Ressurstildeling i grunnopplæringa.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Høring – lærertetthet i grunnskolen
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Formålet med denne økta
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Tilsyn med svømmeundervisningen
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Nasjonale prøver.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Overgangsprosjektet – NY GIV
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Nasjonal opplæringskonferanse, Sarpsborg
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Delegasjonsreglement
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
OM FORSTÅING OG OPPFØLGING AV OPPLÆRINGSLOVA § 2-15, om RETT TIL GRATIS OFFENTLEG GRUNNSKOLEOPPLÆRING (”GRATISPRINSIPPET”) Gjennomgang/drøfting på skoleleiarmøte.
1 DYSLEKSI NORGE ÅMAa.  I hvilke grad sikres elever med særskilte behov et likeverdig opplæringstilbud?  I hvilken grad legger Kunnskapsdepartementet.
Ledelse, styring og kvalitetsutvikling Tjenesteområde oppvekst Komité oppvekst 24. nov
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Den gode skoleeier I Nes.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kurs for brukere av KFF-KSS
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Ressurstildeling i grunnopplæringa.

Hva sier lovverket? Klassedelingsreglene ble tatt ut av opplæringsloven i 2003. Dette systemet var en ressurssikring som sikret en minimumsressurs til undervisning hvis klassedelingstallet overskred en hvis norm. Hvis elevtallet ble større enn normen , utløste det en ny klasse pluss tilleggsressurser. 18 elver 1.trinn 2-7 trinn 28 elver 8-10 trinn 30 elever Fådelt – 24 elever med to trinn sammenslått Yrkesfaglig studieretning Hørselshemmede I tillegg kommer spesialundervisning etter § 5-1

Hva sier lovverket? Opplæringsloven. § 8-2 : Organisering av elevene i klasser eller basisgrupper. Opplæringslovens § 8-2 erstattet delvis de gamle klassedelingstallene. Her står det: “Klassene , basisgruppene og gruppene må ikke være større enn det som er pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig.” Hva betyr dette?

Hva sier lovverket? Opplæringsloven § 13-10: Ansvarsomfang. «Kommunen/fylkeskommunen og skoleeigaren for privat skole etter § 2-12 har ansvaret for at krava i opplæringslova og forskriftene til lova blir oppfylte, under dette å stille til disposisjon dei ressursane som er nødvendige for at krava skal kunne oppfyllast». Ressurser er her både kompetanse og økonomi.

«Kommunen/fylkeskommunen og skoleeigaren for privat skole etter § 2-12 skal ha eit forsvarleg system for vurdering av om krava i opplæringslova og forskriftene til lova blir oppfylte. Kommunen/fylkeskommunen og skoleeigaren for privat skole etter § 2-12 skal ha eit forsvarleg system for å følgje opp resultata frå desse vurderingane og nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 14-4».

«Som ein del av oppfølgingsansvaret skal det utarbeidast ein årleg rapport om tilstanden i grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa, knytt til læringsresultat, fråfall og læringsmiljø. Den årlege rapporten skal drøftast av skoleeigar dvs. kommunestyret, fylkestinget og den øvste leiinga ved dei private grunnskolane».

Stortingsvedtaket 2002/2003 Odelstingsprop.nr.67 «Stortinget ber regjeringen gjennom tilsynsordningen påse at oppheving av delingstallet ikke blir brukt som sparetiltak. Klassedelingstallet skal ligge til grunn som minstenivå for ressurstildeling også etter at bestemmelsen om klassedelingstallet er opphevet».

Dette innebærer at opplæringslovens § 8 Dette innebærer at opplæringslovens § 8.2 skulle forstås slik at skoleeierne har ansvar for at alle skoler, som et minimum skulle tildeles like mange lærertimer som ville ha blitt utløst av de tidligere klassedelingstallene. Ressursene blir bundet til skolenivå, og ikke klasse/gruppenivå.

Rundskriv F-18-03 fra Kunnskapsdep. Lovforståelsen som stortingsvedtaket om tilsyn bygget på, var også en viktig premiss fra Kunnskapsdepartementets side da den nye § 8–2 i opplæringsloven ble vedtatt. I Rundskriv F-18-03 presiserte Kunnskapsdepartementet derfor at: «det er da naturlig å oppfatte dette som lovgivers presisering av en side ved spørsmålet om hvor forsvarlighetsgrensen går, kfr. § 8–2, jf. § 13–10. I så måte vil det da dreie seg om et minimum man ikke kan gå under når den tildeler lærerressurser til skolene, men i tillegg må det også foretas en vurdering av om hva som eventuelt må komme i tillegg for at forsvarlighetskravet skal kunne oppfylles i konkrete tilfeller. Departementet vil understreke at skoleeierne har ansvaret for at opplæringen ved den enkelte skole blir organisert i samsvar med loven, og at skolene blir tilført de nødvendige ressursene i tråd med dette…».

