Læringsstøttesenteret Emma Arthur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Mailand videregående skole
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Ta livet og øyeblikket tilbake
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Veiledning av elever / lærlinger
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Godt verktøy er halve jobben
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Mestring og forebygging av depresjon
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Dokumentasjon av en prosess
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Mestring og forebygging av depresjon
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstøttesenteret Emma Arthur Effektiv læring Læringsstøttesenteret Emma Arthur

'Den mest vidunderlige gleden er gleden av å forstå.’ Leonardo da Vinci (1452 - 1519) 

I dag Informasjon du trenger for å studere effektivt på universitetet Lære om læring Læringsstiler Tidsplanlegging

Hvorfor er du her på UiS? Jeg elsker de fagene jeg skal studere. Jeg er flink i de fagene jeg skal studere. Jeg må ha en bachelorgrad for å få den jobben jeg ønsker. Jeg ønsker å utvide mine kulturelle erfaringer, sosiale erfaringer og livserfaringer. Jeg hadde ikke peiling hva jeg ønsket å gjøre, så valgte jeg dette. Jeg kunne ikke få en jobb.

Veldig viktig å vite! Hva er forventet av meg som student?udent? Diskuter ? ? http://www.freepik.com *

Hva er forventet av meg som student? forstår systemet* Ansvar for egen læring Kjøp bøkene Hva er forventet av meg som student? kan jobbe med andre selvmotivert levere oppgaver i tide og være forberedt til eksamen organisert

Hva har du allerede lært om systemet? Fortell Its: learning – du trenger å bruke dette! Finn ut om dine rettigheter. Bruk din studentrepresentant. Bruk andre personer som er her for å hjelpe deg: studentveileder, sosionom, prest, psykolog. Plagiering er juks. Hva kan du forvente av foreleseren din? Bruk biblioteket. Bruk LSS tidlig. http://student.no/wp-content/uploads/2011/01/Dine-rettigheter-Student-2010-WEB.pdf

Velg ordene du forbinder med ‘ansvar for egen læring’ Frihet til å gjøre hva jeg vil å gjøre min egen suksess få indre hjelp Å ha kontroll Isolasjon Mindre veiledning Mer Ansvar Gode studieteknikker Driver med min egen faginteresse Nytelse Fritid Arbeid i mitt eget tempo Bruk tiden min til hva jeg vil

Hva vet du om hvordan du lærer best? 1 Tenk tilbake til en tid da du fant noe lett eller morsomt å lære. Dette kan ha vært noe på skolen, på jobb eller hjemme. Hva gjorde dette til en så god opplevelse for deg? Var det undervisning eller instruksjonene du fikk? Var det din tilnærming til oppgaven? 2 Tenk så på en gang læring var vanskelig eller ubehagelig. Hva skjedde den gangen det var annerledes? Hva gjorde opplevelsen vanskelig eller ubehagelig? Hva kunne ha gjort det bedre? 3 Se nøye på svarene du har angitt for de to første spørsmålene. Hva kan du lære av disse erfaringene? Hvordan kan dette påvirke måten du takler læring på høyskole eller universitet?

Hva vet forskning om læring? Effektiv læring er viktig. Hva er det studenter gjør som ikke er effektivt?

Dårlige strategier Her er noen dårlige strategier som studenter bruker. Venter til de siste to ukene før eksamen med å gå gjennom stoffet. X Leser hele boken, markerer og skriver ikke notater. X Studerer samtidig som de ser på Facebook. X Forbereder seg ikke til undervisning eller gruppearbeid. X De går ikke på undervisningen. X Prøver å bare huske informasjon uten å virkelig forstå det. X osv…

Hva er den viktigste faktoren i læring? Motivasjon og lærelyst. Fokus på stoffet mens du studerer. Bruk din egen læringsstil. Hvor mye tid du bruker til å studere. Hva du tenker på og hvordan du tenker mens du studerer.

