Arbeidsgruppens sammensetning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Systematisk HMS arbeid
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Cristin-rapportering 2011
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Signe Louise Berthelsen
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Forskningsstøtte -Ekstern finansiering -Nytt prosjekt -Prosjekt databasen EUTRO -Lagring av data Forskningsadministrativ støtte:
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Kvalitet, risiko og avvik
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Helse miljø og sikkerhet
Gjennomføring av tilsynet
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Forskrift om Internkontroll
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Misligheter og irregulariteter i UH-sektoren En kartlegging med forslag til forebyggende tiltak

Arbeidsgruppens sammensetning prorektor Haakon Breien Benestad, UiO (leder) seniorrådgiver Per Gunnar Hillesøy, UiB student Ben Shlomi Holan, Norsk Studentunion avdelingsdirektør Ida Lønne, NOKUT høgskoledirektør Inge Øystein Moen, HiG studie- og forskningsdirektør Jan Atle Toska, HiB   sekretær fra UHR: Seniorrådgiver Rachel Glasser Nedsatt av UHRs utdanningsutvalg i september 2008

Mandat På bakgrunn av erfaringer fra andre land utarbeide en oversikt over områder som kan bli utsatt for korrupsjon og uetiske handlinger Etablere en oversikt over typer korrupsjon og uetiske handlinger som en må regne med forekommer også innenfor norsk høyere utdanning Utarbeide forslag til forebyggende tiltak, samt reaksjoner på korrupsjon og uetiske handlinger i UH-sektoren Rapportere til UHR innen 4. mai 2009

Transparency International: Norge ligger på 14. plass for 2008 (7 Transparency International: Norge ligger på 14. plass for 2008 (7.9 poeng av 10), … lavest i Norden ”Dels skyldes problemet, og det er alvorlig, at myndighetene ikke lykkes med å endre strukturelle og kulturelle forhold (…) som den manglende åpenheten omkring viktige beslutninger; kameraderiet; de tette båndene mellom selgere og innkjøpere i offentlige anskaffelser; den defensive holdningen til offentlig korrupsjon osv.   (…) Det forebyggende arbeidet mot korrupsjon prioriteres ikke høyt nok.”

Begrepsbruk: Korrupsjon (med forsiktighet) Økonomisk kriminalitet Misligheter Kritikkverdige/irregulære handlinger, i stedet for uetiske handlinger Vitenskapelig uredelighet Kritikkverdige/irregulære forhold og handlinger (om hele feltet under ett, inkl. slurv og sjusk) Utilbørlig

Risikofaktorer Manglende innsyn/lukkede prosesser (gjennomsiktighet (“transparency”) er et hovedprinsipp.) Utnytting av maktulikhet (når situasjonen utnyttes i vinnings hensikt) Manglende eller ufullstendige tilsyns- og kontrollfunksjoner (for eksempel utilstrekkelig internrevisjon) Manglende beredskap/ressurser/kompetanse (dårlig opplæring i lover, regelverk og rutiner) (dårlig arbeidsmiljø - svikt i internkommunikasjonen) (ressursmangel → sløyfer kriseberedskapsøvelser) Dårlige virkemidler (disiplinærreaksjoner etter tjenestemannsloven; anmeldelse til politiet eller et tilsynsorgan) Manglende mot / uklart ansvar (vegring mot ubehageligheter: overser … unnlater å sjekke eller varsle)

Sannsynlighet x Konsekvens = RISIKO Risikovurderinger Sannsynlighet x Konsekvens = RISIKO Høy risiko: både (i) når sannsynligheten for en overtredelse er liten, men konsekvensene store, og (ii) sannsynligheten er høy, men konsekvensene små Skala for både sannsynlighet og risiko: 1 (helt usannsynlig /ubetydelig konsekvens) – 6 (helt sikkert/kritisk) Tidsavgrensning: Hvor sannsynlig er det at det vil oppstå uregelmessigheter på området “i løpet av de nærmeste 12 månedene?” “Konsekvens” knyttes ofte opp til økonomi, men bør også kunne brukes som “konsekvens for institusjonens omdømme”

Ramme 5.1: Misbruk av betrodd stilling Gaver eller fordeler vs. gode karakterer, vurderinger, favorisering (til verv, tilsetting, oppdrag, medforfatterskap, m.m.) Utnytting, trakassering og diskriminering Uønsket seksuell oppmerksomhet Seksuell trakassering Mobbing Ego-favorisering: Bl.a. når emneansvarlig velger vekk det beste pensum til fordel for egenprodusert materiale/bøker (copyright eller gaver/fordeler fra utgiver) Avsløring av konfidensiell informasjon om studenter og ansatte, etc.

