Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSantiago Hidalgo Márquez Endret for 5 år siden
1
Ny finansieringsmodell til private barnehager
10. desember 2009
2
Informasjon fra Kunnskapsdepartementet (KD)
Nasjonal forskrift Hente erfaring fra Sveriges tilskuddsmodell Forenkle dagens kommunale tilskuddsordning Forslag til ny forskrift sendes på høring i februar 2010 Fokus på forenkling og avbyråkratisering!
3
Skisse til ny modell - Driftstilskudd (KD)
Kommunene må selv sørge for økonomisk likeverdig behandling av alle barnehager gjennom to tilskuddssatser – drift og kapital/husleie Drift: En sats for små barn (0-2 år) og en sats for store barn (3-6 år) Satsene skal være basert på gjennomsnittssatsen til de kommunale barnehagene i egen kommune Kommunene velger selv antall telletidspunkter Finansieringen følger barnehagens beliggenhet og ikke barna
4
Driftstilskudd (KD) forts.
Forskuddsvis utbetaling Den nasjonale forskriften vil gi en føring for forholdstallet mellom små og store barn
5
Driftstilskudd (KD) forts.
Ingen unntak for små eller store barnehager Beregningene skal baseres på kommunens budsjett, ikke regnskap fra tidligere år Bevilgningsendringer til egne barnehager i løpet av året, skal også foretas for de private barnehagene Ikke adgang til separate tilskuddsforhandlinger Egne regler for merbruk/mindrebruk av midler i kommunale barnehager
6
Driftstilskudd (KD) forts.
Eget administrasjonspåslag (prosentsats) Egne overgangsregler vil gjelde: Beste av samme andel off. finansiering som året før eller minimumsforpliktelsen Ikke plikt til å gå høyere enn 100 pst. Kostnadsdekningsprinsippet for nye barnehager, mellom minimum og 100 pst.
7
Kapitaltilskudd (KD) Dagens ordning er mangelfull siden mange kommuner ikke har reelle tall for kapitalutgiftene i regnskapene Kommuner som budsjetterer med reelle kostnader til egne barnehager, gjør det samme til private barnehager med et kapitaltilskudd Øvrige kommuner må benytte nasjonale gjennomsnittstall – utarbeidet av KD i samråd med sektoren Kapitalkostnader varierer betydelig, må åpne for at kommuner kan gi tillegg til noen barnehager
8
Utbytte (KD) Trolig ikke aktuelt med fritt utbytte eller nekte utbytte
Mer aktuelt å legge visse begrensninger på overskudd, noe må benyttes i barnehagen i framtidige år For øvrig presiseres at internhusleie i selskaper osv. skal baseres på reelle tall
9
Bakgrunn for prosjektet
Lov om endringer i barnehageloven (Ot.prp. nr 57 ( )) Rammefinansiering av barnehagesektoren 25 mrd. kroner overføres til kommunene Prosjektets hovedoppgaver Utarbeide en finansieringsmodell for beregning og tildeling av tilskudd Kartlegge ulike driftsformer Lage samarbeidsavtaler
10
Prosjektets mål Hovedmål:
Utvikle en ny finansieringsmodell for beregning av tilskudd til private barnehager Delmål: Kartlegge ulike driftsformer og avtaler i de private barnehagene Utvikle gode samarbeidsavtaler Utvikle en finansieringsmodell som ivaretar likeverdig behandling mellom kommunale og private barnehager
11
Prosjektorganisasjon
Styringsgruppe Prosjektgruppe Referansegruppe
12
Prinsipper i ny finansieringsmodell
Ett kronebeløp per barn Skiller mellom store og små barn Sikre likebehandling mellom kommunale barnehager og private barnehager Forutsigbar modell Bruke budsjetterte tall – ikke regnskaps tall Forskuddsvis utbetaling av tilskuddet
14
Samarbeidsavtaler Kommunens forpliktelser
Tilskudd i tråd med den nasjonale forskriften Forutsigbar tildelingsmodell Veiledning og oppfølging Kvalitetsutvikling
15
Samarbeidsavtaler, forts.
Barnehagens forpliktelser Bestemt av den nasjonale forskriften Drifts- og kapitaltilskudd Lønns- og arbeidsvilkår Lokal tilpasning Samordnet opptak Tilsyn Forholdet til kvalitetsutvikling Felles brukerundersøkelse?
16
Annet Minner om høring på nasjonal forskrift kommer i februar 2010
Forslag til ny modell vil komme ut på høring, med en frist for høringsuttalelse Arbeid med vurdering av finansiering av åpne barnehager vil også bli lagt inn i prosjektet
17
Representanter i referansegruppe
1-2 valgte representanter fra de private barnehagene 1 representant fra hver eier som driver flere enn 1 barnehage De som ikke velger å la seg representere av disse vil kunne uttale seg i en høringsuttalelse. Det vil også være mulig å lese meldinger som går til politisk behandling. Ønsker navn på representanter og hvem de representerer innen nyttår Mailadresse:
18
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.