vi må som jegere opptre enhetlig, vennlig hjelpsomme, saklige og konfliktdempende Vi skal ikke skjule det vi gjør, men vi trenger arbeidsro!

7 Jegeroppførsel - media
Ulvejakta er ikke en arena for å diskutere synspunkter rundt ulv og ulveforvaltning Ikke snakk med media under jakta All mediekontakt skal skje gjennom talsperson Ingen journalister med ut på jakt Følg regelverket til punkt og prikke – alltid! Media søker å dokumentere regelbrudd

8 Sosiale medier – hva er greit?
I sosiale medier er det DU personlig som publiserer – og som er ansvarlig. Alle som er avbildet og alle som publiserer blir identifiserbare og mulige mål for andres oppmerksomhet Alt du publiserer kan tas ut av kontekst og brukes av andre i andre sammenhenger – journalister, interessegrupper osv. ”Alle” følger med og selv ubetenksomme bemerkninger og bilder kan få enorm oppmerksomhet

9 Internett glemmer aldri
Ting finner veien ut av lukkede forum på nettet Hva oppnår vi med å publisere? Bordet fanger

10

11 Klart budskap fra NJFF I våre møter med media og publikum forsøker vi å framstå med et tydelig, balansert og forståelig budskap.

12 «Jegerne er forvaltningens viktigste verktøy»
Jakt er et nødvendig verktøy for forvaltningen for å nå de mål som Stortinget har satt. Lokale jegere innehar nødvendig lokalkunnskap for at jakten skal foregå effektivt. Lokal deltagelse i jakten er i tillegg regnet som et konfliktdempende tiltak.

13 «Ulvejakt handler ikke om å være for eller mot ulv, like lite som elgjakt handler om å være for eller mot elg» Noen framstiller ulvejakta som en utryddelsesjakt, og bruker begreper som masseslakt. Det er en tendensiøs tilnærming som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke slik at jakt på en art betyr utryddelse av arten. Jakt benyttes tvert om som et godt styrt og regulerende virkemiddel i viltforvaltningen. Gjennom en involverende jaktforvaltning av ulven bidrar man til å oppnå Stortingets bestandsmål.

14 «Jegerne har forberedt seg godt for å gjøre en utfordrende jobb»
Ulvejakt er utfordrende. Derfor har vi tilbud om skolering og praktisk skytetrening for jegerne. Vi har løpende og god dialog med rettighetshaversiden, Statens Naturoppsyn og andre aktører.

15 «Ulvejakta skal som annen jakt foregå på en human og sikker måte»
Norges Jeger- og Fiskerforbund legger vekt på at jakta skal foregå på en human og sikker måte. Rammene er stort sett som for annen jakt, med høyt fokus på god jaktetikk. En sterk jegerorganisasjon er en stor styrke i dette arbeidet. Vi besitter mye jaktkompetanse, besitter nødvendige skytebaner for trening og kjenner jegermiljøet godt.

16 SKITT JAKT!


Laste ned ppt "Ulvejakt og media."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google