Ramme 5.2 b) Irregulære handlinger utført av den studiesøkende, jobbsøkende eller studerende Opptak til studier og jobbsøknader i UH-sektoren Falske opptaksbrev, anbefalingsbrev, tester, sertifikater, karakterutskrifter/avgangsvitnemål, feiltolkede oversettelser Eksamen, eksaminasjon og oppgaveskriving: Plagiering Fabrikkering, forfalskning Kjøp/salg av oppgave(besvarelse)r Akademiske kvalifikasjoner Falske akademiske kvalifikasjoner: fra åpenbart falske dokumenter til etterligninger av dokumenter fra godkjente læresteder  

Ramme 5.3 Vitenskapelig svindel og vitenskapelig uredelighet Illegale eksperimenter – spenn fra nazitidens forsøk på fanger til moderne forskeres forglemmelse av innmelding til Datatilsynet Forfalskning av data, også ved å utelate data “som ikke passer inn” Fabrikkering av data Plagiering og tyveri – av andres ideer, materiale eller skrifter, men også såkalt selvplagiering Misvisende presentasjon av vitenskapelige resultater Fusk ved tildeling av forskningsmidler Inhabilitet som holdes skjult Brudd på taushetsplikt Urettmessig forfatterskap: “Ytelser og gjenytelser” når det gjelder medforfatterskap (“host writer” og “ghost writer”)

Ramme 5.3 Vitenskapelig svindel og vitenskapelig uredelighet, forts. Misbruk av statistiske metoder for å fremme en konklusjon som data egentlig ikke støtter Utelatelse av forgjengeres innsats, som ga viktige premisser for egne resultater Smøring/sosial omgang med opponenter eller evaluatorer Uredelig påvirkning av forskningsprioritering og – resultater Bruk av arbeidsgivers navn/logo/brevark i egen kommersiell aktivitet (for eksempel konsulentoppdrag, bistillinger, faglige verv) Dobbeltpublisering og oppsplittede publikasjoner (“salamipubl.”) Kritikkverdig formidling av forskning til allmennheten, ved å gi egne resultater urimelig stor betydning eller ved å offentliggjøre før resultatene er presentert i den vitenskapelige litteraturen

Ramme 5.4: Irregulære handlinger innenfor forvaltning Eiendomsforvaltning og bygging av anlegg: Salg av eiendommer til undertakst Omgåelse av anbudsreglement Svindel, underslag Ansettelser, utnevnelser (misbruk av betrodd stilling): Nepotisme (begunstigelse av slektninger, venner el. lign. med forbigåelse av mer fortjente personer) Favoritisme Bestikkelser Anskaffelser: Omgåelse av anbudsreglement, bestikkelser, vilkår forbigås, innkjøpsprotokoll føres ikke Kjøp fra eget firma Favorisering av familie/venners firma Returprovisjoner Misbruk av bestillingsfullmakt

Ramme 5.4: Irregulære handlinger innenfor forvaltning, forts.  Likvide midler/inntekter Underslag av salgsinntekter Refusjoner Triksing med bilag Bilag som ikke er jobbrelaterte/jobbrelevante Reiser og reiseregninger Reisen ikke gjennomført Reisen godtgjøres flere ganger Utfylling (kostdøgn/ satser) Reisen har tvilsom relevans for jobben Feriedager rapporteres som jobbreise/seminar/konferanse Flere personer enn nødvendig reiser til samme arrangement  

Ramme 5.4: Irregulære handlinger innenfor forvaltning, forts.   Eksternt finansierte prosjekter (EFP): Eksternt finansiert virksomhet (EFV) - midler til private formål EFV-midler kanaliseres til egne prosjekter Lønn Feil registrering av variabel lønn (på seg selv, på slekt/venner, på ikke-eksisterende personer) Feil innlegging av fast lønn (på seg selv, på slekt/venner, på ikke-eksisterende personer)

Ramme 5.5: Korrupsjon, uredelighet og misligheter innenfor “Kunnskap i bruk” Formidling av forskningsresultater: (Egen)reklame, bl.a. pga. mangel på felles etikk og regelverk for hvordan forskningsformidling bør foregå Formidling av forskningsresultater til allmennheten før de er publisert faglig (etter redaksjonell behandling, i vitenskapelige publikasjoner) Jfr. ramme 5.3. Lovnader om urealistisk, praktisk nytteverdi av forskning for å sikre egne ressurstilganger

Ramme 5.5: Korrupsjon, uredelighet og misligheter innenfor “Kunnskap i bruk”, forts. Innovasjon: Møtet mellom forskning og penger Hemmelighold og andre brudd på sidegjøremålsreglementer: Bruk av institusjonens ressurser/tid; interessekonflikter; ulovlig praksis med lønn utover oppfylt arbeidsplikt; uetisk og/eller ulovlig fordeling av planlagt overtidsarbeid Urimelig grad av beskyttelse mot åpenhet av FoU-virksomheten, for eksempel under oppdragsforskning Nektet publisering av resultater som ville kunne dempe salg av produkt eller prosedyre (dvs. brudd på UH-loven § 1-5 “Faglig frihet og ansvar”), for eksempel etter klinisk utprøving av nye medikamenter

Ramme 5.5: Korrupsjon, uredelighet og misligheter innenfor “Kunnskap i bruk”, forts. Urettmessig “IPR – Intellectual property rights”: Ervervelse av større andel i en oppfinnelse enn innsatsen skulle tilsi; brudd på arbeidstakeroppfinnelsesloven som gir UH-institusjonene rett til å overta oppfinnelser gjort av institusjonens ansatte Bruk av offentlige ressurser, dvs. UH-sektorens penger fra KD og Forskningsrådet, til å subsidiere oppdragsforskning for private firmaer

