Elevsamtalen i Færder videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Individuell vurdering
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Borre ungdomsskole
Vurdering – hva og hvorfor?
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Slåtthaug ungdomsskole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Velkommen til Drømtorp vgs Foreldremøte Vg2. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Forventninger Nyttig informasjon Eksamen Lærlingeordningen.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Sagt om utdanning….
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og undervisning
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Velkommen til foreldremøte
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Elevsamtalen i Færder videregående skole Elevforutsetninger Vurdering Uformell og formell Arbeidsplaner og kompetansemål Arbeidsmetoder og arbeidsmåter Lær Fullfør Bestå kompetansemål på valgt nivå Arbeidsoppgaver og tempo Læringsarena og læremidler Organisering av skoledagen

Elevsamtalen 2 3 Elevene har rett til minimum 3 elevsamtaler i løpet av året 1 2 3 Fokus: Bli kjent Introduksjonssamtale Forventninger Screening Tilrettelegging Fokus: Læringsutbytte og veien videre? Innsikt i læringsforutsetninger Realistiske forventninger til resultatet så langt Hva er status – hva må jeg gjøre få å nå mine mål? Fokus: Tilpasset opplæring Elevens kompetansemål og arbeidsplaner Elevens arbeidsoppgaver og tempo Termin- og periodeplaner Elevens utviklingsplan

Målet med den 1.samtalen Samtalen skal være en åpen dialog som har til hensikt å bygge fortrolighet mellom elev og skolen. Samtalen skal logges på standard skjema

Gjennomføring av samtalen Gjennomgå skjemaet ”Kort om meg selv” med eleven. Eleven forteller om: Interesser og fritidsaktiviteter Yrkes- og jobbønsker/karriereplaner Forventninger til skolen Erfaringer og resultater fra tidligere skolegang, spesielle opplegg, tilrettelegging ved prøver/ eksamen, fravær Læreren orienterer om: Skolens forventninger til eleven, HOT og ansattstandard Screening, forklare hensikten Differensiert opplæring Skolens andre tilbud; rådgiver, helsesøster og PPT

Forberedelse og oppfølging i lærerteamet for samtale 1, 2 og 3 Kilde: elevsamtale, screening og observasjoner Analyse og vurdering av elevens faglige og sosiale ståsted Vurdere aktuelle tiltak – og iverksette disse Det er viktig med forberedelse til samtalene, spesielt til samtale 2 og 3. NB! Se fokusområder

Målet med den 2. elevsamtalen Den bevisstgjørende faglige samtalen med eleven: Min målsetting i faget Måten læreren underviser på I hvilken situasjoner jeg lærer best Hvordan jeg ligger an ift. karakterer, eksamen og prøver Hva jeg må arbeide mer med i fagene for å oppnå mine mål HOT Samtalen skal logges på standard skjema

Fokus på arbeidsoppgaver og tempo Søkelyset på: Tilpasset opplæring og læring Spørsmål læreren stiller i den 2. elevsamtalen Ønsker du : å velge arbeidsoppgaver med ulik vanskelighetsgrad? å velge hvor lang tid du skal bruke på arbeidet? at du innen samme tema kan velge ulike oppgaver, teoretiske eller mer praktiske? å være i en gruppe som er innrettet etter nivå? Velge oppgaver der de må samarbeide med andre elever? Diskutere utviklingsplanen med eleven

Fokus på arbeidsplaner – og kompetansemål Søkelyset rettes mot: Mål- og planfokus Læreplananalyse er en forutsetning for å lykkes i arbeidet Krav: Termin-/periodeplan med vurderingskriterier/kjennetegn på kompetansenivå er utarbeidet i alle fag Dialog mellom lærer og elev om: Læreplanmålene brytes ned slik at de blir forståelig for elevene? Eleven er med og utarbeider egne arbeidsplaner/utviklingsplan som bør si noe om arbeidsoppgaven, tidsbruk og vanskelighetsgrad Det inngås forpliktende avtaler med elevene om hva som skal gjøres i en bestemt periode Elevene arbeider bevisst med kompetansemålene Eleven forbereder seg på å si noe om: Involverer jeg meg i arbeidet med fag? Opplever jeg å ha innflytelse på arbeidet mitt? Godtar jeg forpliktelsen? Er det kontinuitet i arbeidet mitt? Er jeg motivert og føler jeg at læringsutbyttet mitt økes? Jeg ser sammenheng mellom teori og praksis - og mellom fagene

Den 3. elevsamtalen Fokus: Læringsutbytte og veien videre? Underveisvurderingen med karakter – fornøyd så langt? Ønske om sluttkompetanse Data: Karakterer 1. termin Nødvendige justeringer iht. Arbeidsplan og kompetansemål Arbeidsoppgaver og tempo Arbeidsmetoder og arbeidsmåter Hvordan øke læringstrykket Diskutere/justere karriereplanen Samtalen skal logges på standard skjema

SLUTTVURDERING Standpunktkarakter Eksamenskarakter Hovedprinsipp: Sluttvurderingen skal gi informasjon om elevens kompetanse ved avslutningen av opplæringen Standpunkt- og eksamenskarakter er et enkelt vedtak og kan påklages Standpunktkarakter Eksamenskarakter Eksamenskarakter fastsettes i sentralt gitte eksamener, har normalt fellessensur Eksamenskarakter fastsettes i regionale eksamener , har normalt felles sensur Lokalt gitte tverrfaglige eksamener, har normalt ikke fellessensur Lokalt gitte muntlige trekkfagseksamener, sensureres der og da Til eksamen vil eleven få målt sluttkompetansen ift. de kompetansemål som eksamen har omhandlet, og er slik sette en mye ”spissere” karakter enn standpunkt. Eksamenskarakteren er et enkeltvedtak som kan påklages Standpunktkarakterer settes ved slutten av opplæringen på hvert årstrinn der det fastsatt nasjonale kompetansemål Unntakene er: i ”gjennomgående fag” som f. eks. norsk der det settes en terminkarakter ved avsluttet årstrinn Det samme gjelder for lokale læreplaner, unntatt i Prosjekt til fordypning Standpunktkarakter i fag må være satt før elevene blir trukket ut i fag til eksamen, senest dagen før Standpunkt må være satt i fag som har fellessensur, senest dagen før Standpunkt i orden og atferd fastsettes etter at all opplæring og annen skoleaktivitet er avsluttet Standpunktkarakteren skal vise bredden i elvens ferdigheter/kompetanse jf. kompetansemålene Standpunktkarakter i fag vurderer ikke elevens holdninger, orden, atferd og tilstedeværelse - HOT i fag.