Opplæringsloven § 8-3: Forholdstallet mellom tallet på lærere og tallet på elver. Her kan departementet fastsette nærmere forskrifter om forholdstallet mellom tallet på lærere og tallet på elever pr. skole eller kommune. Disse tallene skal vise den samlede ressursinnsatsen på en skole /kommune, og skal ikke si noe om størrelsen på en undervisningsgruppe. Det er fortsatt bestemmelsen i § 8-2 og tolkning av denne som gjelder når det gjelder ressursfordeling.

Finansiering av kommunale tjenester Rammefinansiering. Ingen krav om fordeling bortsett fra opplæringslovens § 8-2 , § 13-10 og Stortingsvedtaket ang. oppheving av § 8 opplæringsloven 2002/03. Skoleeiere har utviklet forskjellige modeller til bruk av fordeling av ressurser . ( Grunnskoler- Vgo osv) Fordelingsmodellene er av sentral betydning for det økonomiske handlingsrommet ved hver enkelt skole.

Modellene er ofte teknisk detaljerte og krevende å vurdere . Krevende for tillitsvalgte å utøve rett til medbestemmelse i slike saker. Store forskjeller blant kommunene i ressursbruk i skolen. Stor variasjon i elevtall og bosetningsmønster. Samtidig prioriterer lokalpolitikere i ulik grad når økonomiske midler skal fordeles.

Både de lokale prioriteringene og utformingen av fordelingsmodellen bidrar til å øke de tillitsvalgtes betydning for å sikre at skoleeier setter av nødvendige økonomiske midler til at elevene skal få et forsvarlig undervisningstilbud. Hovedavtalen i KS- del B, § 3-1 regulerer arbeidsgivers plikter overfor tillitsvalgte. Både den ordinære budsjettprosessen og endringer i ressursfordelingsmodeller, er saker som omfattes av § 3-1 i Hovedavtalen.

GSI (grunnskolens informasjonssystem) GSI skiller ikke ut årstimer /årsverk gitt av undervisningspersonale til 1.trinn, men samlet for 1-4 trinn. Gruppestørrelse beregnes kun for 1-10 trinn, 1-4 trinn, 5-7 trinn og 8-10 trinn. GSI kan ikke ,og er ikke ment å gi et svar på hvorvidt regelverket blir oppfylt i alle tilfeller. Skolene sitter selv på informasjon om antall elever og lærerressurser.

Tillitsvalgtes arbeid Rett til medbestemmelse blir en utfordring når budsjettprosessene er lukket , sentralisert og fordelingsmodellene er tekniske og lite tilgjengelige. Viktige spørsmål: Gir skolebudsjettet rom for en drift som er innenfor gjeldende lov og avtaleverk? Gir skolebudsjettet handlingsrom for den enkelte skole til å tilby lovpålagt tilpasset opplæring og spesialundervisning?

En god ressursfordelingsmodell må være forutsigbar, likeverdig og enkel. Må kunne etterprøves av tillitsvalgte og ledere på skolene. Prosessene bør starte på skolene. GSI tall bør brukes i budsjettprosesser. Brukes av fylkesmenn til dokumentasjon for tilsyn. Telledato er 1. oktober.

Avdekkes avvik fra klassedelingstallene har fylkesmennene myndighet til å pålegge skoleeier å øke ressursene til skolene. Fylkesmennene har ingen reelle sanksjonsmuligheter dersom kommunen ikke retter opp pålegg. Et varsel til fylkesmannen kan likevel være et viktig virkemiddel for tillitsvalgte for å rette oppmerksomheten mot lovbrudd i en kommune.

Hjelp til arbeidet. Regneark fra udir.

Hjelp til arbeidet. Statistikksida hos Utdanningsforbundet. http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Grunnskole/Fag-og-utdanning/Statistikk/ Fylkesinfo: 7/2014 Temanotat: 2/2014- Skoleeiers finansiering av grunnopplæringa. Lykke til med budsjettarbeidet i kommunene.