Noen generelle, forebyggende tiltak Kritikkverdige handlinger skal ikke undervurderes eller skjules Foreta jevnlige, systematiske risikovurderinger/ sårbarhetsanalyser Åpenhet rundt saksbehandling, anbud og ev. forskningsresultater Etikk og juridiske spørsmål må forankres på student-, ansatt- og forskergruppenivå og introduseres tidlig i karrieren Effektive og uavhengige mekanismer for å etterforske mistanker Klare og åpne metoder for å håndtere framsatte mistanker . Varianter av ombudsmannsordninger Spredning av “best practice”: Obligatorisk rapportering til Granskingsutvalget; å lære av anonymiserte rapporter fra utvalget og fra Klagenemnda

Opptak/ansettelser og utdanning Studenter tilbys tidlig: Opplæring i informasjonskompetanse Informasjon om plagiatforbud og kontroll Opplysninger om reaksjoner på regelbrudd Verifisering av utdanningsdokumenter : Etablering av sentral database for avlagte grader/vitnemål? Lærestedene, NOKUT og Samordna opptak : Opprette kanaler for utveksling av personlig, taushetsbelagt informasjon om falske dokumenter fra inn- og utland? Etablere nye mekanismer for reaksjon mot spesielt mindre alvorlige forseelser?

Forskningsrelatert virksomhet Innskjerpe retningslinjer for forfatterskap Institusjonene anbefales å undertegne “European Charter for Researchers” og “Code of Conduct for the Recruitment of Researchers” En åpent tilgjengelig database for vitenskapelig publisering: Norsk Vitenskapsindeks (NVI) Klargjøring av hvilken rett institusjonene har i dag til å kreve innsyn i ansattes forskningsdata m.v. Innføre flere mekanismer for de mildere formene av forseelser? 

Forvaltning Sentralt utviklet rammeverk for internkontroll, m/ risikovurderinger Forbedret innkjøpsprosess : opplæring, ansvarliggjøring Skjerpede rutiner for attestering Mer enn én person skal behandle/garantere for viktige saker og underordnet ikke behandle/garantere for overordnede Sårbarhetsanalyser

Kunnskap i bruk Lov om universiteter og høyskoler: Faglig frihet og ansvar: (6) Universiteter og høyskoler skal sørge for åpenhet om resultater fra forskning eller faglig eller kunstnerisk utviklingsarbeid. Den som er ansatt i stilling som nevnt i femte ledd har rett til å offentliggjøre sine resultater og skal sørge for at slik offentliggjøring skjer. Det relevante forskningsgrunnlaget skal stilles til rådighet i overensstemmelse med god skikk på vedkommende fagområde. Styret kan samtykke til utsatt offentliggjøring når legitime hensyn tilsier det. Det kan ikke avtales eller fastsettes varige begrensninger i retten til å offentliggjøre resultater utover det som følger av lov eller i medhold av lov.

Vegring mot å forfølge mistanker Behandlingen kan være komplisert juridisk og vitenskapelig (det trengs juridisk og vitenskapelig ekspertise som administratorer ofte mangler) Det er arbeids- og tidkrevende Institusjonen frykter dårlig rykte Å ta grep i saken medfører sladder og dårlig arbeidsmiljø Det kan medføre stort press og ubehag for dem som framsetter mistanke (varsleren eller “the whistleblower”) – og selvsagt for den mistenkte MEN: Rettslige virkemidler foreligger, mht. fusk, forskning, forvaltning (Universitets- og høyskoleloven, forskningsetikkloven, helseforskningsloven, tjenestemannsloven, straffeloven, åndsverkloven)

Viktig avsnitt i forarbeidene til forskningsetikkloven, kap. 3.4 Den enkelte forskningsinstitusjon har et generelt kontrollansvar for den virksomhet som drives ved institusjonen. Dette innebærer bl.a. å legge opp systemer for kvalitetssikring, jf. også kap. 6.4. Institusjonene må videre vurdere hvordan de bedre kan fange opp og behandle tilfeller av uredelig forskning og sørge for at forskerne etterlever reguleringer og lovverk knyttet til forskning. Som et minimum bør dette ansvaret omfatte sikring av rutiner for innhenting, håndtering og dokumentasjon av rådata, konsesjoner, godkjenninger m.m.

Videre arbeid for å hindre irregulære handlinger i norsk akademia Rapporten kan brukes aktivt i arbeidet for redelighet Rapporten oversettes til engelsk Anbefalingene bearbeides videre i institusjonene Innen UHR: området forvaltning hører naturlig hjemme i Administrasjonsutvalget, utdanning i Utdanningsutvalget og forskning i Forskningsutvalget Administrasjonsutvalget bes utrede nærmere om det er mulig å innføre en slags etisk “svanemerking” av institusjonene Korrupsjon og uetiske handlinger i norsk akademia bør drøftes jevnlig i institusjonene