Hva er det ekspertstudentene gjør? ‘I følge Ivar Bråten og Bodil Stokke Olaussen har ekspertstudenter et variert utvalg av strategier, de har høy metakognitiv kompetanse, og er motiverte for å lære.’ Bråten og Alaussen, 1999, s. 14

motivasjon motivasjon motivasjon motivasjon motivasjon motivasjon

Hva og hvordan du tenker er mest viktig Metakognitiv tenkning gir bedre læring (Metakognisjon) Denne tenkningen innebærer aktiv kontroll over tankeprosesser som er involvert i læring. "tenker tenkning"

Metakognitiv kunnskap involverer beslutninger som hjelper deg med, for eksempel, å være klar over hva du vet og ikke vet om et tema. å være oppmerksom på strategier for å forbedre læring. å vurdere vanskelighetsgraden av en oppgave. å vurdere hva slags type oppgave det er. evaluering av ulike strategier for å håndtere en oppgave. Hvilke strategier er best? Læringsstrategier gir deg mulighet for bedre metakognitiv tenkning.

Spørsmål som hjelper metakognitiv tenkning Har jeg gjort dette før? Hvordan taklet jeg det? Hva var lett? Hva var vanskelig? Hva lærte jeg? Hva må jeg gjøre for å utføre denne oppgaven? Hvordan skal jeg takle det? Bør jeg takle det på samme måte som før?

Kritisk tenkning (1) Kritisk tenkning innebærer: (blant annet) å vurdere å forsvare å kritisere å evaluere å analysere

Blooms taksonomi Kilde: Mosjoen vgs.

Eksempler - spørsmål knyttet til tenkning fra Blooms taksonomi (1) Analyse-spørsmål Studenter trenger å sammenligne, sammenstille, identifisere, kategorisere osv. Eksempler: Hva skiller replikeringsprosesser for RNA og DNA-virus? Hvilke likheter og ulikheter er det mellom sopp og planter?

Dyp Læring vs. Overflatisk læring Forståelse av hva du trenger å lære for å takle spørsmål til eksamen. Du ser sammenheng mellom kunnskap og kan kombinere hva du vet for å skape noe nytt. Overflatisk læring Pugging av fakta for å huske. Det gir ikke en hel oversikt av kunnskap du trenger for å takle kompliserte problemer.

Hva er læring? Læring er en prosess som gjør informasjon til kunnskap. Læring begynner med kommunikasjon. Det er ikke noe som skjer med deg. Det er noe du gjør. Læring er en biologisk prosess, det skjer i hjernen din. Vi lærer noe nytt ved å generere nye forbindelser og nye proteiner i hjernen (Mandeville, 2002, Kempermann, 2002;). Hjernen er et fysiologisk organ som krever samme vedlikehold som resten av kroppen. Kilde: http://www.smc.edu/cpr/TheBiologyofLearning.pdf bildet: www.brainmuseum.org

Hva vet du om læring?

Hva vet du om læring?

Hva vet du om læring?

God søvn http://www.freepik.com

Mat og drikke http://www.freepik.com

Trening og Naturlig lys http://www.freepik.com

Læring (1) Lærekurven

Læring (2) Repetisjon er læring Ditt korttidsminne er begrenset. Du må bruke øvelse og utdypningsteknikker så snart som mulig etter forelesninger eller lesing. Å repetere med variasjon er viktig. Lag spørsmål mens du leser. Lag et hjernekart. Ta opp hva du har skrevet på tankekart Test deg selv og andre. Bruk alle sansene!

Læring (3) Pugging av fakta er ikke det samme som læring. Kunnskap er konstruert av deg; det er ikke delt ut av foreleseren. Kunnskap kan manipuleres, brukes i nye situasjoner, og brukes i problemløsning. Meningsfylt læring er knyttet til tidligere kunnskap og integrert med tidligere læring. .

