Elevenes rettigheter og plikter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møte med elevrådet 1.
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Respekt Tillit Endringsvilje Åpenhet Engasjement Eleven som helt menneske skal være i fokus for all vår virksomhet. Målet vårt er at hver elev skal bli.
VURDERING.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Individuell vurdering
Husregler.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Møte med elevrådet på yx vgs
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Elevrådsskolering 1.
Samarbeid mellom skole og hjem
Videregående skoler i Skien
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Handlingsplan mot mobbing
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Godt læringsmiljø  - Punktlighet  - Har med nødvendig utstyr og læremidler  - Følger opp arbeid som skal gjøres Lavt fravær  - Følger rutiner for melding.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
VELKOMMEN TIL KONTAKTMØTE HJEM-SKOLE ONSDAG 7. SEPTEMBER 2011.
KRAFTSENTERET ASKIM Foreldremøte 8.trinn. KRAFTSENTERET ASKIM Toppen Vigdis Mørk Løken. J klassen ved avdelingsleder Ivar Lundervold.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til informasjonsmøte
Sagt om utdanning….
Nye føringer – nye muligheter
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til informasjonsmøte
Husregler.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Elevenes rettigheter og plikter 1

Skal ivareta elever og lærlingers rettigheter Gjøre rettighetene kjent Besøke elevrådene, skolering Nettside, skoledagbok, plakater m.m. Hjelpe enkeltelever i konkrete saker/spørsmål Ombudet har taushetsplikt! Elevombudet.no

www.facebook.com/strelevombud

Oppsummert: Du har mange rettigheter som elev, men for å gjøre krav på dem, må du gjøre din del av arbeidet. Du må gjøre en skikkelig innsats for å lære det du skal, og skolen skal legge til rette slik at du kan lære best mulig. Elevombudet.no 5

Du har plikt til å… møte presis til opplæringen være tilstede i opplæringen delta aktivt i opplæringen følge verneregler og bruke foreskrevet verneutstyr skaffe deg nødvendig utstyr og læremidler levere egenmelding eller legeattest ved fravær eller søke permisjon ved planlagt fravær bidra til et godt læringsmiljø vise god arbeidsinnsats ta godt vare på alt som hører skolen til, både ute og inne vise hensyn og respekt for de andre på skolen bidra til arbeidsro i timene opptre realt, pålitelig og høflig overfor de andre på skolen. Elevombudet.no 6

Rett til medbestemmelse i opplæringen Rett til vurdering Dine rettigheter Rett til medbestemmelse i opplæringen Rett til vurdering Rett til et godt læringsmiljø Elevombudet.no

Medbestemmelse i undervisningen Elevene har rett til å delta aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen, og til å få en innføring som gir grunnlag for å kunne delta aktivt i dette arbeidet Elevene har rett til å medvirke i planleggingen av opplæringen i de enkelte fag, herunder fastsettelsen av frister for innlevering / gjennomføring av skriftlige og praktiske hjemmeoppgaver. Elevene har plikt til å overholde fastsatte frister. Elevombudet.no 8

Med eller uten karakter Muntlig eller skriftlig Sluttvurdering Rett til vurdering Underveisvurdering Med eller uten karakter Muntlig eller skriftlig Sluttvurdering Standpunktkarakter Eksamenskarakter Elevombudet.no

Det å ikke få sluttvurdering Det skal gjøres en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle om lærer ikke har grunnlag til å gi deg termin- eller standpunktkarakter i et fag. Regler av typen ”mer enn 10% fravær fører til at det ikke settes karakter” er ikke lov. Dersom læreren ikke har grunnlag for å gi deg karakter, må skolen legge forholdene til rette for at du likevel kan få en mulighet til å vise din kompetanse før du evt mister karakter i faget. Du bør altså få en ny sjanse til å vise din kompetanse. Stort fravær er i seg selv ingen grunn til ikke å få vurdering Det er ditt ansvar som elev å benytte deg av den ekstra sjansen skolen gir deg. Dette forutsetter altså at du selv gjør en innsats for å vise din kompetanse når skolen tilrettelegger for det. Elevombudet.no

Varsling Det skal varsles skriftlig om fare for nedsatt standpunktkarakter i orden eller atferd dersom det er fare for at lærer mangler grunnlag for å sette termin- eller standpunktkarakter i et fag Varsel skal gis uten ugrunnet opphold, og slik at du likevel skal ha muligheten til å få vurdering eller god orden eller atferd dersom du forbedrer deg. Elevombudet.no

Elevenes arbeidsmiljølov: §9a i OLL Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Dine rettigheter gjelder uansett – selv om f.eks. skolen har dårlig økonomi. Elevombudet.no www.elevombudet.no

Det psykososiale miljøet ”Med psykososialt miljø menes her de mellommenneskelige forholdene på skolen, det sosiale miljøet og hvordan elevene og personalet opplever dette. Det psykososiale miljøet handler også om elevenes opplevelse av læringssituasjonen.” (veileder til 9a) Elevombudet.no

De ansattes handlingsplikt Dersom noen som er ansatt ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme, skal vedkommende snarest undersøke saken og varsle skolens ledelse, og dersom det er nødvendig og mulig, selv gripe direkte inn. Elevombudet.no 14

Fysisk innemiljø (§9a-2) Bl.a. krav om inneluft, lys og temperatur. Innetemperatur 19-26 grader (helst ikke over 22 grader). Over 26 grader maks to sommeruker. ”Det bør finnes termometer i alle undervisningsrom i skoler” Norm for inneluft: bl.a. co2-mengden. Maks 0,10 % Sopp, mugg, fukt etc… Renhold og innredning av klasserom WC, garderober, tilgang til drikkevann etc Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset behovene deres. Avvik? Skolen har ansvaret for å bevise at skolemiljøet likevel er tilfredsstillende for helse, trivsel og læring hos elevene. Elevombudet.no www.elevombudet.no

Kontaktinfo elev- og lærlingombudet Nettside: www.elevombudet.no Facebook: www.facebook.com/strelevombud E-post: elevombudet@stfk.no Husk at du kan kontakte elev- og lærlingombudet uansett om du har et kort spørsmål eller en stor og vanskelig sak. Ombudet er til for deg som elev eller lærling i Sør-Trøndelag. Elevombudet.no www.elevombudet.no