Din læringsstil Alle har en foretrukket læringsstil. Hva er din? Ta VARK-testen

Hva testen forteller deg: Hvis du har et høyt antall av bokstaven V, betyr det at du foretrekker å lære visuelt. Hvis du har et høyt antall av bokstaven A, betyr det at du foretrekker å lære auditivt. Hvis du har et høyt antall av bokstaven K, betyr det at du foretrekker å lære på en kinestetisk måte. Hvis du har et høyt antall av bokstaven R, betyr det at du foretrekker å lære ved å lese og skrive. Du har kanskje nesten like mange av alle bokstavene. I så fall betyr det at du er fleksibel og lærer ved å bruke en blanding av de forskjellige læringsstilene. Hva testen ikke forteller deg: Testresultatet viser hvordan du foretrekker å lære, det sier ikke noe om de sterke og svake sidene dine. Med andre ord: hvis du skårer lavt på en av læringsstilene, for eksempel den visuelle læringsstilen, betyr det ikke at du aldri kan bli en "visuell person". Du er ung, og du kan finne ut at de erfaringene du gjør, kan forandre hvordan du liker å lære. Kinestetisk – ”som knytter seg til lemmenes bevegelse og stilling”

Flere Intelligenser Visuell person Hva annet? Youtube eller DVD Mnenomics Flashcards Grafisk objekter Visuell person Ta bilder Visu Visualisering Hva annet? Plakater

Hva annet? Kinestetisk person Ta aktive pauser Bruk ’lek’ for Lag en plakat Ta aktive pauser Bruk ’lek’ for å unngå stress og for kreativitet Bruk rollespill Kinestetisk person Studer mens du er aktiv Kutt opp ting og om- organisere Bruk kroppen mens du diskuterer Hva annet?

Auditiv person Hva annet? Lag en sang Mnenomics Velg tekst å lese Forklar til noen andre Velg tekst å lese høyt mens du leser Auditiv person Ta opp notatene på diktafon eller mobil å lytte Ta opp undervisning Diskuter i grupper Bruk stemme på PC Hva annet?

Planlegging Hvorfor planlegge? Du får oversikt, vet som skal gjøres når Tiden ”forsvinner” ofte hvis man ikke planlegger God planlegging frigjør tid Planlegging sikrer jevn progresjon frem mot eksamen Mindre stress

Hva trenger du for å planlegge effektivt? Semesterplan Ukeplan Huskeliste for hver dag eller dagbok Hva trenger vi for god planlegging? Din planlegging forberede deg til eksamen. Vi skal starte med en semesterplan. Det er en god ide å skrive inn oppgaver, eksamen osv. For dere som liker å bruke farge så kan dere bruk forskjellige farger for forkjellige fag. Jeg har en semesterplan her hvis dere ikke har. Begynn med en grov plan (hele semesteret) Del deretter inn i 1 uke om gangen – mange uker vil bli svært like pga av forelesningene og andre faste aktiviteter Planlegg hver dag på forhånd, seinest kvelden før Ha alltid semesterplan, ukeplan og dagsplan for hånden. Ha den i papir og heng den et sted du ser den ofte Hvis du foretrekker en elektronisk plan, må du sørge for at du ser den ofte Når det nærmer seg eksamen og det blir slutt på forelesningene, er det ekstra viktig å ha en plan og å følge den

Ukeplan NB! å være student er en fulltidsjobb.

Huskeliste, dagbok eller mobil

Teknologi som kan hjelpe deg Google calendar https://www.google.com/calendar/render?pli=1 Make flashcards http://www.flashcardmachine.com/ Mindmapping på PC and app Xmind http://www.xmind.net/

Positiv tenkning Tror på deg selv. Visualisere suksess. Bruk ‘Goal Mapping’ - Hva er målet mitt? - Når trenger jeg å nåle målet mitt? - Hvordan skal jeg gjøre det? - Hvem skal hjelpe meg? Forskning viser at selvtillit gir høyere karakterer.

Kilder Bilder fra http://www.freepik.com/